Bett igen, tillpassning

Wilfa

Trådstartare
Jag har haft min häst ca 3 veckor nu och upptäckte i går att han fått som ett litet sår ovanför ena mungipan, ser ut som om skinnet blivit skavt. Provade i dag att släppa ner bettet ett hål i sidostyckena, men då hängde det för långt ner.

Jag har ett alldeles vanligt, ganska tjock, tränsbett med rörliga ringar. Kan det vara som han blir "nypen" i mungipan av ringarna? Det är bara på ena sidan men han är mycket oriden så han är ganska ojämn ännu. Kan det vara idé att prova ett tränsbett med fsta ringar? Vill helst inte prova bettlöst just nu eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av det och vill lära känna hästen bättre först.

Hoppas på många kloka svar :bow:

Sv: Bett igen, tillpassning

Du kan testa fasta ringar, parerstänger, D-bett eller bettskivor.

Passa på det lilla såret för det kan bli värre om du rider med bett varje dag.

Lycka till!

Sv: Bett igen, tillpassning

Han försöker säkert dra in bettet mellan tänderna. Alltså vika det bakåt i munnen.
Förut när jag red på tvådelat fick min häst också det. Jag bytte efter råd av tanläkare ut det mot ett rakt bett med fasta ringar och red på endast det i ett halvår.
Sedan var vi nere hos tandläkaren och åtgärdade felen i munnen på henne och sedan började jag rida på ett tredelat, när jag tränar och tävlar dressyr.

Så lös inte problemet genoom att sätta på att par bettskivor, det bara döljer symptomen. Gör något åt det istället, byt bett.
Det är bra att ha olika bett att byta med, så att man inte sliter på samma punkter hela tiden. Att rida varierat på ett bettlöst alternativ är mkt bra :bow: .

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lipperta
·
Hästvård Det är så att min syster har en häst som har fått skav i mungipan av bettet. Hästen går på ett rakt med fasta ringar och har gjort...
Svar
8
· Visningar
1 779
Utrustning Minnesgoda läsare vet jag under inridningen (som nu står still) hade problem med ponnyn och bett. Han accepterade att ha bettet i munnen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 649
Utrustning Hästen fick sina tänder kollade av tandläkare härom veckan. Han hade en del riktigt vassa kanter, hade bitit sig själv en aning i...
Svar
1
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30