I
IsabellaL
Har haft min häst i ca två månader bara och när hon kom till mig hade hon vanligt tredelat bett (dock var det typ 2 cm för brett :S), men jag red på det ändå tills jag skulle köpa ett nytt eftersom jag har en väldigt lätt och mjuk hand och hon gick mkt lyhört och fint på det... Jag skulle naturligtvis köpa ett nytt bett nu men innan jag hann göra detta så testade jag ett tvådelat pessoa på henne när jag red ut i skogen (hon blir väldigt stark och biter sig gärna fast med det tredelade, och jag föredrar att ta lättare förhållningar än att hamna i dragkamp)...
Saken är den att hon gick otroligt bra på pessoabettet! Hon jobbade fint med hela kroppen och var inte det minsta tjafsig i munnen och jag kunde använda mindre tygelhjälper etc...
Jag märkte på henne att hon tyckte det bettet var behagligare helt enkelt!
Så jag red på det dagen efter också, i paddocken och det gick kanon. Samma sak dagen efter igen osv... Hon har aldrig gått så bra!
Sedan vilade hon i 5 dagar pga att jag reste bort och när jag kom tillbaka idag ville jag testa hennes gamla tredelade bett igen och skulle rida i paddocken.
Det var total KATASTROF! Hon bet fast, drog sig undan, vägrade ta en förhållning och tjafsade otroligt mkt med munnen, slängde upp med huvudet och hängde i bettet.
MIN FRÅGA TILL ER: Beror detta på att hon inte trivs med sitt tredelade?? Eller vad kan detta bero på??
Rida kan jag göra så det vet jag inte är orsaken! Snälla hjälp
Saken är den att hon gick otroligt bra på pessoabettet! Hon jobbade fint med hela kroppen och var inte det minsta tjafsig i munnen och jag kunde använda mindre tygelhjälper etc...
Jag märkte på henne att hon tyckte det bettet var behagligare helt enkelt!
Så jag red på det dagen efter också, i paddocken och det gick kanon. Samma sak dagen efter igen osv... Hon har aldrig gått så bra!
Sedan vilade hon i 5 dagar pga att jag reste bort och när jag kom tillbaka idag ville jag testa hennes gamla tredelade bett igen och skulle rida i paddocken.
Det var total KATASTROF! Hon bet fast, drog sig undan, vägrade ta en förhållning och tjafsade otroligt mkt med munnen, slängde upp med huvudet och hängde i bettet.
MIN FRÅGA TILL ER: Beror detta på att hon inte trivs med sitt tredelade?? Eller vad kan detta bero på??
Rida kan jag göra så det vet jag inte är orsaken! Snälla hjälp