Tänk så här; hästen drar och hänger i handen. Men om du inte ger den en chans att göra så, så MÅSTE den gå "för egen maskin". Jag tror ditt problem beror dels på lydnad, dels att hon inte är stark nog att bära sig.
Försök rida nästan utan kontakt ett tag. Långa tyglar alltså, ta bara tag när hon ska stanna. Mjuk mjuk hand. Ju hårdare du håller, ju mer kommer hon ligga på. Rid ut i skogen, lär henne att trava lugnt på lång tygel. Låter kanske riskabelt, men dom flesta hästar brukar bli lugna av det, försöker hon dra i väg så sätter du dig djupt ner och tar ner hästen i skritt. Du måste lära henne att gå i alla gångartar UTAN stöd på tygeln. Och stanna för minste förhållning.
När hon kan det så kan du plocka upp henne litt efter litt, var jättemjuk och flexibel med handen, hänger hon, så släpper du! Då är hon säkert starkare och klarar att bära sig själv i form, så då kan du gradvis begära mera. Öka och minska tempot, få henne att vara uppmärksam på dig.
Jag har alltid stenkoll på just det där med mina hästar, dom ska kunna ridas i båda trav och galopp utan att jag behöver hålla så hårt. Jag är inte så stark, så jag orkar inte bära hästen genom ridpasset. :smirk: En uppmärksam häst hänger ej i handen.
Dock så får du räkna med att hon kommer ligga på om du galopperar bakom en annan häst i skogen, det gör sas alla hästar... Men UNDVIK dom där situationerna tills hon lyssnar bättre på dig!
Det är klart att det hjälper att stoppa in ett skarpt bett, men hur ska du göra när inte det funkar länger? Har sett så många hästar som går från träns, pelham, hack, stång och hästen blir bara svårare och svårare... Till slut lyssnar den inte på nånting. ta itu med problemet på rätt sätt nu, så slipper du massa bekymmer i framtiden!
Jag anser att smala tränsbett ofta är att föredra.