H

hooneeymoon

Hej allihopa...
Jag har en varmblodstravare på 8 år.
Nu är det så att jag har lite problem med olika bett som har passat honom en stund sedan så har han i stort sett bara ignorerat betten.
Har provat bett som vanligt 2delat, 3delat, tunnare pessoa, tjockare pessoa, Drings bett med koppar rullar, hackamore och ett rakt gummiklätt pelhalm.
Nu så har min fantasi tagit slut vet inte vad jag ska prova för bett.
Han är en väldigt pigg och glad häst men han har en förmåga att bli oerhört stark och jag är väl inte den bästa på bett, hoppas någon av er kan hjälpa mig och komma med förslag om vad jag kan prova härnäst...
Mvh Therese & Poppe:)

Sv: Bett

Ledsen att säga det men om hästen ignorerar betten så är det ren olydnad och brist i utbildningen. Rakt, två eller tredelat bett med fasta ringa och utbildning/korrigering.

Okej, men han blir stark så jag orkar inte få stopp på han det var det jagmenade med att han ignorerade mig... Kan inte säga att han är olydig för han gör ju det jag ber om, men han blir ju så galet stark... :(

Okej, men han blir stark så jag orkar inte få stopp på han det var det jagmenade med att han ignorerade mig... Kan inte säga att han är olydig för han gör ju det jag ber om, men han blir ju så galet stark... :(

Hur menar du? Att han inte är olydig trots att han ignorerar dig? Jag hade bara skrittat tills hästen var lydig dvs inte ignorerar dig. Varför tycker du att våld och råstyrka är rätt mot hästen?

Att sätta i allt skarpare bett på en häst som inte respekterar ett stopp är inte sjyst. Så länge han inte går att få stopp på för att han blir stark så finns det inget bett som är tillräckligt starkt för att få stopp på honom. Det resulterar bara i smärta och munproblem om man försöker gå den vägen.

Lösningen sitter inte i fysisk styrka utan att komma åt det mentala hos hästen. Hästen kanske inte förstår din inverkan. Eller så respekterar den inte det.

Trist kan det låta men jag håller med PollyMulle att du behöver gå igenom grunderna med din häst och lära den att förstå bettets inverkan och ett befästa ett stopp hos den. För att göra det lätt för alla parter börjar du lättast på ett inhägnat lugnt område och tränar halt från skritt. Förhållning-eftergift-förhållning-eftergift... tills hästen börjar förstå. Använd ett bett som hästen verkar trivas med, prova dig fram och reglera sidostyckeslängden tills hästen lugnt och avslappnat kan bära bettet i munnen utan motstånd eller obehagskänslor i form av frenetiska tuggningar och gapande.

Men det är ju det att han lyssnar när jag tar i honom, men inte alla gånger... Ibland så är han jätte lätt i munnen, och ibland så blir han oerhört stark och vill inte stanna på engång då man ber honom..

Varför tycker du att våld och råstyrka är rätt mot hästen? Vad menar du med det?

ELLYNE: Han har tuggat på alla bett som jag provat men på de vanliga tränsbetten som jag provade i början så tuggade han som en galning! Och la tungan över bettet. I början när jag hade han så gick jag promenader med honom och visade honom att "prr" betydde sakta ner gick igenom olika kommandon med honom och det var inga problem samma när jag longerar honom så lyssnar han, men det är just på ridturerna när man har sällskap eller rider själv och låter honom trava...

Vissa hästar gillar bättre bett som ligger stilla i munnen, såsom raka bett med kedja, tex Pelham eller kimblewick. Alternativt prova ett bettlöst. Be en veterinär kolla hästen i munnen om han verkar reagera på "allt". Ibland försöker hästen springa ifrån smärta i munnen.

Håll ridningen på en sån nivå att du klarar av att få stopp på honom. Trava lugnt på ridbanan, gör täta igångsättningar; håll honom upptagen med att arbeta och lyssna på dig så han inte får chans att bli uppjagad och springa iväg. Skritta endast på uteritt om det krävs.

har du haft honom länge? kanske inte är så att han är väldans olydig eller att inget bett passar, kanske han blir stressad i endel situationer o därför inte lyssna? bara en tanke

Jag hade EXAKT samma problem med min. Men det visade sig att det var sadeln som inte passade + att hon markerade på böjprov, så vi fick behandla o byta sadel. Men det var helt klart sadeln som gjorde skillnad. Jag har gått från pelham och ännu skarpare till ett vanlig tre-delat tränsbett!

Ledsen att säga det men om hästen ignorerar betten så är det ren olydnad och brist i utbildningen. Rakt, två eller tredelat bett med fasta ringa och utbildning/korrigering.

Jag är benägen att hålla med, men vill även lägga till att det kan bero på tandproblem och/eller andra skador i munnen. Har ridit hästar som blir lugna som filbunkar på bettlösa alternativ och de har alla haft problem med munnen.

men det är just på ridturerna när man har sällskap eller rider själv och låter honom trava...

Jag har ett kallblodstravarsto som blir likadan. Vi får inte glömma att dessa hästar är avlade på psyke för tävling, varför tävlingsinstinkterna kan ta över när man travar med sällskap eller ute med plats för lite fräs i största allmänhet. Jag undviker helt att blåsa på, eftersom jag håller på med omskolning till ridhäst som bäst och vill ha henne lyhörd.

Grunddressyr vid hand och från ryggen kan jag rekommendera varmt. Använd dig av skritt och utnyttja bommar, koner och uppmjukande och lösgörande övningar. Ta gärna hjälp av en tränare och lägg upp en konkret plan för träningen med avseende på vad du vill göra med hästen! Jag håller också med Ellyne om att många hästar trivs bäst med ett rakt bett som ligger still i munnen. Rätt storlek är också superviktigt (de flesta rider med alldeles för långa bett) liksom en lätt hand (det är lätt att bli hängande och sitter och tjuvhåller när de drar iväg och då blir problemet bara ännu värre).

När du är säker på att allt passar och hästen är frisk i mun, rygg och ben:

Det är lydnadsproblem. Bett lär inte lösa det.

Däremot kan man använda ett skarpt bett, rida på lös tygel och on hästen inte stannar direkt får man helt enkelt ta tag i bettet och slå i full back med hela kroppen o rösten, när hästen satt sig på rumpan får den stå och tänka en stund o se gå fram igen på lös tygel. När hästen stannar på bara röstkommando, lär inte ta många gånger om du bara är konsekvent, så gå tebax till ett snällt bett o se till att göra rätt med det. Inget segdra, inget småpill, inget arbete som kräver kontakt med bettet (nu handlar det bara om att lyssna på bettet så du får inte göra något med tyglarna som inte betyder stopp eller möjligtvis ledande tygeltag för svänga, då blir hästen bara förvirrad). En snäll förfrågan, sen ta i om hästen ignorerar den snälla förfrågan. Samma gäller skänkel o allt annat egentligen. Man får inte be hästen om en massa så den tröttnar, den måste få en chans att reagera och veta att den gjort rätt o tänka på vad som hänt. Sen kan man lägga till er och mer för att få komplicerade reaktioner när hästen lärt sig grunden och att lyssna.
Men man måst vete att hästen förstår. Det hjälper ente att dra i mun om den inte böjer på huvet eller så. O man ska inte straffa o vara hård om den gör fel, bara om den ignorerar. För reagerar hästen har den försökt lyda men du har inte gett rätt signaler för den, ignorerar den har den inte ens försökt utan skiter i dig, och där är skillnaden. Reaktion kan man kräva, men man kan inte kräva att hästen förstår o gör rätt.
Reaktion styr hästen över, men att förmedla vad du vill är enbart ditt ansvar. Det är viktigt att man förstår det.

Om hästen har slutat lyssna på betten efter ett tag beror det på att du tjatat för mycket, inte gett eftergift när hon förskt göra rätt. Hon har vant sig vid att du hela tiden säger något utan att mena det så varför ska hon lyssna när du sen vill ha stopp?
Att lära in stopp och reaktion för bettet är väldigt enkelt, tar ett par hårda tag (istället för långlivat segande). Men ska det bli bra i slutändan måste du snabbt lära dig att vara tydlig och inte säga hästen nåt om du inte menar och ser till att få ett svar. Och det är svårare att lära sig, speciellt om man är osäker. Annars är du snrt tillbaka där du började och måste ta i ordentligt igen och hästen inte lyssnar. Att rätta till sina misstag på det sättet en gång funkar, men det är inte sjyst att sen göra om samma misstag så att hästen blir straffad igen..och igen..och igen.. Gör det en gång, känn ett styng i samvetet för de misstag som lett till detta, och gå vidare så att du inte behöver göra om det.

Att traggla dressyr är bra och nödvändigt för att få hästen mjuk, lugn, hållbar och följsam, men det bästa för en häst som lärt sig ignorera ryttaren är att snabbt fått begreppen utredda och sedan ha en konsekvent ryttare som inte tjatar med sina signaler och inte lär hästen att ignorera dem igen.

Anser jag.

skit bra sagt, håller med till tusen, kan säga att jag har gjort exakt det du beskriver här uppe och efter 1 månads träning skrittar nu min kallblodstravare lugnt fram, travar lungt och lyssnar till vikthjälperna i halten från skritt, allt på långa tyglar. jag har konsekvent bestraffat honom varje gång han försökt sticka eller gå rakt ut i skogen osv, han gör sitt absoluta bästa och folk omkring oss är imponerade att denna "galning" blivit så lugn;)

ps; innan så drog dom förra ägana honom i munnen hela tiden så bettet hade ingen inverkan alls, och kolla så du har en ordentlig nosgrimma som sitter som den ska, om hästen nu öppnar munnen eller lägger över tungan så kan det problemet lösas med en grimma ;) ds

*KL*

Många verkar ha problem med att få stopp på sina hästar med bettet. Jag har också varit en sån.
Nu har jag fått lära min häst att stanna på andra kommandon. Jag gör halt på henne genom att lägga spöet på bogen.
Hon tycker det är en bra hjälp. Det gick fort att lära in.

men så har jag också en häst som var väldigt "o-kvaddad", dvs. lite tränad när jag köpte henne.
Det var mao lätt. Fast det går att lära gamla hundar sitta också, men de funderar lite längre.

Jag känner en travare som använder rakt bett. Inte delat eller så, och han går som smort med det.
Har lite brist på bettkunskap, så har svårt att förklara
Det ser te.x såhär ut:
()----() Alltså helt rakt.
Av metall eller aliminum eller järn eller vet ej!
Brist på bettkunskap helt tyvärr..

Det kallas rakt tränsbett. Möjligtvis rakt eggbett om det har fasta ringar, har jag för mig?

Använder ett på min häst också, för det mesta.

Lisa Y: Du har missförstått mig ganska mycket. Det handlar inte om att bestraffa hästen, det handlar om att visa vad man menar och att man menar det direkt. Mest handlar det om att man själv ska sluta tjata med sina hjälper så att hästen inte lär sig ignorera dem. Hellre ta tag två-tre gånger än segdra ett år. Och just att stanna är ganska viktigt att hästen kan.
Skulle aldrig snöra ihop munnen med en nosgrimma om hästen gapar. Den ska kunna visa att det är obehagligt. Eventuella nosgrimmor ska man få in två fingrar på högkant melan remmen och nosryggen. Själv använder jag sällan nosgrimma då heller.

Jag har inte haft problem med att min häst sticker, och har inte behövt ta i honom för jag har aldrig lärt honom att ignorera hjälperna. När jag gjort något med tygeln har jag menat något, har han svarat på fel sätt har jag antingen fortsatt med samma hjälp eller ändrat den ifall jag bett på fel sätt. Har han gjort rätt så har det blivit eftergift och beröm direkt. Han är inriden bettlöst, på sidepull. Även riden helt utan träns.
Har använt stångbett pga hur det inverkar och efter att han lärt sig böjning genom sitsen, men aldrig för att det behövts i stoppet och har då lös tygel.

Men jag har ridit ett par ''problem hästar'' som lärt sig att strunta i bettet. Och jag har tagit tag i dem när de inte stannat på lätta signaler. Deras ägare hade försökt ''snälla'' metoder men kom ingenvart och häst och ägare blev mer och mer frustrerade, vågade inte rida på den ena hästen längre. Två gånger stannade jag den hästen med tygeln, den tredje gången stannade den på röst och sits. Efteråt fick ägaren ''börja om'' ridningen och använda sits istället för bett för att böja och ställa hästen osv, och h*n lärde sig att inte röra tygeln om hon inte menade något med den. Så vitt jag vet har hon heller inte behövt ta tag i hästen mer och så småninom lärde sig hästen att stanna utan röst och med lätt tygekontakt, när de övat upp känsligheten igen. Men att rida en häst som vägrar stanna utan att ha något stopp, då är det nästan omöjligt att komma någonvart. Så jag anser fortfarande att det är bättre att ta tag ordentligt ett par gånger än att små dra eller successivt öka taget tills hästen stannar. Ett kraftigt tygeltag är ogiskt för en häst att stanna för, därför fungerar tygeltag som ''bestraffning'' i det fallet. Det fungerar inte att ta tag i tyglarna om det är något annat som inte fungerar, eller om hästen råkar göra fel, för det hjälper inte hästen att förstå vad du vill.

Det tips jag kan ge dig är att prova bettlöst ett tag.
Rid honom på exempelvis sidepull ett tag så han får vila munnen.
Problemet med en häst som har fått lära sig att ligga på och dra iväg blir väldigt stark i munnen och ju mer man som ryttare segdrar/ hårdare tar tag i bettet för att stanna hästen, ju starkare blir hästen i munnen.
Så det blir som en ond cirkel bara.
Så låt han vila munnen lite och slappna av där och som sagt rida bettlöst.
Känner du dig osäker på att rida bettlöst ute i skog och mark för rädsla att han ska dra iväg, rid på inhägnad plats ett tag och jobba honom i form endast i skritt och trav.
När du känner att du har fått kontrollen över honom då kan du gå vidare.
Acceptera inte att han drar iväg, så fort du känner att han gör så, sakta av och börja om.

Sen tycker jag att du ska jobba väldigt mycket med honom från marken. Longera i skritt/ trav med mycket avsaktningar för rösten, även löslongera honom på mindre inhägnad yta där du även kan stanna honom bäde för röst och genom att beskära hans väg med din kropp.
På detta sättet ger du honom en vägledning om att det är viktigt att han lyder dig, inte tvärtom.

Tömkörning är oxå en mycket bra grej i inlärningssyfte.
Där kan du jobba hästen för hand och samtidigt göra honom mer uppmärksam på dig och din röst.

Beröm ALLTID massor & noggrannt när han gör rätt och låt inga negativa handlingar slinka igenom.
Så fort han gör fel, eller inte förstår dig, börja om och gå tillbaka ett steg i arbetet.
Avsluta alltid när han förstår dig och när det blir rätt.
En häst som gör såhär, gör inte det för att vara dum eller olydig.
Hästen har helt enkelt fått lära sig att det är ok.

Som många sagt så är ett bett-byte inte rätt metod, då problemet alltid kvarstår.
Först ska man kunna rida sin häst på små hjälper på ett vanligt bett, och sen om man byter till ett skarpare ska det innebära att man behöver använda ÄNNU mindre hjälper.
Man kan alltså inte hänga sig i/ dra i bettet när man har ett skarpare bett på det sättet man gjort man ett vanligt mycket mildare.
Då bygger hästen en ännu starkare mun och till slut går hästens mun sönder..

En häst som har en vana att ligga på, ta bettet och kanske dra iväg/ sticka har en olat.
En olat måste man bryta genom att ändra hästens beteende och sin egen inställning.

Önskar dig all lycka! :laugh:

Senast ändrad:

Det finns en mycket bra och beprövad metod.

HÄNG INTE I TRUTEN PÅ LÖPHÄSTAR:D

Ta och ge,ge,ge
Ta, ta och ge,ge,ge...

Det går ofta utmärkt att rida med sitsen också.

du missförstår mig FETT, jag bestraffar ALDRIG hästar, men, alla hjälper är för mig = utrycket bestraffning och all eftergift = för mig belöning. så jag kan omformuler mig och säga att jag tar tag i min häst om han tex ska lära sig att stå still och ger direkt eftergift när han står still, koncekvent, alldrig tjat etc. jag rider tillsammans med en mycket buktig beridare och om resultaten blir lugna harmoniska hästar utan att något våld funnits med i bilden så är jag säker på att det är något positivt. Sen är det så att vissa tex hästar har lärt sig lite bus som att lägga över tungan över bettet och så vidare och då kan en nosgrimma som sitter korrekt vara att aldeles utmärkt alternativ. Men desto mindre hjälper man kan använda desto bättre, det är nog vad alla här vill uppnå.

lite tråkigt att man ibland försöker svara på en tråd och hjälpa till av egna erfarenheter, så blir man ned trackad av andra än själva trådskaparen, det är ju faktiskt till TS man skriver ;)

Om du vill ha ett skarpt bett tycker jag att du isf ska prova ett travbett , Eftersom jag tycker själv att ridsporten har för mycket bett med hävstångseffekt genom skänklar. Inom trav finns till exempel entömsbettet, det är snällt men skarpt och rakt, tar man lätt i det så blir det lätt men tar man hårda tag så blir det hårt och det är ingen nackpåverkan .. Men jag själv anser att milt bett och utbilda mera , gärna för tränare.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 085
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min häst gillar varken rakt metal bett med fasta ringar eller två-delar metall bett med fasta ringar. Hästen gapar som sjutton med...
Svar
5
· Visningar
2 809
Senast: froggy
·
Utrustning Om någon vet om någon annan tråd som jag kan få tips från får ni gärna hojta till, är helt öppen för förslag här! Jag skulle behöva...
Svar
12
· Visningar
3 503
Senast: Delaroche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022