M

Maltise

På en del galopphästar, ser man att dom har en slags mettalstång, som är rund och går igenom hästens mun..

Här är ett bildexempel;

Vad heter den?
Är det något som hör till bettet? Eller är den där för att hjälpa ryttaren att stanna hästen (hävstång :crazy:)

Tacksam för svar!

Sv: Bett?

Jag har aldrig upplevt att hästar skulle pulla mindre med ringbett, och det är i stort sett det enda dom använder i USA, men det blir lättare att räta upp en häst som hänger.

Kanske inte pullar mindre, men jag tycker att på visa hästar som har tendens att bita sig fast kan det ibland hjälpa mot. Fast vill dom sticka så sticker dom vad man än sätter på.

Min går på ringbett, funkar jättebra, till skillnad från tex. pessoa men det är nog mest det att det blir svårare för honom att bita sig fast... :banana:

Tycker dock att det på vissa hästar blir skarpare. Hästar som inte lyssnar på vanligt tränsbett kan ibland lyssna upp med ringbett, medan andra bara blir ännu starkare... :crazy:

Har även upplevt att vissa lite oroliga hästar kan "sysselsätta" sig med ringen och inte tänka så mycket på andra hyss... :angel:

Ja, många gillar att skramla med ringen och det kan ju få dom att glömma att bära sig åt....:angel:

Tanter ! :rofl:

Det är väl gött att dom är lite entusiastiska.

Dexter-bettet kan knappast vare en hit om ryttaren sittar i munnen på hästen. Hästar är måna om munnen och ofta tacksama för ett mjukare bett.... och en fin hand.

"SKRYTVARNING!!"

Ha! När Ylva och jag jobbade hos Doc Pelley i Seattle och han claimade pullare från andra tränare brukade han bli tillfrågad vad han gjorde för att få dom civiliserade. Då svarade han: "Rubber bits and good hands!".:devil:

:love:
"SKRYTVARNING!!"

Ha! När Ylva och jag jobbade hos Doc Pelley i Seattle och han claimade pullare från andra tränare brukade han bli tillfrågad vad han gjorde för att få dom civiliserade. Då svarade han: "Rubber bits and good hands!".:devil:

:love:Samma metod som vi anväder oss av på Gryttis,tänk att det kan tyckas vara så svårt när det i själva verket är så oerhört enkelt:cool:

Har du nåt tips på gummibett som håller? Jag har använt läderlindade bett som är helt suvernäna men Skutt äter ett i veckan.:eek:

Sune bantar så han går med metallbett!:devil:

STACKARS SUNE :cry:hur många kalorier kan det vara i ett par gummibett?Säljer ett bra bett om du vill kan jag skicka,obs var noga med att sätta det lagom högt och skäll lite på Skruttan när hon tänker gnaga,rid utan nosgrimma så blir hon gladare öppnar hon munnen rid BÄTTRE:devil:Skojar lite litar på att du är en peng i handen.:bow:

Använder inte nosgrimma. Det sitter en på Sunes träns men den sitter så löst att den inte gör någon större nytta. Utom när han attackerar höbalar och annat ätbart!:rofl:

Vad är det för bett du har? Skutt är väldigt känslig och jag har haft alla möjliga tändmän och tittat på henne men det ska vara OK. Fast hon har bara fem tänder i överkäken... Det funkar ganska bra med ett tredelat jag har men i lopp så brukar jag använda läderbett - och ibland hemma också fast då räcker dom inte länge....

Ja, många gillar att skramla med ringen och det kan ju få dom att glömma att bära sig åt....:angel:

Precis! :devil: "Åhhh vad ringen är rolig, hör så dem skramlar, du hör inte alls hästarna som kommer bakom dig, så du behöver inte alls snurra runt och sparka på dem...." :angel: Ackompagnerat av ett försynt nynnande en tur om dagen.... ;)

Den här skulle man kunna tro att hon var efter Duty Time... :angel: *inte alls fördommar* :D

Ha! Lite vatten på min kvarn! Har aldrig varit i närheten av en DT men har definitivt fördomar!

Och fler fördomar, jag skulle ha ledigt från mina boxar i dag. Men gissa vad som hände? Nicoles mammas HALVBLOD bankade in Nicoles hand i ett järngaller så nu ligger N med tassen i vädret!:cool: Och jag får göra mina boxar själv......

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII