Bett frågor

Sv: Bett frågor

delvis kl*

vi införskaffade ett bett ur bomber bits kollektion på SM i somras.
ÄLSKAR DET!!!

De där betten verkar intressanta!
Vilket bett har du och vad är fördelarna/nackedelar?
Hur mkt kostar ett? :)
Läste att de var gjorda av sweet iron (sötjärn) det är ju mitt nya 2-delade bett av också.

Vi har ett pelham med lite tungfrihet.
Jag ser faktiskt inga nackdelar med det, hästen går bra på det och blir inte lika spänd som på andra stångbett. Har det bara när jag tävlar passgrenarna, han blir för stark på vanligt bett då.
vårat kostade ~1200 tror jag, är inte riktigt säker men över tusenlappen tror jag ..

nu blir jag förvirrad :confused:

med repgrimman menade jag enbart repgrimma, rider med vikter och tryck mot halsen genom repet. så slipper man bråka om vilket bett som är bäst och mildast

Det var ett allmänt svar till de som tycker pessoa m fl bett är en lösning.

Det är jättebra du rider så där :banana: Önskar fler kunde komma till den tanken.....

Det är jättebra du rider så där :banana: Önskar fler kunde komma till den tanken.....]
okey *pustar ut* blev en aning förvirrad där ett tag :crazy:

men det är kul att rida på repgrimma. hade aldrig ridit med det innan, men slängde på det på hästen och hoppade upp och det gick hur bra som helst. Får till och med till bättre skänkelvikningar på repgrimma :crazy:

okey *pustar ut* blev en aning förvirrad där ett tag :crazy:

men det är kul att rida på repgrimma. hade aldrig ridit med det innan, men slängde på det på hästen och hoppade upp och det gick hur bra som helst. Får till och med till bättre skänkelvikningar på repgrimma :crazy:

Min gammelkille funkar också bäst i repgrimma, töltar mkt bättre :)

Jag har rakt bett och ett jaktkandar som jag har börjat rida med nu eftersom Svalur har blivit känsligare i munnen. Det bettet använder jag till att variera med och som jag sen ska ha när jag tävlar öppen klass.

Jag rider Ási på repgrimma emellnåt.
första gången var han speedad som en idiot, men nu på sistone så är han superduperfin!
Han har blivit mkt lugnare i den "vanliga" ridningen, mindre spänd och så av repgrimmeridningen.

Gáski är vill på att bita fast i bettet, och då får man plocka plocka och flytta honom för skänkeln för att han ska släppa det. Rider han på ett tredalat, men han gör samma med ett rakt.

Rider han ibland med hackamore som han funkar bra med, men vill inte rida så skarpt med han ofta.

Har ni något försalg på ett passande bett åt honom?
Läste om bombersbits och dem lät jätte bra. :D
Men det käns onödigt att lägga ut 1000kr och så funkar det inte på honom :confused:

men varför inte rida med hakamore om han funkar bra på de?
Det är ju inte skarpheten på betten som spelar roll, utan personen som håller tyglarna=)

Gáski är vill på att bita fast i bettet, och då får man plocka plocka och flytta honom för skänkeln för att han ska släppa det. Rider han på ett tredalat, men han gör samma med ett rakt.

Rider han ibland med hackamore som han funkar bra med, men vill inte rida så skarpt med han ofta.

Har ni något försalg på ett passande bett åt honom?
Läste om bombersbits och dem lät jätte bra. :D
Men det käns onödigt att lägga ut 1000kr och så funkar det inte på honom :confused:

Men vanligt tre delat äppel bett som Gauti har är bra! :) Inte så dyrt heller. Dom gillar dessa bett.

Jag rider nästan alltid med sidepull. Går alldeles utmärkt, min 6åring e lika lyhörd för det som för "vanligt" bett. Använder emellanåt ett tredelat bett, har nån liten tanke om att omväxling e bra..

När Naggis testade rida Naggur på sidepull blev han helt gaaalen å bockade å höll på=)

Men man kanske ska göra ett nytt försök=)

För jag har provat rida på hakamore, å då va han precis som vanligt=)

men varför inte rida med hakamore om han funkar bra på de?
Det är ju inte skarpheten på betten som spelar roll, utan personen som håller tyglarna=)

Han har får skav sår från kedjan, om man rider för länge med hackamore :confused: det är därför ja vill ha ett bett.

Men vanligt tre delat äppel bett som Gauti har är bra! :) Inte så dyrt heller. Dom gillar dessa bett.

Köpte ett rakt äppel bett åt Gáski, han tuggar på det jätte mycket. Men han biter sig ändå fast vi det. Har funderat på ett tredelat med tung fri het? :) haha snart har ja en hel drös med bett hemma :)

Han har får skav sår från kedjan, om man rider för länge med hackamore :confused: det är därför ja vill ha ett bett.

köp en kindkedjetunnel till kedjan :D
det har jag på Ási's stång, då skyddas hästens hud mot kedjans tryck.
man kan ha både i fårskinn och nåt gummiliknande, finns att få tag på lite överallt.

Köpte ett rakt äppel bett åt Gáski, han tuggar på det jätte mycket. Men han biter sig ändå fast vi det. Har funderat på ett tredelat med tung fri het? :) haha snart har ja en hel drös med bett hemma :)

Men dom raka är kanske lättare att bita sig fast i än dom ledade. Gauti biter också fast i bett eller lägger tungan över :smirk: men detta äppel bett funkar super! :) 3 delat alltså. finns på www.emmi.nu

köp en kindkedjetunnel till kedjan :D
det har jag på Ási's stång, då skyddas hästens hud mot kedjans tryck.
man kan ha både i fårskinn och nåt gummiliknande, finns att få tag på lite överallt.

Jo jag harn fårskinn till det, men då lyssnar han inte alls :rofl: det blir hysteriskt tjockt. :angel:

Men dom raka är kanske lättare att bita sig fast i än dom ledade. Gauti biter också fast i bett eller lägger tungan över :smirk: men detta äppel bett funkar super! :) 3 delat alltså. finns på www.emmi.nu

Okej :) kanske köper ett sådant åt honom och får väl se om det hjälper. Köpte mitt raka bett från emmi :)

*kl*
Jag var hos tandis med min häst igår, och där var det en annan islänning som reds på gummi-bett och han hade stora skav och sår i munnen.

Tandläkaren trodde det berodde på att hästarna tuggar så mycket på gummibettet. Tänk på det. Det är givetvis individuellt också, till viss del.

Gummibett skapar också mer friktion i munnen

så om hästen är mjuk att rida på och den ger efter i nacken så tuggar den även på bettet ju.

menar du, tuggning på bettet = skav och sår i munnnen? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar