M

misterhultspyret

hej!
ska nu köpa ett nytt bett till min arab.
ska sattsa på ett myler bett men vill ha absolut bästa modellen.
min arab är mkt lättsvängd hon är western riden och svänger med hjälp av neckreining och vikten samt skenkeln så man behöver inte ta i tyglen. men så kan hon stissa lite när man rider med andra så man måste på minna henne om att vi ska skritta inte trava. hon kan vara lite svår att stanna också.
undrar vilken sorts bett ska jag köpa?

Jahapp..där kom den dissen....
Visserligen har du nog rätt,men man kan nog lägga fram det på lite "trevligare" sätt?
Jag tycker att om man kommer med "kritik" så tycker jag att man också kan komma med ett förslag vad man ska göra åt det,hjälpa till liksom?
Det kan inte vara kul att ställa en fråga oavsett av vilken form och sedan få ett sådant svar..korthugget,rå dissad,sågad-vid-fotknölarna-svar det första man får?
Mig veterligen så ställer man frågor för att man vill ha hjälp pga att man inte vet själv och det hjälper nog föga att skriva det svaret du skrev..
Så nu vill vi ha lite hjälp på traven här:Vad ska man göra för att få sin häst att lyssna bättre samt få den att "lyda"?
Jag säger som sagt inte att du har fel för det har du verkligen inte och det är egentligen lite kassy av mig att hugga tag i dig och ditt svar,men jag har varit och kikat runt lite här och var på buke och upptäckt att det finns många korthuggna inte alltför trevliga svar till folk som vill ha hjälp..
Hjälp folk istället för att dissa dem! :rofl:

Myler kan vara svårt att hitta i storlekar mindre än 12,5 cm, vad har du för bettstorlek på din arab?

visst har det en del med lydnad att göra men innan man får bukt med det problemet kan det vara skönt att ha en "nödbroms" för säkerhets skull!

hej
jag har storlek 12,5.
hon är inte jätte svår att stanna utan det är som en fördröjning på henne,hon går saktare och saktare typ 2-3 meter
sen stannar hon.
tar man för mycket i henne lyfter hon huvudet och ökar i stället.
mvh

Då tycker jag att du ska göra övningar så att hon lär sig att stoppa snabbt istället. "Rida in i väggen" är effektivt. Du gör så att du tex travar mot en vägg eller ett staket, strax innan väggen/staketet beordrar du stop och hästen är då tvungen att stanna bums. Den kommer knappast att springa in i väggen frivilligt. Beröm massor när hästen stannat.

Detta tips fick jag av en westerntränare. De westernhästar jag har ridit har stoppat bums när man sagt woooa och lagt ner tygeln mot manken. Alltså har man inte behövt ta i hästen alls. Detta även från full galopp. :D

javisst ska det vara så att dom ska stanna bums men jag tror inte förra ägaren har tränat så mycket på stoppen för hon kan allt annat jätte bra förutom just stoppen.
men hon börjar bli bättre för sätter man sig djupt i sadeln och säger woh så stannar hon men inte alltid som sagt utan i bland går hon ett par steg extra.vilket är lite jobbigt.
mvh anette

Eftersom det bara är den extra lilla säkerheten du vill komma åt en stund innan även det fungerar som du vill så prova dig fram innan du handlar. Man ska aldrig stoppa in ett bett i munnen som man som ägare själv vill ha eller tycker om, utan enbart lyssna på hästen.

Låna ihop massa olika bett i olika str. från vänner och bekanta och så får du mer "kött på benen" av vad din häst vill ha i munnen och fungerar mest avslappnat och lyhört på.

Kanske har din häst en stor mun, men de araber jag träffat senaste tiden har fått byta bett från 12,5 till 11,5 och 10,5 och då har många problem försvunnit.

MVH/

Sv: bett

Till trådskrivaren:
Min erfarenhet av Myler är att det inte går särskilt mkt lättare att stanna med det än med "vanliga" bett. Min häst är i stort likadan som din, han tar halten men med en viss fördröjning. Jag rider alltsomoftast på Myler nuförtiden eftersom det känns bra för både mig och hästen. Men halten blev inte bättre förrän jag blev tillräckligt avslappnad och säker på min häst för att kunna använda säte och röst tillsammans. Med förhållning i tygeln på myler körde han bara upp huvudet (inte för att jag tog hårt eller så utan för att han vet att han kan komma undan på det sättet) och sket fullkomligt i mig. Du har fått några ganska bra råd redan och uppriktigt sagt kan jag inte ge några själv eftersom jag inte sett hur din häst är. Jag kan bara säga att: övning ger färdighet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat