bett av järn...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anna210
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 864
A

anna210

Ni som har de där betten i svart metall - vad tycker ni om de?
Positva och negativa erfarenheter? :d
Finns nog både tredelat och tvådelat.

Tror de görs i järn eller malm?

Sv: bett av järn...

Jag är nöjd. båda "mina" hästar blir aningens mjukare i munnen och "tuggar" mer på bettet vilket ju ger lite mer saliv. Nackdelen är att de svårare att hålla snygga, de rostar om man inte använder dem på ett tag.

Smaka själv, klart godare o mjukare att ha i munnen :)

inte rosta, då blir det ju flagor av järn i hästmunnar o mungipor. men de ska oxidera. Använder man dem flitigt eller om hästen gnager på bettet, försvinner det svarta och blir silvrigt. låter man det hänga ett tag så rostar det där, men det är ju inget farligt, bara att torka bort. Men se upp med vassa saker :)

/jenny

Det är meningen att de ska rosta, och hästarna gillar den smaken. Man kan ju putsa dem släta med stålull om det skulle bli "flagor" men det har i alla fall inte inträffat med mina. Det är därför som de är tillverkade av ett stål som rostar lätt för att det ska vara gott i munnen på hästen. Och oxidera det är att det rostar!

Senast ändrad av en moderator:

min medryttarhäst hatade sitt.. men jag antar att det berodde mer på modellen än materialet :idea: det var ett tvådelat d-bett. han är över huvud taget måttligt glad i att ha saker i munnen, men med ett tredelat med vanliga ringar funkar det mycket bättre.

anna210 skrev:
Ni som har de där betten i svart metall - vad tycker ni om de?
Positva och negativa erfarenheter? :d
Finns nog både tredelat och tvådelat.

Tror de görs i järn eller malm?
Börjar med att vara messerschmitter: Metallen järn utvinns ur järnmalm och blir stål genom blandning med andra metaller. Beroende på vad man blandar i smältan blir det rostfritt eller inte. I rostfritt stål ingår t ex krom (miljö- och hälsofarlig tungmetall) och kobolt. De "silverfärgade" betten är alltså gjorda av rostfritt stål. De svarta betten är gjorda av "vanligt" stål (även kallat sötmalm eller bonnjärn) och ytbehandlas så att de blir svarta. Vid användning nöts det svarta av och därmed rostskyddet.

Jag bytte till sötmalmsbett medan jag hade min förra häst och han trivdes bättre med det än med rostfritt. Vi hade även prövat Sprengers bett i argentan (=mässing ungefär). Nuvarande kusen har jag bara ridit med sötmalmsbett. Han fungerar bra på det, så jag har inte prövat annat där. Det jag skulle vilja slippa på sötmalmsbetten är kopparn på de tredelade resp kopparinläggen på de tvådelade westernbetten, men jag har inte hittat det kopparfria bett. Tips?

westernbett finns i helt svarta. Minns inte var, men tyvärr kan det bli frågan om import.
Varför vill du inte ha kopparn, är den oxå giftig? Egentligen är det väl den som gör att hästarna suger lite mer?

/jenny

hittade ett:
loosesweetbit.jpg

Senast ändrad:

Jäpp, koppar är också en tungmetall = hälso- och miljöfarlig och ett ämne som man inte ska använda om det går att undvika. I och för sig tror jag inte att det är risk för att hästen far illa av kopparn, så höga halter lär den inte få i sig, utan det är mera principen. Jag tror inte att hästen suger mer på bettet för att det är koppar på det, men jag har ju inget att jämföra med nu.

Tack för tipset! Då ska jag nog beställa ett par sådana bett, med risk för att det slinker med något annat i shoppingkorgen också.

En rättelse bara, för ordningens skull : Koppar ÄR ingen tungmetall, är ej giftig för hästar i sin metalliska form, och på iget sätt skadlig. Tvärtom förefaller hästar tycka om smaken av rostat jåärn och koppar, och ingen dör eller blir sjuk av det så........

OK, för att vara mera exakt så är koppar en ädelmetall. Men den har liknande giftverkan som tungmetaller har, vilket även silver har. Hur det är med guld vet jag inte. Koppar och kopparföreningar är därför med i Kemikalieinspektionens begränsningsdatabas över ämnen där användningen av dem är reglerad i lagkrav eller att ämnet av andra skäl bör fasas ut när så är möjligt.

Jag påstod inte att koppar är giftigt för hästar i metallisk form. Det är det inte för någon. Däremot kan koppar frigöras under vissa förhållanden t ex vid surt vatten, dock inte i hästens mun. Någon påstod en gång här på Buke att kombinationen järn+koppar kan bilda ett galvaniskt element i hästmunnen. Om det är så vet jag inte. Jag minns för lite av elektrokemin för att veta om det stämmer och har inte kollat upp det heller. Och ja, hästar brukar tycka om smaken på sötmalm och koppar, men med de tredelade betten där merparten är järn bör det rimligen vara den smaken som märks mest.

Hittade detta, är det en förklaring? Är inte så pigg på kemi just nu :)

Certain metals cause increased salivation in the equine mouth by reacting with moisture, warmth, and air in a process called oxidation. Oxidation is the formation of metal oxides that occurs when oxygen from air or moisture combines with a metal. This electrolytic process—for which the warmth and moisture in the equine's mouth act as a catalyst—either increases the positive valence or decreases the negative valence of the bit's metal, causing a reaction in the equine's mouth. [In technical parlance, valence is the capacity of one element to combine with another, as measured by the number of hydrogen atoms one atom of the element will combine with; oxygen has a valence of two, since one atom of oxygen combines with two atoms of hydrogen.]

Copper mouthpieces have long been used to stimulate salivation in equines. Copper is an electro-reactive metal with a low oxidation rate, as evidenced by its discoloration over time

http://www.ruralheritage.com/tack_room/bit_acceptance.htm

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar