Bett och sadel till nordiskorsning

Enya

Trådstartare
Vilken storlek ska jag ha på bettet till min nordiskorsning? Han är stor och grov..., har st X-FULL i grimmam och FULL i tränset.
Vilken sorts sadel passar bäst på en häst med bred rygg, vilken storlek?

Sv: Bett och sadel till nordiskorsning

Det går inte att säga vilken storlek du ska ha på bettet, alla hästar är olika. Vad som helst mellan 11,5 och 14,5 kan passa om det är en riktigt grov häst...

Ta ett bett som du redan har eller låna ett, gärna oledat. Lägg det i hästens mun och dra det åt ena sidan så att bettringen ligger tight emot mungipan på den andra sidan. Om det sticker ut en bit av bettet på den sidan du drar på, är det bettet så mycket för långt.

Alltså: Om du provar med ett bett som är 13,5 cm, och det sticker ut 1 cm på ena sidan ska hästen istället ha 12,5 cm. Om du inte får in bettet i munnen alls provar du med ett som är 14,5 istället.

Samma med sadeln, men där får du ta hjälp av en sadelutprovare för att hitta rätt. Vad du kan styra själv är ju vilken sorts sadel du vill ha. Hopp eller dressyr? Eller kanske en westernsadel?

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 074
Senast: iNHALE
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
596
Senast: skiesabove
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Tora
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 229
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka