S

Smurrfan

jag fortsätter lite på tråden "Alldrig mer bett" fast nu är ämnet LITE anurlunda, jag har ett sto som kan vara ganska "hetsit" ibland och bråkar himla mkt när hon sätter den sidan till (tex reser sig så fort man lägger till lite skänkel, vägrar gå framåt) jag undrar om det skulle kunna förändras om jag byter till bettlöst träns. jag brukar rida med antingen pessoa(vet att vissa tycker att det är djurplågeri men jag håller inte med) eller vanligt bett och hon har alldrig värkat berörd av det men kan det vara problemet ändå???älskar henne över allt annat vill bara hennes bästa..:crazy::p:D:laugh::)

Sv: bett

Jag skulle säga att de kan bero mycket på pessoat.
Tygeltag = tryck i nacken, kommando att hästen ska sänka huvudet.
Tygeltag är också = bettet bryts upp i gommen pga, felaktig utformning., kommando att hästen ska höja huvudet.

Ergo: Värdelöst och påverkar hästar negativt.

Så ja, det kan bli bättre av att rida bettlöst.

Om hästen är frisk:

1. Släng pessoat. Det är ett okonstruktivt bett som ger dubbla signaler till hästen och försvårar ridningen för er.

2. Ändra din inställning. Ingen häst bråkar bara för att jävlas. Analysera varför hästen beter sig som den gör. Är du tydlig med vad du vill? Förstår hästen dig? Vet du själv vad du säger till hästen? I vilka situationer "bråkar" hästen - kan du se något mönster?

3. Skaffa en tränare som kan hjälpa dig med nr 2.

4. Skaffa någon typ av bettlöst träns och prova att rida med det om du nu är nyfiken på det. Men förvänta dig inte någon radikal förändring, det handlar fortfarande om vad du säger och hur du säger det till hästen. Du blir inte en bättre ryttare bara för att du byter ut det tvådelade bettet mot en kapson.

okej bra att veta lite svårt att först detnär hästen alldrig har värkat besvärad av det:D

Varför rider du på ett bett som du inte vet hur det fungerar? Hur resonerade du när du började rida på det? Vad hade du för tanke bakom?

Och vadå "inte verkat besvärad"? Ni har ju tydliga kommunikationssvårigheter så hur kan du då tycka att bettet fungerar bra?

förstår det också, jag vet ju att dom alldrig gör ngn för att jävlas problemet är att man inte kan se ngt mönster för hon bråkar lixom bara i perioder först kan hon vara jätte trevlig i flera månader och sen nästa gång är det ett ren h*vete och man har lixom inte märkt ngt och så kan det hålla på ett tag sen är hon härligare än härligast igen, och det brukar inte hänga ihop med brunsten heller:S

Varför rider du på ett bett som du inte vet hur det fungerar? Hur resonerade du när du började rida på det? Vad hade du för tanke bakom?

Och vadå "inte verkat besvärad"? Ni har ju tydliga kommunikationssvårigheter så hur kan du då tycka att bettet fungerar bra?

jag vet mycket väl hur det fungerar och jag har inte sagt att jag tycker att det fungerar tvärt om jag har ju precis frågat om jag ska byta till bettlöst...

Jag menar kanske mer att du ska se om det finns något mönster i ditt beteende när hon bråkar. Hur hanterar du situationen? Blir du arg tillbaka och bannar henne eller tar du det lugnt och försöker vara tydlig i dina signaler? Hur motiverar du din häst? Vet du hur du ska motivera henne och gör du det tillräckligt mycket och bra?

På ditt svar till Poisonous så lät det som att du inte visste innan hur ett pessoabett fungerar. Men då kommer iaf min nästa fråga: Hur kan du sätta ett pessoa i munnen på din häst när du nu VET hur det fungerar?

...jag vet inte jag försöker vara så lugn som möjligt men oftast när hon håller på att resa sig för minsta lilla skänkel blir jag livrädd för det är inga små stegringar hon gör så varje gång käns det som hon ska slå över försöker att inte visa det men hon vet bättre än någon annan... och när hon har sina "perioder" så bråkar hon med ALLA som försöker rida henne och då brukar hon funka bäst med mig och det funkar knapt... så lite råd skulle sitta jätte fint...:crazy:

Tror inte det spelar någon roll vad du byter till, utan ta reda på varför hästen gör som som den gör. Bara för att man byter till bettlöst så betyder inte det att hästen kommer funka perfekt på det, det krävs ju träning och tid för att få hästen att vänja sig och fungera bra på det.

På ditt svar till Poisonous så lät det som att du inte visste innan hur ett pessoabett fungerar. Men då kommer iaf min nästa fråga: Hur kan du sätta ett pessoa i munnen på din häst när du nu VET hur det fungerar?

jo för att (nu kommer ni tycka att jag låter hemsk men..) jag inte tycker att man utför djurplgeri bara för att man rider med pessoa om man rider det med en mjuk hand och inte drar i munnen på hästen, med andra ord om man ride med det på rätt sätt så är det INTE djurplågeri, och (vill inte värka elak eller ngt) ingen utav er kan säga att jag inte kan rida med det för ni vet inte hur jag rider, nu kan jag hålla med om att ett pessoa inte alltid är en bra lösning men ibland är det den enda eller hur man ska säga...

Tror inte det spelar någon roll vad du byter till, utan ta reda på varför hästen gör som som den gör. Bara för att man byter till bettlöst så betyder inte det att hästen kommer funka perfekt på det, det krävs ju träning och tid för att få hästen att vänja sig och fungera bra på det.

jag vet men ibland käns det värkligen som man är beredd att testa vad som helst...

jag menar inte att verka negativ mot dig nu, men pessoa har stor betydelse för dig hästs beteende.

utefter vad jag tolkat in i dina inlägg ä hon en väldigt känslig individ, känslig för tryck och för förändringar. när det blir för mycket för henne, reser hon sig. en del hästar blir stela och motvilliga, andra stannar och vägrar röra sig. din stegrar sig. gissar att hon även har backat en del i sina dar?

att sätta ett så diffust och tvetydligt bett som pessoa i munnen på en sån häst förvärrar det bara. hon behöver ett jättesnällt kommunicationsmedel, som tydligt talar om vad du vill säga till henne. ett rakt bett t.e.x.

mjuuuka, fina rörelser, lugn och fin röst och en hand på halsen vid alla tillfällen. stötta, stötta, stötta och visa lugnt och försiktigt vad du vill. bry dig inte om bakslagen, uppmuntra framstegen.

jag vet att jag låter som världens moraltant, men det kommer att hjälpa dig.

ett bettlöst kommer nog inte funka bättre för er, hon behöver tydliga signler. bettlösa alternativ (beroende på hur man använder dom) är många gånger lite diffusa och kräver mycket ridning i sits och skänkelför att funka bra.

jag menar inte att verka negativ mot dig nu, men pessoa har stor betydelse för dig hästs beteende.

utefter vad jag tolkat in i dina inlägg ä hon en väldigt känslig individ, känslig för tryck och för förändringar. när det blir för mycket för henne, reser hon sig. en del hästar blir stela och motvilliga, andra stannar och vägrar röra sig. din stegrar sig. gissar att hon även har backat en del i sina dar?

att sätta ett så diffust och tvetydligt bett som pessoa i munnen på en sån häst förvärrar det bara. hon behöver ett jättesnällt kommunicationsmedel, som tydligt talar om vad du vill säga till henne. ett rakt bett t.e.x.

mjuuuka, fina rörelser, lugn och fin röst och en hand på halsen vid alla tillfällen. stötta, stötta, stötta och visa lugnt och försiktigt vad du vill. bry dig inte om bakslagen, uppmuntra framstegen.

jag vet att jag låter som världens moraltant, men det kommer att hjälpa dig.

ett bettlöst kommer nog inte funka bättre för er, hon behöver tydliga signler. bettlösa alternativ (beroende på hur man använder dom) är många gånger lite diffusa och kräver mycket ridning i sits och skänkelför att funka bra.

hon har facktigst inte bakat så mkt men det kanske är som du säger.. jag brukar sjunga för henne ibland när hon är stressad (vet att det låter töntigt men det funkar) jag vet att hon är ganska känslig som tex om det händer ngt typ som att hon råkar fastna med grimman lite och sedan behövt rycka sig loss så sätter det sig lixom så nu om vi stänger in henne tar vi ALLTID av henne grimman även om det bara är för ngn minut. fast jag vet inte om det är för att hon är känslig som hon håller på för det ver en gång vi kanske hade kommit tja 250-500 m från gården och sen tog det tvär stopp jag satt helt still för att vänta ut henne (det blev J*vligt kallt ) i en halvtimme hon hade inte rört sig jag hade inte gjort ngt annat än väntat, det slutade med att jag fick hoppa av och leda henn framåt om bara för en liten bit sedan vände vi hem för då hade jag ju ändå fått henne framåt men tycker ni att det värkar som om hon var känslig den gången,...??? jag rider ju inte bara med pessoa jag rider ganska ofta med "vanligt" bett och hon beter sig lika dant...

hon har facktigst inte bakat så mkt men det kanske är som du säger.. jag brukar sjunga för henne ibland när hon är stressad (vet att det låter töntigt men det funkar) jag vet att hon är ganska känslig som tex om det händer ngt typ som att hon råkar fastna med grimman lite och sedan behövt rycka sig loss så sätter det sig lixom så nu om vi stänger in henne tar vi ALLTID av henne grimman även om det bara är för ngn minut. fast jag vet inte om det är för att hon är känslig som hon håller på för det ver en gång vi kanske hade kommit tja 250-500 m från gården och sen tog det tvär stopp jag satt helt still för att vänta ut henne (det blev J*vligt kallt ) i en halvtimme hon hade inte rört sig jag hade inte gjort ngt annat än väntat, det slutade med att jag fick hoppa av och leda henn framåt om bara för en liten bit sedan vände vi hem för då hade jag ju ändå fått henne framåt men tycker ni att det värkar som om hon var känslig den gången,...??? jag rider ju inte bara med pessoa jag rider ganska ofta med "vanligt" bett och hon beter sig lika dant...

jag sjunger åxå för hästar jag rider om dom blir lite stressade. sitter och gnolar och visslar lite och slappnar av. det funkar. :D

menar ävn detta på det bästa av sätt, men jag tror at ni har fått en liten fnurra på tråden. hästen tänker för mycket på egen hand....
men ni har haft hästen i er äga ganska länge som jag fatta? din mamma kanske kan hjälpa dig, så ni kommer lite bättre överens? du och hästen alltså.... :angel:

eftersom du inte är så gammal, kan det vara jättebra att ta hjälp av någon i din närhet, så ni får lösa problemen. jag säger inte att du är en dålig ryttare, eller hästmänniska, men din unga ålder ger dig vissa naturliga begränsningar vad det gäller erfarenhet och kunnande.
en äldre person har lite mer träning och kan se saker som du inte upptäcker och kan hjälpa dig och hästen att bli ett bättre team.

man lär så länge man lever och håller man ett öppet sinne kommer man långt. och jag ger dig samma tips som jag ger alla andra unga hästmänniskor:
oavsett vad du ska göra med hästen, fråga dig vad nyttan med det är.
det innebär alltså att du ska ta reda på saker innan du använder dom.
ta reda på så mycket som möjligt om hur en viss sadel kan inverka på din ridning, innan du lägger den på hästen. ta reda på varför en del människor har pad mellan sadeln och hästen, innan du själv använder det. och ta reda på hur olika bett påverkar olika hästar, innan du använder dom.

buke är ett jättebra forum att lära sig saker på, men som med allt annat, tro inte blint på allt du läser. det finns mycket blajj även på buke. :angel:

jag sjunger åxå för hästar jag rider om dom blir lite stressade. sitter och gnolar och visslar lite och slappnar av. det funkar. :D

menar ävn detta på det bästa av sätt, men jag tror at ni har fått en liten fnurra på tråden. hästen tänker för mycket på egen hand....
men ni har haft hästen i er äga ganska länge som jag fatta? din mamma kanske kan hjälpa dig, så ni kommer lite bättre överens? du och hästen alltså.... :angel:

eftersom du inte är så gammal, kan det vara jättebra att ta hjälp av någon i din närhet, så ni får lösa problemen. jag säger inte att du är en dålig ryttare, eller hästmänniska, men din unga ålder ger dig vissa naturliga begränsningar vad det gäller erfarenhet och kunnande.
en äldre person har lite mer träning och kan se saker som du inte upptäcker och kan hjälpa dig och hästen att bli ett bättre team.

man lär så länge man lever och håller man ett öppet sinne kommer man långt. och jag ger dig samma tips som jag ger alla andra unga hästmänniskor:
oavsett vad du ska göra med hästen, fråga dig vad nyttan med det är.
det innebär alltså att du ska ta reda på saker innan du använder dom.
ta reda på så mycket som möjligt om hur en viss sadel kan inverka på din ridning, innan du lägger den på hästen. ta reda på varför en del människor har pad mellan sadeln och hästen, innan du själv använder det. och ta reda på hur olika bett påverkar olika hästar, innan du använder dom.

buke är ett jättebra forum att lära sig saker på, men som med allt annat, tro inte blint på allt du läser. det finns mycket blajj även på buke. :angel:

något bättre råd har jag nog inte hört idag:D ska göra det ... men ibland när hon har sina "perioder" brukar jag gå på promenad med henne det funkar ganska bra ibland:D

Rider man på ett pessoa är vilket bettbyte som helst positivt.

okej bra att veta lite svårt att först detnär hästen alldrig har värkat besvärad av det:D

Det är som att leva med en konstant smärta. Vissa dagar orkar du inte bry dig, för att annat tar din energi. Då ligger smärtan långt bak. Vissa dagar slår man bakut för att det gör så jäkla ont.

jag fattar inte hur nästan alla kan tycka att man plågar sina hästar för att man rider med pessoa, jag menar har ni känt själva??? nä just det då kan man inte veta. plus att om det skulle vara djurplågeri skulle man inte sälja det... nu menar jag inte att man inte får tycka som man tycker och jag är för att man ska få säga sin mening, men att tycka att man misshandlar sin häst för att man rider med det är inte sjyst.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat