Sv: bett

sidepull

- på så sätt ge hästen goda erfarenheter - ge efter för tryck och belönas med eftergift utan att bli störd i munnen-

sen när den kan stop och svänga (helst med vikten eller annat så som typ rösten) tycker jag att man kan gå vidare till bett - om det ens är nödvändigt

Panikie skrev:
jag har alltid ridit mina hästar/unghästar på vanligt 3 delat tränsbett med Ej fasta ringar, Var i en ridsport butik i helgen hos min tränare, frågade då vad hon red in sina unghästar på för bett, hon tipsade mig om ett vanligt 2 delat med fasta ringar, hästen går toppen bra på det, det 3 delade bettet tjafsade hon med, så det här 2 delade gjorde susen, jag har hört att man helst inte ska rida unghästar på 3 delat, att 2 delat är det vanligaste. varför tror ni det är så?? :)

Vet att jag fick tips om det med min unghäst att rida med fasta ringar för han gick och bet tag i betten och blev "tygelhalt" sen när jag bytte till med fasta ringa har det inte varit några problem..Men det skulle inte vara lika lätt att bita fast i sa hon i ridsportsbutiken och hon red in alla sina hästar med raktbett och fastaringar och var inga problem att byta ebtt dom sen..Så bägge mina 2 går med fasta ringar på betten den ena med raktbett och den andra med 3 delat med fasta coh det funkar kanon:)

Panikie skrev:
12,5 ? är någon av dom här hästarna ponny? elelr är dom väldigt stora i munen? ser inte offta mindre hästar på 12,5 i bett storlek. Offtast sätter folk på för stora bett på sina hästar (unghästar) och just för unghästar är det jätte viktigt att bettet verkligen är i rätt anpassad storlek, d-ponnyn min går på 11.5 och det gör min stora unghäst (3 år) också på, det var en "kunig" häst tandläkare som valde ut stroleken, för att passa bäst.

Tänkte också på det när jag läste det mina stora häst som är 165 och r stor med har typ 11,5 i sitt rakabett..och det sitter perfekt och sen 12 i andra bett..Sen den andar som är dryga 152 har typ 10 i sitt raka..En del säger det om man sätter in ett rakt bett i miunnen så ser man ofta hur mycket förstora bett man har på sina hästar..Stämde på min stora i alla fall;)

zeusanna skrev:
sidepull

- på så sätt ge hästen goda erfarenheter - ge efter för tryck och belönas med eftergift utan att bli störd i munnen-

sen när den kan stop och svänga (helst med vikten eller annat så som typ rösten) tycker jag att man kan gå vidare till bett - om det ens är nödvändigt
:bow: Håller med! Rider femåringen på side pull el ponny hack. Han funkar inge vidare på bett. Har aldrig ridit en häst som inte funkat på bettlöst. Snarare har jag tyckt att det gått bet bättre!

Panikie skrev:
12,5 ? är någon av dom här hästarna ponny? elelr är dom väldigt stora i munen? ser inte offta mindre hästar på 12,5 i bett storlek. Offtast sätter folk på för stora bett på sina hästar (unghästar) och just för unghästar är det jätte viktigt att bettet verkligen är i rätt anpassad storlek, d-ponnyn min går på 11.5 och det gör min stora unghäst (3 år) också på, det var en "kunig" häst tandläkare som valde ut stroleken, för att passa bäst.

3års-stoet är 152cm

4års-valacken är 164cm

4års-stoet är 146cm

5års-hingsten är 152cm

Vi rider in 2-3 egna uppfödningar varje år, och hittills har vi inte använt mindre bett än 12,5 cm på nån, det fungerar alldeles utmärkt för oss, och jag tror att vi är kapabla att efter alla dessa år att se om en häst/ponny har för stort bett eller inte trivs med bettet.
4års-valacken är ett mkt intressant exempel på att teori och praktik inte alltid går hand i hand. Han reds in som treåring på sommaren 05, med ett 2 delat vanligt tränsbett 13,5cm. När han varit riden 2 månader hittade vi en tand i krubban, han ömsade alltså tänder och han ställdes av 2 månader. Efter det åkte vi till sveriges mest välkända hästtandläkare för att kolla så att tänderna var ok innan han sattes igång igen. Där fick vi rådet att han skulle ridas på ett tredelat 11,5cm bett och remontgrimma. Alltså inköptes ett dyrt sprenger kk ultra till honom och han började ridas med det. Efter 2 månders ridning med gnisslande tänder, bitmärken på bettet var jag beredd att ge upp. Då åkte jag till en erfaren hästveterinär på en klinik för att kolla tänderna som var helt ok. Vad göra? Antingen följa expertens råd och ha en olycklig häst med gnisslande tänder och bitmärken på bettet, eller följa mitt eget sunda förnuft. Jag tog alltså fram ett gammaldags tjockt gummibett och började använda det. Nu har jag en glad häst som är ett nöje att utbilda. Eller skulle jag kanske fortsatt med med ett för litet bett bara för att hästen enligt teorin skulle ha det? Detta visar bara att hästar är individer, det som funkar på en häst, kanske inte funkar på en annan. Sånt lär man sig genom erfarenhet.:banana: :banana: :banana:

Börjar med att vänja hästen vid ett vanligt tvådelat bett innan jag rider in den. Vid själva inridningen sedan använder jag repgrimma.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 458
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar