Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett tredelat bett nyper inte om underkäken som ett tvådelat, men det nöter hårt de främsta kindtänderna och mjukdelarna där, så det är inget att rekommendera.
kör på repgrimma helt enkelt då är alla problem som bortblåsta :smirk:
Hellre det än ett tredelat, mycket bättre för det ställer inte till skador!du syftar på ett rakt bett då istället eller?
Med ett tredelat är det nästan omöjligt att " se till " att det inte ligger mot tänderna, för det gör tredelade nästan hur än man vänder o vrider på problemet. Gå o lyssna på Torbjörn Lundström, hästtandläkare! (Tror han heter så, kommer inte ihåg, lyssnade på hans föreläsning om betsling för ett par år sedan!)Så får man se till att bettet inte ligger på tänderna, då har man passat in bett och huvudlag på ett felaktigt sätt.
Med ett tredelat är det nästan omöjligt att " se till " att det inte ligger mot tänderna, för det gör tredelade nästan hur än man vänder o vrider på problemet. Gå o lyssna på Torbjörn Lundström, hästtandläkare! (Tror han heter så, kommer inte ihåg, lyssnade på hans föreläsning om betsling för ett par år sedan!)
Jag tycker att oavsett typ på bett så är det ändå till slut hästen som bestämmer. Vi har två hästar, som har samma storlek. De har varsin "bettkolletion" då den ena INTE går på tvådelat. Lika lite som den andre gillar tredelat ...
knapplån
Vad tycker ni om fasta/lösa ringar?
På naggur tycker jag att det funkar bäst med fasta ringar. med lösa ringar blir allt så rörligt å skrammligt typ...
vill även ha lite åsikter om waterfordbettet och pessoas raka med kopparrullar
det är rätt så svårt att hitta bett i 9,5. nån som vet nån butik som tar in så små bett?
Jodå, vi använder oss av honom och det är även han som rekommenderar tredelat bett till islandshäst. Gärna med tungfrihet, orsak islänningar har ofta låg gom, kort mun samt tjock tunga.
Hoppas att jag inte sårade dej, Boj, det var inte meningen med inlägget. Jag ber om ursäkt!Jodå, vi använder oss av honom och det är även han som rekommenderar tredelat bett till islandshäst. Gärna med tungfrihet, orsak islänningar har ofta låg gom, kort mun samt tjock tunga.
Hoppas att jag inte sårade dej, Boj, det var inte meningen med inlägget. Jag ber om ursäkt!
Har ni sett de nya betten, bombers bits?
De verkar onekligen intressanta....
Och förresten har ni sett Hööks "bettguide" i katalogen? Vem tusan har skrivit den?? Inte så bra tycker jag...
//Hm.. nä vad är det för bett?? Berätta!//
Såg en artikel om dem i hästfocus/stallmagazinet eller vad det nu var för tidning för några månader sedan och nu har de visst fixat svensk hemsida: www.bombersbits.se
Tror jag ska beställa när de fått fart på webshopen....
Riktigt intressanta....