• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare brosen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 542
B

brosen

Hejsan..
Jag har lite tankar om att börja ge min häst betfor..men jag vill ju givitvis veta vad det är bra för, åsså vissa säger att det ger mer energi..men kan ni berätta för mig varför man använder betfore.. och hur mycket 1 säck kostar ca!:)

Sv: Betfor?

jag ska börja ge min ponny betfor i morgon :) jag ska ge han för att det är bra för tarmarna han fick kolik då sk vetrinären att vi kunde ge han betfor. det ger mer energi jag vet inte vad en säng kostar men jag tycker du ska köpa betför pellets det är mycket lättare att hålla på med för det han dra typ packar i hop sig i påsen men det gör det ju inte om det är pellets

jag ger betfor till alla mina hästar för att de smak sätter maten, har en häst som mat strejkar utan betfor. sen e det mkt fett i betfor vattnet å sen e de bra om man han en pålle som haft kolik. men man måste ju passa sej. de måste ligge i blöt absolut minimum 1 timme gärna över natten då blir de bäst annars så kan dom få kolik av de i staället för de sväller i magen på dom.

sen e det mkt fett i betfor vattnet

Fett? Nja, betfor innehålelr inte särskilt mycket fett, bara 2%. Det är fiberinnehållet i det som är bra för magen. (och det som du tycker ser ut som fett är nog melassen? och det är en sockerprodukt)
(källa se längre ner)

men man måste ju passa sej. de måste ligge i blöt absolut minimum 1 timme gärna över natten då blir de bäst annars så kan dom få kolik av de i staället för de sväller i magen på dom.

Njae, 30min brukar räcka:
"Det ska blötläggas så länge som den häftiga vattenuppsugningen pågår minst 20 minuter. Den ska, speciellt inte sommartid ligga i vatten över natten innan utfodring. Då börjar den jäsa. "
(källa se nedan)

Läs gärna mer om Betfor här (skrolla ner tills ni kommer till "Sockerrika kraftfoder"):
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

Och även Aftonbladet hade ganska bra kortfattad text om betfor (samt annan info, gå in o läs på länken):
"Varför ska man ge betfor?
- Man ska ge betfor därför att det har en god dietisk verkan. Det ökar smakligheten så till exempel en häst som har foderleda tycker om det och sen så för att ge hästar medicin och mineralfoder så kan man blanda i det. Sedan är det ett energirikt basfoder. När man utvecklar detta med dietisk verkan så när du får fodersmältningsproblem, rubbningar, på en häst tar man bort allt kraftfoder men man ger fortfarande betfor till en häst. Också bra vid grovfoderbyten därför att den stabiliserar tarmfloran. "
LÄNK: http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/betfor.html

jag ger betfor till alla mina hästar för att de smak sätter maten, har en häst som mat strejkar utan betfor. sen e det mkt fett i betfor vattnet å sen e de bra om man han en pålle som haft kolik. men man måste ju passa sej. de måste ligge i blöt absolut minimum 1 timme gärna över natten då blir de bäst annars så kan dom få kolik av de i staället för de sväller i magen på dom.

Du..

okej att du sa fel till mig, men gör det inte till andra..!

En säck (10 kg) betalade jag 80 kr för har jag för mig och den räcker för mina tre hästar i ca 2 månader, men då får de kraftfoder också. Vi använder betfor för att undvika foderstrupsförstoppning, för att gammelhästen ska få extra energi som är lättåtkomlig (behöver inte tugga så mycket), för att få ihop foderstaterna enklast (när grovfodret och kraftfodret har "konstiga" värden), och sedan tycker hästarna det är fruktansvärt gott. Mina pållar har inte haft kolik så många gånger så jag har inte använt betfor på grund av det, men det låter logiskt det veterinären säger.

på EK* kostar en säck på 25 kg 82 kr... Inte så farligt. :)

P granngården betalade jag 109kr för 25kg härom dagen. På EKO såg jag sen dagen efter att dom tog 79kr för 25kg. Vet ju vart jag ska inhandla det nästa gång:angel:

Betfor är bra för att det innehåller mkt bra fibrer som ser till ha bra tarmkultur i hästens mage.

P granngården betalade jag 109kr för 25kg härom dagen. På EKO såg jag sen dagen efter att dom tog 79kr för 25kg. Vet ju vart jag ska inhandla det nästa gång:angel:

Betfor är bra för att det innehåller mkt bra fibrer som ser till ha bra tarmkultur i hästens mage.

HIHI, okej :P

Jag fick just en pik av veterinären Peter här på forumet för att jag skrivit att betfor gav snabb energi:angel: ;)
Det är bra för att ge hästen extra energi & bra för magen, att hålla igång magen, men där funkar ju även tex kli, men som man måste vara försiktig med då det är rikt på fosfor, därför kan betfor vara en bättre lösning.,
(Skulle inte ge det om men redan har problem med en het häst däremot)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
649
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
918
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 477
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka