Sv: bett

:o Min ena häst gjorde oxå så, drog huvudet upp/ner hela tiden provade då ett rakt gummibett, funkade mkt bättre....men det är så olika:smirk:

rocki skrev:
:o Min ena häst gjorde oxå så, drog huvudet upp/ner hela tiden provade då ett rakt gummibett, funkade mkt bättre....men det är så olika:smirk:

Tack för ditt svar, skall kolla upp lite olika bett faktiskt!!:)

knapplån*

ni som rider på bettlöst träns, varför gör ni detta? vad kommer dessa hästar att tävla sedan när de blivit äldre??

fälttävlansnisse skrev:
knapplån*

ni som rider på bettlöst träns, varför gör ni detta? vad kommer dessa hästar att tävla sedan när de blivit äldre??

Innan man kommit igång med träningen kan det vara bra att rida utan bett, för att behålla känsligheten och fräschheten i munnen. Det spelar alltså ingen roll vad man ska tävla med hästen. Men det är såklart en smaksak, alla gör på olika sätt...

Happy Mouth tredelade eller tredelat sweet Iron. Till det anv jag sedan (den fulaste nosgrimman jag vet) den hannoveranska (remontnosgrimma) men skonsammaste för hästen om man inte väljer helt utan förstås.

Bettlöst träns rider jag väl inte på, men unghästen går på kapson (och då inte de kapsoner de som rider traditionell engelskt tänker på oftast).

Jag rider henne inte än utan hon utbildas på longen inom AR (Akademisk Ridkonst), men kommer senare att ridas på kapson. Efter ett tag kommer hon gå på kapson och stång för att senare gå på enbart stång. Nu pratar vi flera år, inte månader.

Nej hon kommer troligtvis inte tävlas tack och lov.
Kan hända att jag låter någon tävla henne om jag ska avla på henne bara för att.

En bra kapson tycker jag är det överlägset bästa man kan ha på en unghäst eller vilken häst som helst i början av sin utbildning. Man kommer åt nacken på ett helt annat sätt och slipper större hästen i munnen.

Hohoo... Bettlöst träns :D måste vara nåt nytt...

Jag hade samma problem som du med ett slängande huvud...när jag red på 3-delat.:idea: jag bytte till en vanlig stång å nu funkar allt mycket bättre...jag hade även kännslan av att hon inte ville ta tag i bettet alls..inte själv eller när man "bromsar" därför bytte jag till nått som ligger mera still och är skonsammare för munnen.../ Jag

flugskimmel skrev:
Jag hade samma problem som du med ett slängande huvud...när jag red på 3-delat.:idea: jag bytte till en vanlig stång å nu funkar allt mycket bättre...jag hade även kännslan av att hon inte ville ta tag i bettet alls..inte själv eller när man "bromsar" därför bytte jag till nått som ligger mera still och är skonsammare för munnen.../ Jag

Jag bytte nu till ett helt vanligt tränsbett, och detta funkade faktiskt jättebra, har i och för sig bara ridit en gång med det hittills :smirk:

men kände ändå lite skillnad.:)

jag har alltid ridit mina hästar/unghästar på vanligt 3 delat tränsbett med Ej fasta ringar, Var i en ridsport butik i helgen hos min tränare, frågade då vad hon red in sina unghästar på för bett, hon tipsade mig om ett vanligt 2 delat med fasta ringar, hästen går toppen bra på det, det 3 delade bettet tjafsade hon med, så det här 2 delade gjorde susen, jag har hört att man helst inte ska rida unghästar på 3 delat, att 2 delat är det vanligaste. varför tror ni det är så?? :)

Panikie skrev:
jag har hört att man helst inte ska rida unghästar på 3 delat, att 2 delat är det vanligaste. varför tror ni det är så?? :)

Va? Varför skulle det vara så?
Jag rider helst inte med 2-delat men två av hästarna hemma är så vana vid det att jag inte vill ändra.

Jag avvänder 2-delat äppelbett, men vill ha (och letar efter) ett rakt äppelbett eller ett tredelt. Jag har aldrig bettlöst eftersom han tuggar mindre då, och jag vill ha tuggningar :rofl: så hans nacke släpper lite mer. När jag longerar och tränar akademisk för han så har jag kapson och träns (utan nosrem förstårs!)

MvH Annifrid och galna ponnyn Närv

Jag har ett helt vanligt tredelat till min 3 åring. Och hon går jättebra med det och trivs med det i munnen.

Blivande 4-åringen rider jag oftast på Sprengers 3-delade, tömkör med sidepull.

3-års-stoet (welsh cobXarab) rids med ett gammalt stubben 2delat bridongbett med fasta ringar, 12,5 cm och remontgrimma.

4-års-valacken (HalvblodXpaint) rids med ett gammaldags oledat gummibett, 12,5cm, och engelsk nosgrimma. (reds tidigare på ett sprenger KK 3delat bett, men gnisslade tänder och visade tydligt att han inte gillade det) enl experterna är gummibettet alldeles för tjockt för en hästmun, men tydligen passar det denna häst.

4-års-stoet (welshcobXridponny) rids med smalt 2delat tränsbett, 12,5cm och remontgrimma.

5-års-hingsten (palomino arabxwelshxconnemaraxanglo) rids med Happy mouth bridong med fasta ringar 12,5cm och remontgrimma.
:banana: :banana: :banana:

poloplayer skrev:
3-års-stoet (welsh cobXarab) rids med ett gammalt stubben 2delat bridongbett med fasta ringar, 12,5 cm och remontgrimma.

4-års-valacken (HalvblodXpaint) rids med ett gammaldags oledat gummibett, 12,5cm, och engelsk nosgrimma. (reds tidigare på ett sprenger KK 3delat bett, men gnisslade tänder och visade tydligt att han inte gillade det) enl experterna är gummibettet alldeles för tjockt för en hästmun, men tydligen passar det denna häst.

4-års-stoet (welshcobXridponny) rids med smalt 2delat tränsbett, 12,5cm och remontgrimma.

5-års-hingsten (palomino arabxwelshxconnemaraxanglo) rids med Happy mouth bridong med fasta ringar 12,5cm och remontgrimma.
:banana: :banana: :banana:

12,5 ? är någon av dom här hästarna ponny? elelr är dom väldigt stora i munen? ser inte offta mindre hästar på 12,5 i bett storlek. Offtast sätter folk på för stora bett på sina hästar (unghästar) och just för unghästar är det jätte viktigt att bettet verkligen är i rätt anpassad storlek, d-ponnyn min går på 11.5 och det gör min stora unghäst (3 år) också på, det var en "kunig" häst tandläkare som valde ut stroleken, för att passa bäst.

Annifrid skrev:
Jag avvänder 2-delat äppelbett, men vill ha (och letar efter) ett rakt äppelbett eller ett tredelt. Jag har aldrig bettlöst eftersom han tuggar mindre då, och jag vill ha tuggningar :rofl: så hans nacke släpper lite mer. När jag longerar och tränar akademisk för han så har jag kapson och träns (utan nosrem förstårs!)

MvH Annifrid och galna ponnyn Närv

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Jag rider min 3årig på ett tredelat äppelbett...funkar kalas bra, men nu har jag hört att man inte får ha tredelat på 3 års testet, någon som vet någon om det.:confused:

Annifrid, jag tror att tredelat äppelbett finns i helt vanliga hästbutiker...tror de ialla fall...finns det i lilla visby borde de finnas på fastlandet..
Kramar:banana:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 458
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar