Sv: bett!!Men ej så dyrt??
goldenG skrev:
Jag letar efter ett bra MEN inte så dyrt bett till min nordis som jag tränar AR med....men jag har hittat ett som jag villha men har INTE råd att lägga ut 735 kr på det....och där stod det att det var det bettet som var bra att börja använda...nu har han 3-delat gummibett!!
Hmm... där stod det, att det var det bettet som var bra att börja använda...
Vad säger din tränare att du behöver för bett?
Fungerar din häst inte med det tredelade gummibettet?
Jag för min del, red på tränsbett och ibland kimblewick, till dess att min tränare FRÅGADE mig om jag hade provat rida min häst på kandar. Då talade jag om att jag hade ett kandar hemma, men bara testat hur det passade henne och inte ridit henne med det. Detta eftersom jag aldrig ridit med dubbla bett/dubbla tyglar "på riktigt".
Men ni som vet mer än mig :smirk: Var kan man få tag i ett bra bett (kandar eller vad de nu kallar dem för
) som inte kostar skjortan??
Återigen, tycker jag att du först och främst ska ta ett litet snack md din tränare vad du behöver för bett.
Jag har under min och min hästs hittillsvarande utbildning använt mig av tredelat mässingstränsbett, kimblewick (jaktkandar = stång med liten tungfrihet och jättekort "skänkel", eg. som en något förlängd stor bettring med "två hål", för mildare och skarpare inverkan), pelhamstång med deltatygel, alternativt två tyglar (rak stång med skänklar och pelham"stroppar", för att kunna använda EN tygel, eller helt enkelt två tyglar med "kandarfattning"), vanligt klassiskt kandar (bridongbett och kandarstång med låg tungfrihet) och nu sedan senaste kursen har jag införskaffat mig en mild portugisisk stång med låg tungfrihet, som jag använder med två tyglar. Dessutom brukar jag variera med att rida bettlöst på hackamore.
Alla bett, utom den portugisiska stången har jag köpt på de lokala hästsportsbutikerna, eller på begagnatsidor på nätet och den portugisiska stången har jag köpt av min tränare.
Innan jag har krånglat med olika betslingar för mkt, har jag rådfrågat min tränare via mejl och liknande om vi inte har träffats på länge.
Lycka till med din häst och jag hoppas att ni hittar en betsling, som ni trivs med.