Betsling kan avgöra för Quintero

Sv: Betsling kan avgöra för Quintero

Sporthästen skrev:
Hingsten rids sedan en tid på hackamore tillsammans med ett milt tränsbett med rulle. En snäll betsling, trots att det ser mycket ut.

Men ännu har Rolf-Göran inte hittat det optimala läget på bland annat deltatygeln.
Jag skulle i och för sig inte kalla hackamore + tränsbett + delta för "snällt"...

En betsling som hästen trivs med är snäll - ryttarens hand är helt avgörande för om hästen upplever betslingen som snäll eller inte !!!!!!!!!!!!!!!!! I Roffe´s fall finns inte mer att önska av kunskap och ridskicklighet

Nu var det väl snarare Sporthästens (in)kompetens jag kritiserade. Att kalla den betslingen för en "snäll betsling, trots att det ser mycket ut" visar bara på okunskap eller möjligen hårresande referenser.

Men nej, ryttarens hand är inte helt avgörande, verkligen inte. En betsling är en betsling oavsett vem som håller i tyglarna. Däremot kan ryttaren använda betslingen mer eller mindre bra ("snällt"). "Roffes" ridning har jag dock inga kommentarer om, annat än att jag knappast tror att han är gudomligt överbäst på det. Alla kan alltid lära sig mer och bli bättre så självklart kan även "Roffe" förbättra sin kunskap och ridskicklighet. Sorgligt vore det annars.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann och Jens Fredricson ligger etta och tvåa när den individuella finalen ska avgöras i ridsport-VM i dag. I rockärmen...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Ajaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama