jag sjunger åxå för hästar jag rider om dom blir lite stressade. sitter och gnolar och visslar lite och slappnar av. det funkar.
menar ävn detta på det bästa av sätt, men jag tror at ni har fått en liten fnurra på tråden. hästen tänker för mycket på egen hand....
men ni har haft hästen i er äga ganska länge som jag fatta? din mamma kanske kan hjälpa dig, så ni kommer lite bättre överens? du och hästen alltså....
eftersom du inte är så gammal, kan det vara jättebra att ta hjälp av någon i din närhet, så ni får lösa problemen. jag säger inte att du är en dålig ryttare, eller hästmänniska, men din unga ålder ger dig vissa naturliga begränsningar vad det gäller erfarenhet och kunnande.
en äldre person har lite mer träning och kan se saker som du inte upptäcker och kan hjälpa dig och hästen att bli ett bättre team.
man lär så länge man lever och håller man ett öppet sinne kommer man långt. och jag ger dig samma tips som jag ger alla andra unga hästmänniskor:
oavsett vad du ska göra med hästen, fråga dig vad nyttan med det är.
det innebär alltså att du ska ta reda på saker innan du använder dom.
ta reda på så mycket som möjligt om hur en viss sadel kan inverka på din ridning, innan du lägger den på hästen. ta reda på varför en del människor har pad mellan sadeln och hästen, innan du själv använder det. och ta reda på hur olika bett påverkar olika hästar, innan du använder dom.
buke är ett jättebra forum att lära sig saker på, men som med allt annat, tro inte blint på allt du läser. det finns mycket blajj även på buke.