Bett till häst som blir stark på uteritter

C

CeciliaW

Hästen jag rider har en tendens att bli stark på uteritter, framförallt när jag ska galoppera, vilket naturligtvis inte är bra. Hon älskar att springa och drar gärna iväg i hundranitti i galoppen, vilket inte känns så jättekul för min del eftersom jag inte riktigt har kontroll...

Jag rider henne regelbundet på bana och jobbar hela tiden på att stärka henne muskelmässigt, göra henne mer lyhörd och lyssna mer på mig. När jag rider på bana så går hon i kort galopp (så hon orkar alltså gå i en kortare galopp, det handlar inte om det), men på uteritter så lyssnar hon inte alls på mig när det är galoppdags. Som det är just nu så undviker jag att galoppera på uteritter och jobbar bara på den när jag rider på bana, just för att hon inte ska få chansen att rusa...

Dock har tanken fötts att ha ett starkare bett att alternera med så hon lyssnar bättre på uteritter. Är det någon som har något tips om ett bett som är skarpare än ett tredelat tränsbett (som jag har annars) som jag kan ha under en kort period när jag jobbar med galoppen på uteritterna? Jag har testat tredelat pessoa på henne, men det fungerade inte särskilt bra, så det skulle vara något annat bett isåfall.

(och ja, jag vet att många tycker att det är förkastligt att betsla upp - men det handlar om en kortare period och inget jag tänker ta till som lösning på problemet. Jag är mycket väl medveten om att lösningen är att rida mer dressyr och jobba på hennes lyhördhet. )
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Prova bettlöst! :idea: Hackamore blev min lösning när jag hade en likadan häst. Red honom med det ganska länge, och nu kan jag ha bett igen, fast jag föredrar bettlöst (hackamore/sidepull/repgrimma) ändå. Vårat problem var vår kommunikation, när jag lärde mig att rida mer med vikt/sits/röst så kunde vi kommunicera bättre, så nu kan jag rida på det jag känner för. :)
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Alazan skrev:
Prova bettlöst! Hackamore blev min lösning när jag hade en likadan häst. Red honom med det ganska länge, och nu kan jag ha bett igen, fast jag föredrar bettlöst (hackamore/sidepull/repgrimma) ändå. Vårat problem var vår kommunikation, när jag lärde mig att rida mer med vikt/sits/röst så kunde vi kommunicera bättre, så nu kan jag rida på det jag känner för.

Jo, jag har funderat på det men samtidigt känns det lite osäkert att rida en häst som är stark och vill springa på bettlöst... men jag har onekligen funderat på det. Dock - hackamore funkar väl mest med nacktryck väl? Eller har jag fattat fel? Pessoa funkar ju lite likadant och det gillade hon INTE...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

the_connemara skrev:
Rusar hon i väg direkt när du fattar galopp?
Japp... jag gör såklart förhållning, men jag får verkligen kämpa för att hon ska lyssna på förhållningen tyvärr.
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Min store valack kunde bli väldigt stark, han rusade aldrig men blev stark som tusan och jag var ju liten som jag vet inte vad :p
Hackamore löste allt :bow: Han vart lyhörd och uppmärksam. Prova på bana först och går det bra kan du ju prova ute.
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

CeciliaW skrev:
Jo, jag har funderat på det men samtidigt känns det lite osäkert att rida en häst som är stark och vill springa på bettlöst... men jag har onekligen funderat på det. Dock - hackamore funkar väl mest med nacktryck väl? Eller har jag fattat fel? Pessoa funkar ju lite likadant och det gillade hon INTE...

Jag tycker tvärtom, har upplevt många gånger att hästen "tagit bettet" och sen bara springer. Med hackamore kan de ju inte komma undan på det sättet utan det går att få kontakt bättre. Hackamore är ju dessutom väldigt skarpt om man tar hårt, eftersom det blir hävstångseffekt.
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Bettlöst eller pelham... Det är det som min häst går bäst på i alla fall. Visserligen brukar hon inte rusa men hon kan vara nog så pigg! Av de bettlösa tycker jag bitless bridle är bäst. Rider du med pelham ska du ha två tyglar så du kan välja om du ska använda stången eller inte.
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

jag har pelham på min haflinger som också kan bli stark i galoppen när man rider ut... det funkar jättebra på honom i alla fall...
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Jaktkandar, sk. kimblewick, är det enda skarpare bettet jag egentligen gillar. Funkar kanoners på min häst utan att göra illa eller vara FÖR skarpt. Stor skillnad gentemot det vanliga tredelade tränsbettet.
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

_Runaway_ skrev:
Jaktkandar, sk. kimblewick, är det enda skarpare bettet jag egentligen gillar. Funkar kanoners på min häst utan att göra illa eller vara FÖR skarpt. Stor skillnad gentemot det vanliga tredelade tränsbettet.

Vart hittar jag ett sånt?
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

de finns lite överallt, är ett ganska vanligt bett. hööks har tex.
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Hur fäster du tyglarna då? I övre eller nedre ringen?
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Jag tycker också att du ska prova kimblewick, I liike :)
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Inte för att frågan är till mig men när jag red en häst som hade kimblewick för länge sen så hade vi tyglarna bara i själva bettringen om du fattar? Det blir mildast så typ. :)
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Har precis samma problem och letar också efter en tillfällig lösning då allt annat än att lyssna på mig är intressant ute på fälten, men på banan går det finfint :D

Har provat med pelham, men det var inte populärt:angel:

Har också lite ångest över att prova hack/bettlöst efterssom hon är så satans stark när hon vill, men å andra sidan kan hon ju inte komma undan det... Så det blir nästa sak vi ska pröva.

Skriv gärna en rad när du har provat ny betsling och vad du tyckte om det...
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Jag köpte mitt på Hööks, kostade 265kr om jag inte minns fel. jag har tyglarna i den nedre, mindre ringen, vill jag ha ännu mindre effekt av bettet har jag tygeln i stora vanliga bettringen.
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Jag vet att det finns en hoppryttare som använder både hackamor och vanligt bett samtidigt både på tävling och träning.
Funkar mycket bra på en häst som kan bli ganska het och bryr sig inte om bettet tidvis. När du byter bett så prova i ridhus eller på volten först.
 
Sv: Bett till häst som blir stark på uteritter

Jag har stött på liknande problem som du och vill också ha tips på bett.
Stoet fölade ifjol och nu verkar hon vara tillbaka på ruta ett vad gäller vissa saker och jag litar inte riktigt på att hon lyssnar på mig när vi rider.. (hon behöver nämligen bli påmind om att det är jag som är chef ganska ofta för att inte glömma bort det) Därför tänkte jag, mest psykologi för mig själv kanske, betsla med något annat än hennes vanliga 3-delade ett tag.
Jag provade ett jaktkandar som tyvärr var för litet, men hon verkade inte riktigt gilla det i övrigt heller.. svårt att säga dock. men om det nu var stången hon inte gillade, vad finns det för delade skarpare bett?
det finns väl delade pelham t.ex., men blir effekten verkligen densamma som på ett helt?

(har läst vad ni skrivit om hackamore också)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 990
Senast: Aconite
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp