Sv: Betfor?

arabia skrev:
Många påstår att betfor skall vara bra för fånghästar, någon som vet om det stämmer? Min vet. sa att jag absolut inte fick ge mina fångpållar krafftfoder av något slag så nu blir jag så förvirrad. Om det är bra att ge betfor, vad är det i så fall i det som gör att det är bra o ge? Just nu får de bara hösilage av mkt god kvallitet samt lite morötter. Har inte analysvärdet på hösilaget i huvudet men det skulle räcka med att ge bara det, enl. min foderstatuträknare + att komplettera med 50g mineraler.

Mitt ena avelssto fick belastningsfång (på frambenen) i fjol när hon var som mest högdräktig efter en skada i hagen.
Efter diverse sökande på nätet, diskussioner med mina veterinärer och hovslagare, så kom vi alla gemensamt fram till följande.

Inget kraftfoder med havre i
Inget betfor eller betforvatten
FÖRSIKTIG tillvänjning på betet....helst inget kraftigt bete mitt på dagen, tidig morgon och sen eftermiddag OK + natt. Detta eftersom kolhydraterna var som j***ligast mitt på dagen enligt vet.

Så numera får hon analyserat (det får alla mina hästar) hösilage och därutöver får hon enligt beräknad foderstat:
Salsa havrefri mix
Vetekli
Luzernpelletts
mineraler och vitlökspulver

Och är numera efter idog hovslagarinsats och denna utfoidring så gott som helt frisk. Inga fler anfall (hon hade ETT anfall) och hovarna är så gott som 100%igt återställda....
Har nu börjat sätta igång henne i ridning igen och det går kanonfint.

Till saken hör också att hon är en 19årig dam....

mvh
Carina
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 336
  • Artikel
Dagbok Egentligen önskar jag att jag inte ska skriva det här inlägget. Det hade varit så himla mycket bättre om det här innehållet inte fanns...
Svar
16
· Visningar
1 078
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 387
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp