Re: Bett till \"problemhäst\"
Min erfarenhet(tyvärr) har fått mig att inse att man kan hålla på att stegra de skarpa betten tills man inte längre får effekt med ens det skarpaste på marknaden. Min sköthäst var "tokig" när jag började med honom, han kunde få för sig att rusa när som! Vi skaffade skarpare o skarpare bett, vars effekter avtog efter ett tag... Så vaknade man upp en dag o isåg vad f-n man höll på med... Idag rids han lugnt i repgrimma på uteritter, han stannar alltid och har inte stuckit sedan vi skrotade de skarpa betten. Vi lät honom undersökas av tandläkare, kollade sadel och bytte sedan ner oss till det mildaste man kan hitta- en repgrimma. Övergången dit gick först via ett hackamoore o sedan till sidepull o nu repgrimman. På min bild<<< så rider jag honom t.o.m. helt utan utrustning- fast det vågar jag mig inte på ute ännu...
Jag tycker du skall satsa på ledarskapsträning och snälla bett/bettlösa alt. En häst lyssnar utan gränser om den behandlas rättvist. Jag är säker på att ni kan få en jättefin relation, få hans tillit så har du en underbart lättriden kompis.