K

Konie

Har suttit och kollat runt i olika fodertrådar på vårt forum. Åsikterna är uppenbart många, framför allt om Betfor. Skulle därför uppskatta att få era åsikter om just Betfor till tävlande hästar i en egen tråd.

Sv: Betfor ?

Tycker det är totalt onödigt..
Att det bara ska användas om nån häst äter dåligt eller så..
Annars är det totalt värdelöst enlig moi!

tycker det är onödigt. har heller inte stött på att de ger betfor i nåt av travstallen jag har varit i.

Det är en av de saker jag reagerat på. Tror ni att det kan vara hämmande i träningssyfte med Betfor? Använder inte själv heller Betfor borde jag kanske tillägga.... utom kanske just till matvägrare. Kan det vara av ren bekvämlighet med tanke på uppblötning tex som gör att många större travtränare inte använder sig av det?

Jag fodrade ju min efter korsförlamningen med Betfor under ett halvår...

Tyvärr drogs hon med en massa annat skit men jag märkte ingen försämring under de starter hon gjorde. Nu är det en stark och rätt entaktad häst men ändå. Hon gick rekord i sin sista start efter att ha varit från i fyra månader.

Kan jag inte tänka mig, att det är av bekvämlighet.
Jag vet många som blöter fodret trots att det inte är nå betfor i..

Tror det är mer för att de flesta är såpass insatta i detta med foder så att de vet att Betfor är meningslöst och bara en onödig kostnad..

Tror heller inte det hämmar direkt..
Men hästar ska inte få i sig sådär mkt socker.. Ingen anledning till det!
Kan bara tänka mig att de får sämre tandkvalitét när de blir äldre..

Kan jag inte tänka mig, att det är av bekvämlighet.
Jag vet många som blöter fodret trots att det inte är nå betfor i..

Tror det är mer för att de flesta är såpass insatta i detta med foder så att de vet att Betfor är meningslöst och bara en onödig kostnad..

Tror heller inte det hämmar direkt..
Men hästar ska inte få i sig sådär mkt socker.. Ingen anledning till det!
Kan bara tänka mig att de får sämre tandkvalitét när de blir äldre..

Så där mycket socker? Nu får du nog förklara dig lite... :D

Betfor är gjort av sockerbetor vilket medför ett högt värde av socker och därigenom energi som lagras i musklerna..

Betfor och olja är grunden i min fodring, lägger till lucern till omusklade och unghästar och havre till äldre.Gärna 1 kg betfor om dagen, då motar man den vätskebrist som i stort sett alla travhästar lider av.

Betfor innehåller mindre socker än tex gräs så jag antar att du inte låter dina hästar äta gräs heller?

Sockerhalten I Betfor Är SÄnkt Till 20% FrÅn I HÖstas, Var Tidigare 23%, Det Mesta Av Sockret Finns I Melassen, Betfibern Är Det Som Blir Kvar NÄr Man Utvunnit Sockret, Till En KorsfÖrlamningshÄst Tex BÖr Man Sila Bort Melassvattnet Efter BlÖtlÄggning FÖr Att Bli Av Med Den Snabba Energin, SjÄlva Betfibern Ger LÅngsam Energi.

Ludde Brukar Ju GÖra Reklam FÖr Betfor, Är Det NÅgon Som Vet Om Han Ger Sina HÄstar Det?

Har skrivit med Caps Lock därför blev det tokigt!

Betfor är gjort av sockerbetor vilket medför ett högt värde av socker och därigenom energi som lagras i musklerna..

Jag anser att man kan känna hur mycket som lagras i muskulaturen på en korsförlamningshäst genom att känna på muskulaturen framförallt i de stora bakdelsmusklerna. Min fick en helt annan stuns och smidighet i muskulaturen genom betfor-dieten (upp till över 2 kg om dagen) mot innan när hon stod på spannmålsdiet.

Det där med Betfor och korsförlamningshästar är ju också en skum grej. Vissa vet. rekommenderar Betfor till dom, andra vet. säger att man absolut inte ska ge det..... Har vi fler "korsisar" här att jämföra med ??

alla mina 4 hästar får betfor och har alltid fått det. å dom mår hur bra som hällst.

jag ger det för att hästarna tycker det är gott och för att man vet att dom alltid får i sej lite vätska när dom får det. sen har jag en pålle som är extrem kräsen äter ej sitt lucern utan betforen så jag har betfor nu och kommer troligvis alltid ha det med.

mina får 5 dl/var, torr som jag blöt lägger i en hink som jag fyller med vatten sen får dom betforen och massor av vatten å slaska med.

Min korsförlamnings häst har vatt super ända sedan hon började få befor. inte haft de minst känning av de.. så jag anser att betfor är toppen men!!

Smaken e som baken.. DELAD.

Senast ändrad:

Det där med Betfor och korsförlamningshästar är ju också en skum grej. Vissa vet. rekommenderar Betfor till dom, andra vet. säger att man absolut inte ska ge det..... Har vi fler "korsisar" här att jämföra med ??

Djurjouren borde ha koll, hon har haft en och kan känna muskeltonus!

Betfor innehåller mindre socker än tex gräs så jag antar att du inte låter dina hästar äta gräs heller?

:bow::bow::bow:

Förstår inte denna rädsla en del tycks ha av betfor. MEN, vi är alla olika och har olika syn och värderingar på saker och ting.

jag matar min häst med betfor för tillfället när hon är i vila får hon bara de och ensilarge (kan ej stava de) å hon klarar sig fint jag tyker betfor är jätte bra super å planda med vanlig mat te.x kraft :)

jeenni

Att betfor "bara är socker" är inte riktigt sant - Betfor består av betfiber och melass! Både betfiber och melass är RESTPRODUKTER från sockerindustrin, sockret har ju redan tagits omhand. Betfibern är mestadels pektin, en fibertyp som är gynnsam för bakterierna i hästens grovtarm.

För hästar som presterar på hög nivå är det dessutom en fördel att byta ut hela eller delar av spannmålsgivan mot betfor, eftersom mängden mjölksyra i musklerna vid ansträngning blir mindre då hästen fodras med betfor. Betfor innehåller också en hel del kalcium.

Personligen tycker jag då sämre om havre - Då hästens mag-tarmkanal inte kan ta hand om större stärkelsemängder!

Korsishästar håller sig symptomfria på stärkelsifri foderstat, dvs enbart betfor och olja, man kan ge lucern oxå.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka