S

Sterling

Är det någon som vet om det är tillåtet att tävla på tvådelat gummibett, (äppelsmak från Hööks:smirk: ) på lokal nivå?

Sv: Bett

tror in te du får tävla med gummibett:( ...men ja e inte helt säker...men har för mig de iallafall:

Jag har också hört att man får det om det är oböjligt :)

På stallbacken.com står det: I lätta klasser (t.o.m. LA:4), samtliga ponnyklasser (om det inte står annat i propositionen) och Msv B för unga hästar avd A all unghästbedömning: träns med bett, nosgrimma samt tyglar. Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av metall, eller hårt oböjligt plast- eller syntematerial och får vara täckt med gummi. Både två- och tredelat bett får ha löpande eller fasta ringar (bara ovala och runda fasta ringar är avbildade så jag är osäker på om D-ringar är tillåtet). Böjligt gummibett är inte tillåtet. Tilläggsutrustning på bettet är inte tillåtet. Tredelat bett med rörlig mittdel är tillåtet (det ser på bilden ut som om mittendelen består av två halvor som kan rotera relativt varandra).
Enligt mig en tillförlitlig källa.

På stallbacken.com står det: I lätta klasser (t.o.m. LA:4), samtliga ponnyklasser (om det inte står annat i propositionen) och Msv B för unga hästar avd A all unghästbedömning: träns med bett, nosgrimma samt tyglar. Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av metall, eller hårt oböjligt plast- eller syntematerial och får vara täckt med gummi. Både två- och tredelat bett får ha löpande eller fasta ringar (bara ovala och runda fasta ringar är avbildade så jag är osäker på om D-ringar är tillåtet). Böjligt gummibett är inte tillåtet. Tilläggsutrustning på bettet är inte tillåtet. Tredelat bett med rörlig mittdel är tillåtet (det ser på bilden ut som om mittendelen består av två halvor som kan rotera relativt varandra).
Enligt mig en tillförlitlig källa.

okej ! tack så jättemycket för hjälpen :banana:

(alla)

Så tilläggsutrustning på bettet skulle kunna vara tex kopparrullar då?

Vad menas med tredelat bett med rörlig mittdel?

Provar denna tråden istället för att göra ännu en bett-tråd...

Bett i två metaller? Svartmetall med rostfria skänklar till exempel? D-ringar? Om de är mindre än 8 cm i diameter eller vad det nu var...?

Rider bara en eller två klubbtävlingar om året och tycker inte att det känns som om jag eg har nytta av ett TR just nu...

Jag tolkar det som att olika metaller är tillåtet. D-ringar är jag osäker men om raka sidan är under 8 cm borde det vara okej.

Men samtidigt står det inte att det är otillåtet. Luddigt. Kan man få tag i någon som sitter på makten och fråga tro?

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: MJLee
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 919
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 480
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka