C

Connemara_Lover

Läste i tråden nedanför om betforn och fick mig en tankeställare, tycker ni att 0.8 kg (uppblött) betfor är mycket för en D ponny? Jag tycker han har fungerat bra på det och han älskar det :confused: Jag tycker inte heller han har varit dålig i magen utav det. Men såg att någon hade skrivigt att för mycket betfor kunde va för farligt för hästen?

Villa bara fråga så att jag får det klart för mig...
 
Hur mkt betfor är det då?
Du måste räkna vikten i torrvikt.
Hur mkt av det du ger (betfor + vatten) som är betfor, beror ju helt på hur mkt vatten du har i betforen.

När jag läste foderlära för en agronom, sa hon att rekommendationen var 0,1 kg betfor/100 kg kroppsvikt.

Men Gammelns skriverier om sockret som är till nytta för hästen var mkt intressant tycker jag.
Så sådant ska man ju också ta i beaktande när man räknar ut hur mkt man ger av betforen.

Jag ger fö inte betfor alls till min häst.
Han jobbar inte så hårt som en travare och galoppör, han är "bara" hopphäst. Och det med MKT egen motor och ett högt proteinbehov.
Betfor = lite protein.
 
Betfor innehåller inte så himla lite protein, inte så att det är försumbart iaf.
Och som skrivet i den andra tråden, har aldrig sett någon maxgiverek. på betfor. Den borde i så fall ligga högre än för t ex havre.
mvh Maria
 
Max rekommendationen är 0,5kg (torrt) /100 kg kroppsvikt. Regeln om 0,1 kg/100kg gäller endast fölungar.
/husdjursagronom
 
Pga den höga sockerhalten. För mkt av energin bör inte komma från socker det är inte hästens fodersmältning anpassad för. Ska man vara riktigt noga borde man anpassa betfor givan efter höets sockerhalt. Detta är dock inte möjligt i praktiken, eftersom denna analys är kostsam.
 
...men 0,5kg/100kg är det nog väldigt få som ger. Jag känner ingen som är uppe i så höga givor. Normalt brukar vara 0,1-0,2kg/100kg häst. Detta är ju ganska mkt i volym eftersom betforn är ganska lätt
 
Pga den höga sockerhalten. För mkt av energin bör inte komma från socker det är inte hästens fodersmältning anpassad för. Ska man vara riktigt noga borde man anpassa betfor givan efter höets sockerhalt. Detta är dock inte möjligt i praktiken, eftersom denna analys är kostsam.

melass innehåller väl mer socker än betfor.. tänker på vad C.planck skrivit i "hästens näringsbehov och utfodring" om melassgivan.. dvs 1 kg per 100 kg häst och när dom testat detta har det inte tillkommit några negativa biverkningar..
är det så att hästen skadas av det borde hon väl inte skriva sådär? :confused:
 
Att hästen skadas och vad som är lämpligt är viktigt att skilja på. Hästen skadas inte, precis som vi människor, inte av en hör sockergiva men den är inte anpassad till att bryta ner stora mängder socker eftersom den är gräsätare. Därför är rekommendationen (enligt C. Planck) den som jag skrev tidigare.
 
Att hästen skadas och vad som är lämpligt är viktigt att skilja på. Hästen skadas inte, precis som vi människor, inte av en hör sockergiva men den är inte anpassad till att bryta ner stora mängder socker eftersom den är gräsätare. Därför är rekommendationen (enligt C. Planck) den som jag skrev tidigare.

okai.. dåligt att det inte var med i boken.. ska skriva in det i kanten på den..
tack så mkt :)
 
Ska man vara riktigt noga borde man anpassa betfor givan efter höets sockerhalt. Detta är dock inte möjligt i praktiken, eftersom denna analys är kostsam.

Själva sockeranalysen kostar i storleksordningen ca 300-400kr vilket jag tycker är överkommligt :smirk:
 
Sen finns det en del tandexperter som anser att stora mängder socker ffa i klibbig form kan skada även friska tänder. Vi hade en tråd för ett tag sen där folk avrådde från att ge sockerbitar som belöning!
PL
 
Inte jag heller, storleksordningen verkar iofs rimlig men experterna har blivit försiktigare med "maxgivor" od på sistone, oftast är de väldigt svåra att motivera vetenskapligt o folk i allmänhet har blivit mer (käll)kritiska.
PL
 
Jag fick lära mig en rekommenderad maxgiva när jag läste foderlära. Läraren var en agronom. 0,1 kg/100 kg kroppsvikt.
 
Jag tror inte att någon av de agronomer som är tongivande inom hästutfodring idag skulle ställa upp på den maxgivan.
Alla agronomer behöver inte veta vad dom talar om.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 762
Senast: Bee
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 867
Senast: Stereo
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 850
Senast: Dorinda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 150
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp