bett!!Men ej så dyrt??

G

goldenG

Jag letar efter ett bra MEN inte så dyrt bett till min nordis som jag tränar AR med....men jag har hittat ett som jag villha men har INTE råd att lägga ut 735 kr på det....och där stod det att det var det bettet som var bra att börja använda...nu har han 3-delat gummibett!!

Men ni som vet mer än mig :smirk: Var kan man få tag i ett bra bett (kandar eller vad de nu kallar dem för :confused: ) som inte kostar skjortan??

Tacksam för alla svar!!

Sv: bett!!Men ej så dyrt??

Är det en kandarstång du är ute efter?
I sådant fall, om du bara vill ha en helt neutral så köp en på vilken häst affär som helst, behöver inte kosta över 250 kr.

Det bett jag tycker är bäst att använda när man börjar skola sin häst är ett helt vanligt tränsbett, helst ett med parerstänger då det gör saker och ting lättare och tydligare för hästen att förstå. Ett märke som har prisvärda tränsbett i bra modeller är Olympic.

När den dagen kommer längre fram i utbildningen då hästen (och framför allt ryttaren) är mogen för stång går det bra att använda en helt vanlig standardkandarstång utan konstigheter.

Många av de spanska stängerna är fina och bra bett, men funktionsmässigt går de vanliga standardstängerna som man kan få för 200-300 spänn i de flesta ridsportbutiker i princip lika bra att rida på.

Köp ett rollerbit finns i Bole katalogen på westerngrejorna det är egentligen ett t-teambett men funkar kanon inom AR ett bra bett att börja med då du kan ha både bridon och stångtyglar på det. kostar ca 250kr.

Jag måste säga att jag tycker att dessa rollerbits är sällsynt illa konstruerade bett. För bred och för hög tungfrihet, och så denna stora rulle som ska ligga och klämma på tungan. Men märkligt nog verkar en eller annan häst trivas på det.

Golden G!

Om du precis börjat träna AR så ska du definitivt inte börja med en gång att rida på ett stångbett/kandar.

Dessa bett lägger man på när man kommit längre fram i träningen. Vissa hästar och ryttare väljer dessutom att aldrig använda dessa bett.

Det är absolut inget fel att rida AR på tränsbett av olika slag. Det viktigaste med bettillpassning är att bettet PASSAR HÄSTEN och att ryttare klarar av att rida med det på rätt vis.

Rider själv nordsvensk bruks (hingst) och jag rider på ett vanligt tränsbett med parerstänger, min sambos nordsvensk bruks (hingst) rids med likadant bett och en av mina bästa vänner som rider nordsvensk travare rider på pelhamstång ( men använder mest bridongtygeln) och håller på att succesivt övergå till tränsbett.

VARNING VARNING, det finns en del instruktörer som vill lägga på stång och kandar på sina elevers hästar på tok för tidigt. Tänk på att genvägar ofta är senvägar och att allt har sin rättan tid! Förstör inte din hästs mun med att lägga i stång innan tiden är mogen! Snälla!

/KT

oj, det blev blandade åsikter här.....nu e det ju så at han har tävlats i dressyr innan och mkt tränats så han är van vid kandar.....( KT)......och van att gå på det skarpaste hackamoret.....visst lyssnar han super bra på vanligt 3 delat gummibett.......det ska jag inte anklaga hnomför att inte lyssna på mig men jag tycker att när jag nu rider med en hand, så känns det som om jag "lyfter" honom i huvet med ett vanligt bett......därför vill jag ha ett annat bett........och allani somnu undrar varför jag redan rider med en hand.....jo,när jag rider ut och har min shettis med som handhäst så måste jag rida med en hand.......nog snackat om det....

han går väldigt stadigt på tygel, men inte just nu så länge eftersom han inte är så mkt riden den senaste tiden men nu är han igångsatt igen och varit det ett tag......

sen tror jag ju faktiskt att Bent kan sin sak, så jag lyssnar nog mer på honom än vad ni andra " hemma" tränare säger! ( ta nu inte illa upp eller missförstå mig) men ni fatta vad jag menar???Hoppas jag

goldenG skrev:
Jag letar efter ett bra MEN inte så dyrt bett till min nordis som jag tränar AR med....men jag har hittat ett som jag villha men har INTE råd att lägga ut 735 kr på det....och där stod det att det var det bettet som var bra att börja använda...nu har han 3-delat gummibett!!

Hmm... där stod det, att det var det bettet som var bra att börja använda...

Vad säger din tränare att du behöver för bett?

Fungerar din häst inte med det tredelade gummibettet?

Jag för min del, red på tränsbett och ibland kimblewick, till dess att min tränare FRÅGADE mig om jag hade provat rida min häst på kandar. Då talade jag om att jag hade ett kandar hemma, men bara testat hur det passade henne och inte ridit henne med det. Detta eftersom jag aldrig ridit med dubbla bett/dubbla tyglar "på riktigt".

Men ni som vet mer än mig :smirk: Var kan man få tag i ett bra bett (kandar eller vad de nu kallar dem för :confused: ) som inte kostar skjortan??

Återigen, tycker jag att du först och främst ska ta ett litet snack md din tränare vad du behöver för bett.

Jag har under min och min hästs hittillsvarande utbildning använt mig av tredelat mässingstränsbett, kimblewick (jaktkandar = stång med liten tungfrihet och jättekort "skänkel", eg. som en något förlängd stor bettring med "två hål", för mildare och skarpare inverkan), pelhamstång med deltatygel, alternativt två tyglar (rak stång med skänklar och pelham"stroppar", för att kunna använda EN tygel, eller helt enkelt två tyglar med "kandarfattning"), vanligt klassiskt kandar (bridongbett och kandarstång med låg tungfrihet) och nu sedan senaste kursen har jag införskaffat mig en mild portugisisk stång med låg tungfrihet, som jag använder med två tyglar. Dessutom brukar jag variera med att rida bettlöst på hackamore.

Alla bett, utom den portugisiska stången har jag köpt på de lokala hästsportsbutikerna, eller på begagnatsidor på nätet och den portugisiska stången har jag köpt av min tränare.

Innan jag har krånglat med olika betslingar för mkt, har jag rådfrågat min tränare via mejl och liknande om vi inte har träffats på länge.

Lycka till med din häst och jag hoppas att ni hittar en betsling, som ni trivs med. :bump:

Jasså rider du för Bent själv eller för någon av hans elever? ( Eller har du bara läst böckerna?)

Jag rider sedan ett par år för en som är utbildad av Bent men min instruktör är även mycket inspirerad av spansk ridning (doma vaquera).

Min instruktör har ett flertal gånger tagit upp problem med att introdocera stång för tidigt i utbildningen och hon har sett många skräckexempel på ekipage där det blivit tokfel och varit riktigt synd om hästen. Det finns nämligen både en och två AR tränare där ute i Sverige som är "ökända" för att betsla upp sina egna och sina elevers hästar nästan omgående på stång.

Visst ARs mål är bla att kunna rida en väl utbildad häst enhändigt på stång MEN stången får inte bli ett självändamål, det vore ju lika tokigt som att säga att man inte kan rida AR utan att ha tidsenlig dräkt från 1600-talet!

Är hästen redan van vid kandar så är det väl ok, visste inte att du redan brukade rida på det.

Vad jag vänder mig mot är folk på hästar som knappast ens är grundridna och så stoppas det stång i munnen redan efter ett par månader trots att vare sig häst eller ryttare är färdig för detta.

Att det känns som att du "lyfter" hästen med tränsbett är ju inte så konstigt då träns har en uppresande verkan.

Att rida enhändigt är ju aldrig fel, och att rida med handhäst är faktiskt ganska roligt! ( Rider själv en del med handhäst då vi har en ungponny som är för liten för att ridas av mig). En ledig hand kan ju användas till mycket!

Hoppas det går bra för dig och att din häst kommer trivas med träningen! Lycka till..

/KT

Senast ändrad:

Kan väl också tillägga att vissa ryttare har stång på hästen som nödbroms vid tex uteritter men som iregel annars rider på träns.

Men då är ju hästen inte utbildad så att stången är en del av den vidare dressyren utan den är just nödbroms.

Huruvida detta är bra eller dåligt överlåter jag till andra att diskutera MEN det kan ju vara enda sättet för häst och ryttare att komma ut i naturen. Och som tillfällig lösning kan det ju vara befogat.

Vissa hästar är också skapta i munnen på ett sådant vis att dom trivs bäst med att gå med stångbett (oavsett utbildninganivå).

/KT

KungTulle skrev:
Kan väl också tillägga att vissa ryttare har stång på hästen som nödbroms vid tex uteritter men som iregel annars rider på träns.

Men då är ju hästen inte utbildad så att stången är en del av den vidare dressyren utan den är just nödbroms.

Huruvida detta är bra eller dåligt överlåter jag till andra att diskutera MEN det kan ju vara enda sättet för häst och ryttare att komma ut i naturen. Och som tillfällig lösning kan det ju vara befogat.

Vissa hästar är också skapta i munnen på ett sådant vis att dom trivs bäst med att gå med stångbett (oavsett utbildninganivå).

/KT

Jag var helt övertygad om att min häst trivdes bäst med stången. Men nu har jag kommit på vad det var han verkligen trivdes med; stångbettets tungfrihet! Nu har jag hittat tredelat bett med tungfrihet och det gillar han verkligen.
I övrigt märker jag inte jättestor skillnad då jag rider på stången eller tränsbettet. Jo, lite kanske, han blir något mer markbunden med stången, troligen för att han inte är så stark ännu.

OA

KungTulle skrev:
Rider själv nordsvensk bruks (hingst) och jag rider på ett vanligt tränsbett med parerstänger, min sambos nordsvensk bruks (hingst) rids med likadant bett och en av mina bästa vänner som rider nordsvensk travare rider på pelhamstång ( men använder mest bridongtygeln) och håller på att succesivt övergå till tränsbett.

/KT

Får man inflika en säkert dum fråga:o , vad är parerstänger? Det är väl möjligen inte såna som sitter på fullcheckbett?

heland68 skrev:
Får man inflika en säkert dum fråga:o , vad är parerstänger? Det är väl möjligen inte såna som sitter på fullcheckbett?

Jo, tränsbett med parerstänger är en äldre svensk benämning på fullcheck.

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama