Bettfel hos tax?

Seabaz

Trådstartare
Som jag nämnt någonstans tidigare så är jag hunvakt nu några dagar åt en minitaxvalp. Den är hur go somhelst och just nu ligger den o sover här bredvid och jag såg in i munnen på den :eek:
Den har ett överbett utan dess like (för mig i alla fall)

Men så eftersom jag inte vet nåt om taxar och deras långa nosar osv kanske detta är normalt?

Historien hur ägaren fick tag i valpen har jag alltid tyckt låter lite vääl bra för att vara sann, detta skulle kunna förklara lite. Men som sagt. Det behöver inte vara varken misstänkt eller fel.. men upplys mig gärna om hur en tax ska se ut i munnen :)

Valpen är runt 13 veckor tror jag. Inga problem nu med att äta eller dricka. Gappet är väl så att man kan lägga en topps (bomullsbiten) mellan tänderna i under- och överkäken... det ser stort ut på denna lilla valp men det kanske inte är så farligt?

Hur menar du med "misstänkt"? Att en del valpar kan födas med bettfel är väl intet nytt. De säljs i princip alltid till reducerat pris. Ibland rättar det till sig med tiden, men kan också uppkomma på en valp som tidigare haft korrekt bett. Gammeltanten har ett större överbett än vad du beskriver och har inga bekymmer alls av det. Taxar ska ha saxbett, mig veterligen. Men som sagt, det behöver inte vara något märkligt över att valpen inte har ett korrekt bett.

Men så eftersom jag inte vet nåt om taxar och deras långa nosar osv kanske detta är normalt?
Normalt som i att det förekommer så ja (men inte på grund av noslängden, alla raser kan ha överbett eller underbett). Normalt som i att taxar ska vara skapta på det viset så nej det är inte önskvärt.
Sida 8 och 9 i detta dokument tar upp tänder hos tax om du är nyfiken. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka