Bett-katastrof! Hjälp :S

I

IsabellaL

Har haft min häst i ca två månader bara och när hon kom till mig hade hon vanligt tredelat bett (dock var det typ 2 cm för brett :S), men jag red på det ändå tills jag skulle köpa ett nytt eftersom jag har en väldigt lätt och mjuk hand och hon gick mkt lyhört och fint på det... Jag skulle naturligtvis köpa ett nytt bett nu men innan jag hann göra detta så testade jag ett tvådelat pessoa på henne när jag red ut i skogen (hon blir väldigt stark och biter sig gärna fast med det tredelade, och jag föredrar att ta lättare förhållningar än att hamna i dragkamp)...

Saken är den att hon gick otroligt bra på pessoabettet! Hon jobbade fint med hela kroppen och var inte det minsta tjafsig i munnen och jag kunde använda mindre tygelhjälper etc...
Jag märkte på henne att hon tyckte det bettet var behagligare helt enkelt!
Så jag red på det dagen efter också, i paddocken och det gick kanon. Samma sak dagen efter igen osv... Hon har aldrig gått så bra!

Sedan vilade hon i 5 dagar pga att jag reste bort och när jag kom tillbaka idag ville jag testa hennes gamla tredelade bett igen och skulle rida i paddocken.
Det var total KATASTROF! Hon bet fast, drog sig undan, vägrade ta en förhållning och tjafsade otroligt mkt med munnen, slängde upp med huvudet och hängde i bettet. :crazy:
MIN FRÅGA TILL ER: Beror detta på att hon inte trivs med sitt tredelade?? Eller vad kan detta bero på??
Rida kan jag göra så det vet jag inte är orsaken! Snälla hjälp :confused:

Sv: Bett-katastrof! Hjälp :S

Var inte det tredelade bettet alldeles för stort? Varför ville du testa det igen då?

Är hästen tjafsig med munnen så skulle jag kolla upp tänderna det första jag gör, innan jag börjar experimentera med olika bett.
Pessoa skulle jag aldrig i livet rida min häst på oavsett vad som helst, det är helt enket ett obehagligt konstruerat bett.

Eftersom jag antar att pessoat var i "rätt" storlek, så har du redan fått svar på din fråga...

RÄTT STORLEK ÄR EXTREMT VIKTIGT ! ! !

Nu är det bara för dej att inhandla ett antal olika bett i rätt storlek och sen börja finna ut vad som hästen gillar bäst... rakt, 2d, 3d, olika metaller m.m.

Personligen skulle jag testa ett vanligt rakt, med böj/tungfrihet/port, kimblewick/jaktstång vid uteridning/hoppning....

Till dressyrridningen skulle jag testa 2d eller 3d....

Men som sagt... vad du än väljer, se till att du har RÄTT STORLEK ! ! !

Och som annan redan har sagt, undvik pessoat...

Ja antagligen så har hästen "fuskat" rejält mycket med pessoa bettet, samt att den vilat i fem dagar. Det är troligtvis anledningen.
Och sedan så skrev du att det tredelade var för stort? Varför rider du då med det? köp ett bett i rätt storlek.

Eftersom jag antar att pessoat var i "rätt" storlek, så har du redan fått svar på din fråga...

RÄTT STORLEK ÄR EXTREMT VIKTIGT ! ! !

Nu är det bara för dej att inhandla ett antal olika bett i rätt storlek och sen börja finna ut vad som hästen gillar bäst... rakt, 2d, 3d, olika metaller m.m.

Personligen skulle jag testa ett vanligt rakt, med böj/tungfrihet/port, kimblewick/jaktstång vid uteridning/hoppning....

Till dressyrridningen skulle jag testa 2d eller 3d....

Men som sagt... vad du än väljer, se till att du har RÄTT STORLEK ! ! !

Och som annan redan har sagt, undvik pessoat...

Tack för hjälpen.. jo jag vet =/ size matters! känner mig hemsk som lät henne gå med det, dock visade hon inga tecken på obekvämlighet när jag red med det INNAN jag testade pessoat så jag tänkte jag kunde vänta tills min lön kom så jag kunde köpa nytt bett då =/

Jo, jag har alltid ogillat pessoabett, känns som ett typiskt "ponnybett" som folk missbrukar rejält!

Jag tänkte testa Kimlewickbettet faktiskt, det har ju fått många plus! - Men självklart, köpa ett tredelat/tvådelat i RÄTT storlek!! :bow:

Var inte det tredelade bettet alldeles för stort? Varför ville du testa det igen då?

Är hästen tjafsig med munnen så skulle jag kolla upp tänderna det första jag gör, innan jag börjar experimentera med olika bett.
Pessoa skulle jag aldrig i livet rida min häst på oavsett vad som helst, det är helt enket ett obehagligt konstruerat bett.

Tänderna är i fint skick, dom är precis kollade. Men som sagt, så otroligt dumt att låta henne gå på det för stora bettet... även fast hon gick bra på det tidigare.

Och pessoabettet lånade jag av en kompis eftersom att det var mindre... jag ogillar också pessoa och anser det vara ett ponnybett som ryttare missbrukar på hästen. Men hon gillade det mkt mer än de för stora så det kan jag inte neka..

Nu blir det iaf till att köpa NYA bett i RÄTT storlekar till stackarn :( Kimblewick och tredelat blir de första investeringarna!

Hej!
Vi hade Rozine innan dig(hyrde henne från Visingsö), vi tog henne omgående till tandläkaren då hon uppförde sig precis som du beskriver på tredelat bett.
Tandläkaren sa att hon ska ridas på pelhamsstång.
Hon hade dessutom hakar som han åtgärdade(hösten -08).
Pelhamsstången funkade bra. Prova det!
Lycka till med henne!

Tredelat eggbett kanske? Skulle det bli "för" stort så är risken inte lika stor att det kniper.
Jag har en varmblods valack som jagar upp sig väldigt mkt när jag rider ut (nu har jag haft honom i 15 år) men jag har tränat honom att inte använda bettet för att dra utan som en länk mellan oss, vilket resulterar i att jag kontrollerar honom nästan enbart med vikt och skänklar, det tar tid men är verkligen något jag strävar efter vid skolning av mina hästar och om bettfrågan kommer upp mer sällan så är man på rätt väg! Lycka till, Kram Frida

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar