bett/utslag..vad??

FrontLine_

Trådstartare
Upptäckte nåt konstigt på atlas idag.
I ljumsken och upp efter magen har han några konstiga bett/utslag..
Först tänkte jag ringorm, men det ser inte riktigt ut så..

Dom här märkena är nästan knallröda, runda och "torra"..

Jag har ingen aning vad det skulle kunna vara, tänker ringa vet. på måndag..

Är det nån som har varit med om nåt liknande ?

Sv: bett/utslag..vad??

Rodnaden kan bli rätt stor faktiskt. Speciellt om det är småsvea i farten. Kan iofs vara reaktion på nässlor eller annat också. Har du någon bild och hur stora är de i förhållande till en 5-krona?

Min unghund har såna där på magen(låter det som iaf). Totalt ofarligt, nu minns jag inte vad vet. sa att det hette...? Men det är bara att rengöra med vanlig koksalt lösning. Jag fick en salva utskriven av vet för att smörja detta med också, den heter så mkt som Fucidin Hydrocortison. Nu har dessa utlsag försvunnit lika snabbt som dom kom.

Så prova med att rengöra det i några dagar och kolla om det går bort eller inte.

Min Nila ser för tillfället likadan ut.. småflugor som biter skinnbitar så det blöder. Sen blir det stora utslag runtom.. ser inte kul ut.

Men svägerskan smörjde på någon sorts salva med bivax i. Då slutade det klia o det ser faktiskt bätttre ut nu. Hennes valp ser likadan ut o hon hade blivit tipsad om denna salva. Vet inte märket men tuben var gul.

Ofarligt, men ändå obehagligt. Ser dock värre ut än det är. Attans insekter, säger jag. :mad:

Jag svarar allmänt..

Jag tittade idag hur det såg ut, och det är ännu värre idag. Har blivit ännu mer, men nu är det mer en markerad ring som är röd.. altså, hela "utslaget" är inte rött, utan nu är det som en ring runtom..

jag kan lägga ut en bild på det när jag kommer hem, så blir det kanske lättare för er att hjälpa också:)

DSCN0516.jpg

Ser det ut såhär?

Min voffa hade fula utslag på magen och i ljumskarna förra sommaren. Frågade vet och nu kommer jag inte riktigt ihåg vad hon sa men vi bytte foder och torkade henne ordentligt efter bad. Just det, så fick vi en salva också som vi skulle smörja på. Utslagen försvann och denna sommar har hon inte haft några. Kommer tyvärr inte ihåg hur de såg ut men har du bild får du gärna slänga in den så kanske jag känner igen! :idea:

Ungefär sådär ser min ena ofta ut när vi är på landet, tror det är myggbetten. Vissa är helt röda och vissa har mer som en ring. Brukar förebygga genom att smörja med olivolja, kan inte spraya myggmedel på huden under magen för då blir han röd av det. Sen lugnar utslagen ned sig med Helonsansalva.

Verkar hon väldigt besvärad av utstlagen eller allmänpåverkad?

Ungefär sådär ser min ena ofta ut när vi är på landet, tror det är myggbetten. Vissa är helt röda och vissa har mer som en ring. Brukar förebygga genom att smörja med olivolja, kan inte spraya myggmedel på huden under magen för då blir han röd av det. Sen lugnar utslagen ned sig med Helonsansalva.

Verkar hon väldigt besvärad av utstlagen eller allmänpåverkad?

Faktiskt vet jag inte riktigt vad det är än.Var hos vetrinären för ett tag sedan och fick då behandling nr.1.Bakteriell hudinfektion och en pencillinkur på 14 dagar samt specialschampo

Utslagen försvann, men vid återbesöket hade hon fortfarande rodnad mellan tassarna samt hade dålig(glanslös,torr,mjällig)päls med en del klåda.Behandling 2 blev allergitabletter samt stronghold(medel att lägga i nacken mot bla rävskabb o parasiter).

Ingen förbättring.Behandling 3 blev att de tog bort tre hudbitar på olika ställen(sydd med sex stygn)och skickat iväg på analys samt fortsatt med allergitabletter,ett nytt specialschampo samt någon välgörande olja en gång i veckan som hälls i nacken.

Ska få höra provsvaren imorgon på detta.

Kan tillägga att hon inte hade besvär alls från utslagen och från början smörjde jag det med Aloe Vera samt tvättade med desivon.Två ggr försvann det med den behandlingen ,men tredje gången blev det så illa som på bilden......

Vetrinären sa vid första tillfället att det kunde komma av mycket bad och att det nästan alltid ser ut såhär vid en bakteriell infektion som håller på att gå tillbaka.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 762
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 702
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 737
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka