A

Anders76

Hej! En kompis har haft ute, en i mina ögon kvacksalvare, som hållit betfor mot hästen och påstått att hästen varit allergisk! Denna kvinna påstod även att de flesta hästar inte tål betfor. Vi har fodrat med betfor under alla år vi har haft häst och aldrig sett något negativt med våra hästar! Min fråga är då om någon här vet om betfor bara är något vi bara ger våra hästar av gammal vana eller om den fyller någon funktion i foderstaten eller om vi kan och bör fylla denna ev. lucka i foderstaten med något annat. Jag tycker det är superbra till de med lite sämre aptit.
Problemet är vår morgan som älskar det så mycket att han har betfor över hela huvudet när han är färdig! ;)
MVH/Anders
 
I stallet där jag har min häst får hästarna ca 1 hg betfor, allra mest för att det är bra att blanda kalk, mineraler etc i, men också för att pållarna tycker att det är så gott.
 
Jag öser i min häst betfor. Han behöver energi och det ger en bra effekt. Sen är det säkert smaskigare med betfor än att bara äta tort kraftfoder.
Jag har aldrig hör att hästar inte tål betfor, möjligvis att vissa hästar blir för pigga bara :D
 
Har hört att det ska vara bra, speciellt för hästar som har lätt för att få kolik.
Får igång magen. Sen brukar dom tycka det är smaskigt och sött.
 
Min häst blev mycket gladare, piggare och finare i pälsen när jag slutade ge honom betfor. Misstänker att han inte tål det så bra :crazy:
 
Jo har hört att betfor kan vara skadligt i större mängder eftersom de förstör hästens naturliga tarmflora.

Dock innehåller betfor snabb energi som hästen använder vid explosivt arbete, tex hård tävling/träning.
Om hästen inte gör nåt explosivt arbete omvandlas den snabba energin till fett om jag inte minns fel.

Så visst kan det vara skadligt.
 
Alltid fodrat med betfor, praktiskt som sagt, och aldrig sett några negativa konsekvenser även om det säkert finns sådana. Kom att tänka på något jag hört nämligen att man i många andra länder ex. Norge inte alls fodrar särskillt ofta med betfor. Stämmer detta eller är det bara skrönor? Och om det stämmer, använder man då någonting annat istället? Men framför allt varför fodrar dom inte med betfor? Ingen tillgång, kulturell förklaring eller vet dom något som inte vi vet?

/Fia
 
för att ha någon verkan i energi väg så måste man ge 100g betfor per 100 kilo häst, men det är ju inte direkt alltid därför man ger betfor den är ju även bra för att blanda ner mineraler, vitaminer i med mera.., det smakar bra, hästen får i sig vatten, vissa hästar går upp i vikt bätre om dom har det i sin dagliga giva, det är bra för magen/tarmarna (dock ej för vissa hästar).
 
:confused:
Jag ger betfor bla för energins skull. Det består ju till stor del av socker= snabb energi.
Hur menar du att man måste ge minst den givan för att det ska ge effekt?
 
att om man inte ger minimumgivan så har den ingen effekt, hästen tar alltså inte tilvara på energin om givan inte ligger på minst 100 g per 100 kilo häst.
 
Och vad har du för källa till det ytterst mysko påståendet?
 
fråga beastibabe om den, det är hon som lär mig det jag kan om foder.
beräta bara vad det handlar om.
 
nämen, det har jag väl ändå inte sagt? hittar det inte i någon bok så jag bör inte ha sagt det..
om hästen ska kunna känna av det så ska det juh vara för att hästens kvot blir lägre.. inte annars.. :)
 
jaja på så viss, vartifrån kan jag ha fått det ifrån då :confused:
 
Man kan ge 1 kg melass per 100 kg kroppsvikt till en häst per dag utan att den mår dåligt av det..
betfor innehåller 35% melass och därför bör man kunna ge 2,8 kg betfor per 100 kg häst. (dvs 14 kg till halvblod, inte för att någon någonsin skulle komma på denna bisarra tanke då det blir uppemot 70 kilo färdig betfor, 7-8 st tiolitershinkar fulla med betfor.. knasigt..)
saken är den att betfor mest innehåller fibrer av pektin som har väldigt hög smältbarhet, och så finns det socker och mineraler och vitaminer i betforn..

klippt ur "hästens näringsbehov och utfodring" av C.Planck & M.Rundgren
 
kanske från att thr*st*r gick på 50 Mj energi och bara 100 g protein när han bara fick hö??
det är enda gången jag minns att 100 gram varit ett större samtalsämne..
 
ingen fara PL, jag står för vad jag säger eller så skyller jag på andras virrighet :D
i vissa fall (väldigt få) kan jag ge mig och erkänna att jag haft fel.. :angel:

*bokmal*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp