Sv: bett

Har gärna silikonbett första gångerna alt forstätter med det om hästen trivs och är känslig. Annars oftast tredelade i metall.

Nu går 5:åringen på tvådelat med fasta ringar (ska få ett eget som är mer format när de kommer till butiken). 4:årsstoet har gått med silikon (mkt känslig) men fick skav. Går nu med tvådelat med fasta ringar hon med.

Skumt, vi brukar alltid ha mest tredelade men nu är det två på tvådelat :D

Tre-delat med fasta ringar, Side-pull eller Parelli-halter ibland nar jag ridar ut

fälttävlansnisse skrev:
vad rider ni era unghäsar på för bett??

Inget bett - sidepull när jag rider unghästar alternativt repgrimma.

Fast min blivande travare (2år till juni) tömkör jag och tänkte köra med ett delat tränsbett med stänger på sidorna som förhindrar att bettet går igenom mungipan typ travbett men med stänger både uppåt och nedåt (vad tusan heter detta bett nu igen, har fullständigt hjärnsläpp så här kl 04.20). Jättemycket lättare för unghästen att förstå tygeltaget

Parerstänger, tror jag du menar? Har försökt att hitta ett sånt bett till min shettis, men det är inte lätt i de små storlekarna...

fälttävlansnisse skrev:
vad rider ni era unghäsar på för bett??

Hejsan!

Unghästen rids på Kapson/Kavasong tills den blir så pass skolad att jag kan rida den på stång och Seretas. När det fungerar rider jag sedan på rakttränsbett vid hoppning, tömkörning och dylike. Dessutom varvar jag alltid med kavasongen. det är väldigt bra när hästen har det lite jobbigt med sina tänder.

Myy

Cinemon skrev:
Tre-delat med fasta ringar, Side-pull eller Parelli-halter ibland nar jag ridar ut

Har alltid undrat över skillnaden mellan fasta ringar och "lösa" ringar - kan du förklara kanske...? :bow: Vad är poängen?

Själv använder jag tredelat med "lösa ringar" eller vad man nu säger.

Jag fick rådet av vet./tandl att växla bett någon gång i veckan, men vet inte riktigt vad jag ska växla mellan. Han funkar inte på rakt bett, och två-delat sa vet. gick rakt upp i gommen och inte ligger bra i hans mun (hästens, då ;) ).
Jag kör sidepull med jämna mellanrum åxå.
Jag får klura vidare, och följer tråden med intresse.

Brukar använda tredelat bett både på unghästarna och de andra. Fast jag har nyligen börjat rida min 5 åring på bettlöst träns nu.

Det som funkat bäst för mig är det jag alltid har användt. Ett tredelat ( i kombination med en löst spänd remontgrimma).

Min går på 3-delat.
Jag bettvande honom med ett tvådelat men det gillade han inte.

Min 03:a går på rakt globusbett, funderar på att introducera tredelat snart, han funkar bra på rakt men jag vill inte att han blir för van på bara det. Rakt eller tredelat är de jag brukar använda med vissa undantag.
MVH/Gismo.

*lånar tråd lite*:smirk:

Har tredelat bett på min unghäst, men han kastar med huvudet och sätter upp det så fort man tar i honom eller vill ha skall stanna,verkar som om han inte tycker om bettet i fråga?? är detta bett för skarpt och vad skall man isåfall använda för bett?
Har kollat tänderna, så där är det inget som felar!!
men bara undrar om det är nån som har lite bett-koll??:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 458
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar