• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Schablon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 939
S

Schablon

Har vart så tveksam över betfor så vill verkligen veta :smirk:​

men hur länge kan/ska betfor svälla i vattnet innan det blir dåligt ?

Där vart shettisarna står så finns det ingen varmvatten, och nu när vintern kommer så undrar jag ifall om jag ska ta med en vattenkokare och koka vattnet ? :o :D

Ja, onödiga fråger men alltid bra att veta :idea:

Sv: Betfor

Det är jättevanligt att man förbereder betfor redan kvällen innan så det står i blöt över natten. Så ca 12 timmar är säkert inte för länge, om det inte är för varmt. Idealisk temperatur torde vara svalt. På somrarna får man se upp med att betforen kan jäsa om det är varmt, typ ca +20 grader och mer (säkert en flytande gräns). Är du osäker så får du väl lukta (ev. smaka) på betforet, gissar jag! Jag tror inte att du behöver använda varmvatten till blötläggningen, har aldrig hört om det och det ökar väl risken för jäsning. Möjligen ljummet om det är riktigt kall miljö, såpass att betforen hinner svälla ordentligt och inte fryser. Foderkammaren el. stallgången utanför boxen brukar vara lagom.

Jag tror att man i de kollektivstall där ägarna brukar komma ut en gång/dygn till sina hästar ofta nöjer sej med att förbereda alla betforgivor ett helt dygn framåt, dvs i vissa fall närmare 24 timmar. Men oftast kommer man ut på kvällen och gör iordning till samma kväll och nästa frukost och då blir det ju inte mer än kanske 18 timmar.

Jag är inte något proffs så se det mest som vägledande, det jag skrivit, det är utifrån vad jag sett och hört! Jäsning är det enda jag hört hittills kan hända.

även om man har varmvatten så ska ju det inte ätas/drickas! det är inte nyttigt! jag kokar vatten och har på betform så det sväller snabbt. men det som ska vara till morgonen har jag kallvatten på eftersom det står så länge.

Helt riktigt. Vattnet direkt ur röret innehåller massor av koppar. Därför kokar man kallvatten och använder till kusarna. Vad gäller när det blir dåligt så kan jag bara säga: smaka. Smakar det gott och doftar friskt kan även hästarna äta det. När det jäst är det inte gott längre.

Jag blöter morgon betforn på kvällen o kvälls betforn på morgonen, så det står ca 12 timmar. När det är varmt så lägger jag det i blöt när jag kommer till stallet för att fodra med det max nån timme efter blötläggning, men på sommaren när det är så varmt behöver de sällan betfor över huvudtaget, räcker gott med betet för mina lurvbollar (shettisar)

Min islandshäst får sin betfor när han släpps in från hagen - Det första jag gör när jag kommer till stallet är att värma upp vatten i en vattenkokare som jag sedan sväller upp betforen i - Den är färdigsvälld på knappt tio minuter!

Det brukar ta en ½ timme för mig att mocka, fyllt på vatten, fixat foderburkar och höpåsar - Under den tid får betforen stå och svälla. Sedan tar jag in hästen och han får sin betfor! //Linda

Vad jag har hört ska betfor inte stå längre än 24 timmar då det senare börjar jäsa!

När jag stod i ett kallare stall och jag hade fodringen så tog jag med betforen hem och tog med mig till morgonen eller på kvällen. Hade min kompis vart kvällen/morgonen innan så tog jag med varmvatten och hällde på så det tinade upp!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka