bett frågor ...

B

blohme

Jag vet att det finns massor av trådar om bett. men jag hoppas ni orkar svara på denna oxå :)

Jag har ridit min häst på vanligt 3-delat i dressyr & hoppning, men det blev problem i hoppningen , hon blir "lång & tung".
Provade ett pelham som fungerade bra några gånger, men nu tycker hon inte alls om det, tror att det är kedjan som hon inte gillar.

Ska prova ett gag nu på onsdag när tränaren kommer , får se hur hon fungerar på det.
men OM hon inte skulle gilla det , har någon förslag på något annat ?

Skriv gärna varför ni tycker osv...

Sv: bett frågor ...

Testa att använda en rem under hakan iställer för kedjan. Fungerade bra på min häst som blir helt knäpp om jag sätter på ett bett med kedja.

en crub - strap funkade underbart på min häst som älskar pelam stången ...men hon reagerade illa om man tog för mycket i kedjan...

Testa att kombinera ditt vanliga tredelade med en tungsticka. Det fungerar kanonbra på min ena polla som gärna blir lite framtung.
Ser ut såhär:
Bilderg.jpg

Okej, jag har ingen aning om vad det egentligen heter, men det är ett sånt som på bild nr 1. Har bara hört att det kallas tungsticka.

Jag har aldrig hört den benämningen på ett checkbett, men jag vet att tungfelsstickan jag länkade till, ibland går under det namnet.

Jag blev bara lite konfunderad när jag såg bilden och trodde att du använde en tungfelssticka fast det såg ut som ett checkbett.;)

Okej ! de kan va värt & prova.
ska prova ett gag idag när tränaren kommer , får se hur de går :)

tack för tipsen!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar