Pelina

Trådstartare
Hej. Jag brukar rida min mammas häst. Han är rätt så het och väldigt stark, och han är alldeles tokig när man hoppar. Han rids i vanliga fall med ett tredelat-tränsbett. Men har provat pessoa och D-ring. Men när jag har ridit med dem så sätter han ner huvudet och slänger med det och blir bara värre. Nån som har nåt tips om nåt bra bett elr nåt?

Sv: Bett

sluta byt bett, är han genomkollad i tänderna? träna lydnad inte byta bett

Kolla munnen (Och även sadel/rygg!) i första hand.

Är problemet kvar - börja rid för en tränare som kan berätta vad du/ni gör för fel.

Hur är han med betet han brukar ha om man rider ut i skogen eller bara rider på banan utan att hoppa ?

Jag har en varmblodstravare som blir jätte het om vi sätter på honom ett vanligt bett för det betyder tävling för honom så vi fick rådet att testa hackamore på han och träna om honom på det och det funkade utmärkt. Så nu rider jag han på det och på pelham bett vilket oxå funkar bra nu. Men kolla tänderna på hästen så att det inte e det som e problemet.

Hans tänder är redan kollade och de är jättebra. Han är rätt så lugn när man rider dressyr, beror på humöret. Jag har inte ridit ut på honom än. Men när mamma rider så vill han gärna sticka i galoppen. Han är ju liksom glad men rätt så jobbig.

hajen e oxå jätte glad och han stack på vanligt bett för att han tycker att det e så kul att få springa fort. men sen vi lärde om han på hackamoret har han inte dragit iväg nångång.

Ta hjälp av en tränare och rid bara i de gångarter ni kan kontrollera.
Sticker/drar hästen i galoppen - trava bara. Sticker/drar hästen i traven - skritta bara.

Rid mkt med sätet och var koncekvent.
Måste man segdra eller ta i ordentligt är inte hästen tillräckligt lydig, utan behöver tränas mer.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 048
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 270
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 750
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka