Bettfråga

Sv: Bettfråga

:crazy::crazy::crazy:
det är ju detta TS vill undvika...väldigt ovettigt "råd" måste jag säga

Jo det är jag medveten om. Men om problemet är att hon håller i så kanske hästen har större respekt för det bettet hon rider på nu så om hon byter till snällare bett kanske hästen känner att det inte är så skarpt och därmed vågar hoppa av rätt avstånd trots hon håller tillbaka den istället för att komma alldeles för nära hindret.

Nåja, ts avgör ju hur hon gör, jag vet annars inte vilket bett som skulle vara bra.

Jag rider med waterford-bett när jag hoppar på en av hästarna. Hemma går hon alltid med tredelat. Hon är dock inte speciellt förtjust i kulbettet. Vill gärna skava munnen mot något och blir sämre att jobba på marken etc. Däremot funkar det väldigt bra vid hoppningen. Jag får lite mer att säga till om utan att det blir jätteskarpt.

Har även ridit en del andra hästar på gag. Där kan det ju vara en bra idé med två tyglar. Känns det bra kan man använda den vanliga tygeln mestadels, är hästen stark kan man ta mer i "extratygeln". Blir inte heller jätteskarpt, även om jag upplever det som skarpare än kulbettet.

Men kanske det jag rider på skulle funka.
Min häst blir lite fram tung och går gräna och hänger lite, och han knäpper av i nacken jätte lätt.
Men jag rider på vanligt två delat bett och ett käk bett, det som travarna har som uppkäks bett.
Det är inte hävstångs effekt utan blir uppåt och fram år mera. Lite svårt att förklara.

Men hoppas du hittar något!:)

Men kanske det jag rider på skulle funka.
Min häst blir lite fram tung och går gräna och hänger lite, och han knäpper av i nacken jätte lätt.
Men jag rider på vanligt två delat bett och ett käk bett, det som travarna har som uppkäks bett.
Det är inte hävstångs effekt utan blir uppåt och fram år mera. Lite svårt att förklara.

Men hoppas du hittar något!:)
tack för tipset! Min häst är allt annat än framtung dock. Skulle kunna styra med öronen ibland, väldigt hög i nacken alltså. Det är ju snyggt och titta på , me nvidare praktiskt vet jag inte :p

Jag kan säga att hästen lyssnade hur bra som helst på det bettet = jag behövde knappt ta i nått. Men det blev ändå sår. Jag red med några kompisar och de var förvånade..
Det är inget snällt bett heller. Hästen var inte min heller.
Men iaf, det är inget jag rekommenderar heller, tycker inte det ser snällt ut heller.

Men till ts fråga..

Men om det verkliga problemet är att du håller honom i munnen för mkt verkar det som det sitter mest i din ridning (anridning). Byt till tredelat och prova, då kanske han hoppar av med rätt avstånd även om du håller honom i munnen? Eller så får du släppa fram honom lite mer? :idea:
Men jag antar att du rider för tränare, rådfråga med denne?

Jag kan inte neka att det sitter även i min ridning men som sagt är han rutinerad och vet vad som gäller. Han har tidigare haft inflamationer i benen och stannat lite, bjudit falskt vilket har gjort att jag blivit lite osäker med att lita på honom i 200km/h. Nu är det absolut inte så att han stannar längre, för han är frisk. Det är inte heller så att vi kommer nära på varje hinder så utan ibland kommer vi lite lång ibland perfekt. Det är inte så att jag inte hindrar honom att hoppa av tidigare, utan det blir så eftersom att det går så fort. Til lsaken hör väl att jag inte får stopp på honom efter att jag gått i mål heller... kanske skulle vara bra.

Och som sagt ... jag förespråkar inte skarpa bett och det är inte det jag ivll ha, bara ett som jag kan få lite mer kopntroll med. inte för mkt kontroll.. bara lite mer!

Jag kan inte neka att det sitter även i min ridning men som sagt är han rutinerad och vet vad som gäller. Han har tidigare haft inflamationer i benen och stannat lite, bjudit falskt vilket har gjort att jag blivit lite osäker med att lita på honom i 200km/h. Nu är det absolut inte så att han stannar längre, för han är frisk. Det är inte heller så att vi kommer nära på varje hinder så utan ibland kommer vi lite lång ibland perfekt. Det är inte så att jag inte hindrar honom att hoppa av tidigare, utan det blir så eftersom att det går så fort. Til lsaken hör väl att jag inte får stopp på honom efter att jag gått i mål heller... kanske skulle vara bra.

Och som sagt ... jag förespråkar inte skarpa bett och det är inte det jag ivll ha, bara ett som jag kan få lite mer kopntroll med. inte för mkt kontroll.. bara lite mer!

Okej nu börjar jag få en lite klar bild över problemet.
Om det inte riktigt funkar med waterfordbettet så KAN ju annat bett fungera, gagbett med två tyglar. MEN jag kan inte rekommendera eller säga min åsikt om det bettet eftersom jag aldrig ridit på det bettet. Så jag vet inte hur skarpt det skulle upplevas. Men om du har möjlighet - PROVA så många bett som möjligt.

Ev kan du ju prova sätta en rem runt parerstänger och det ska sitta som kindkedja, kan bli lite skarpare/starkare. Men jag skulle inte säga att hävstångeffekten skulle bli stor. Men det KAN hjälpa lite tror jag.

Prova med rem/kedja runt käken (inte nosen). Du fäster i parerstängerna.

Jag fick en idé också, men bukare får gärna såga den om den är dålig, eftersom jag inte ens vet om det skulle hjälpa. Prova en nosgrimma, kineton nosgrimma (kolla hööks under Häst-Tränstillbehör)
Ger ett tryck över nosryggen, kanske kan vara nåt om man inte vill rida på skarpt bett? Jag hade nog övervägt att prova den innan jag bytt bett i munnen på hästar. Jag var en spekulant på en underbar häst som var hur stark som helst, jag ville inte rida på annat än tredelat och övervägde att prova kineton nosgrimma men nu blev det inte han som jag köpte, utan en annan häst.

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns en möjlighet att Sveriges Television kan förlora rättigheterna till sändningarna av världscupen i hoppning, eftersom FEI...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar