I samband med kraftfoderförgifting på kor tar lactobaciller snabbt hand om stärkelsen o gör mjölksyra av den, samma om det kommer ner för mycket stärkelse till grovtarmen på häst.
PL
 
oj det var mkt betfor..
hade nog fått en tidsinställd bomb av det..!
Men det lät kanske som jag mena att betfor skadligt i mitt inlägg!
MEn jag läste nånstans att betfor kan förstöra tarmfloran och försura det pga sockerhalten, tror det var i nån av KRAFFTs böcker men är inte säker!

Men sedan säger många att de ger sina hästar betfor var dag för bättre matsmältning lr vid explosivt arbete och vissa ger en gång i veckan för att rensa magen på dom, men kan de stämma att det rensar magen och bör man inte ge var dag istället då? :confused:
 
Men va f-en...är det DÄRFÖR min slutar att springa i slutet aug/sept :confused: :confused:

säsongen har börjat "när tussilagon blommar" och slutar som ovan...då är han i bästa formen...på hösten så orkar han ingenting och får lågt hb...har trott det varit pälssättningen, men det kanske varit så att han ätit gräs ute hela sommarn och fått i sig sitt socker...hmmm, å andra sidan så har han ju faktiskt ätit betfor/melass förr också..
 
oj det var mkt betfor..
hade nog fått en tidsinställd bomb av det..!
Men det lät kanske som jag mena att betfor skadligt i mitt inlägg!
MEn jag läste nånstans att betfor kan förstöra tarmfloran och försura det pga sockerhalten, tror det var i nån av KRAFFTs böcker men är inte säker!

Men sedan säger många att de ger sina hästar betfor var dag för bättre matsmältning lr vid explosivt arbete och vissa ger en gång i veckan för att rensa magen på dom, men kan de stämma att det rensar magen och bör man inte ge var dag istället då? :confused:

jo men ingen ger juh så mycket eegentligen.. det finns väl dom som ger upp till ett kilo om dagen, men mer är sällsynt.
Krafft borde ha med det i senaste (2002) "utfodrings-abc" om det var viktigt.. det enda som skrivs är att melass inte ska ges i så stora givor pga Kaliumet, men c-plancks bok kom ut efter denna och där finns det info om att man kan ge 1 kg melass per 100 kg häst om dagen..
ibland vet man inte vad man ska lita på.. :confused:
 
Hästen är kan hantera stora mängder kalium. Gräs är väldigt kaliumrikt o svetten innehåller mycket kalium.
Krafft är inte den "källa" jag tittar på i första hand.
PL
PL
 
Det skall väldigt mycket till för att socker skall komma ner o störa tarmfloran, det tas upp så lätt även i stora mängder att det inte når tarmfloran. Det är stärkelse som är farligt i det sammanhanget..
PL
 
Enda anledningen att inte ge betfor är väl egentligen om de har cushings syndrom. Typ diabetes.
Annars skulle jag ha svårt at tänka mej att hästar inte skulle må´bra av det.
 
Förlåt alla om detta är ett sidospår! :o

Allt jag har läst om foderfång "kaskadreaktionen" tyder att det är strepto bovis som skenförökar sig vid ett överintag av stärkelse/oligosackarider(inulin). Kan det verkligen skilja så mycket?
 
Man rekommenderar att ge större givor Cushing och IR hästar. Betfor ger ingen blodsockertopp som många kraftfoder gör och är därför lämplig för utfodring till hästar med rubbning i insulin utsöndringen.
Betfor bör vara utan tillsats av melass (el. spolad under varmt vatten).
Källa: Dr Kellon (Vet usa spec på Cushing)
 
Strept är som du säger specificerade på stärkelse men även på fibrer och pektin beroende på vilken art det är. Lacto tar hand om socker, de är snabbare på detta än Strepto :)
 
Man har bla i Amerika hos nöt hittat Strepto bovis som tar hand om överutfodring av stärkelse. S bovis har man ej hittat på svenska kor (vad jag hört), detta tycker jänkarna är märkligt :confused:, däremot har vi andra Strepto hos de svenska korna som tar hand om stärkelsen. En förklaring KAN vara att i Amerikat där fodrar man mycket med majs medans vi i Sverige mer eller mindre saknar detta fodermedel.
 
Hästen är kan hantera stora mängder kalium. Gräs är väldigt kaliumrikt o svetten innehåller mycket kalium.
Krafft är inte den "källa" jag tittar på i första hand.
PL
PL

jo jag misstänkte det.. krafft ska juh vara ett seriöst företag, men dom gör juh så när dom ger foderstatsrådgivning, pressaar på så mycket av deras produkter som det bara går..
visste deras kanske passar bra ibland, men ibland behövs det juh inte ens.. och Betfor är juh inte ett av deras produkter så det är juh klart att dom säger att man inte ska ge för mycket av det.. :D
 
Nä klart man inte ger så mkt :crazy:

skulle man ge så mkt(maxdos) så får man dubbla energivärdet för en häst i normal träning, och en kvot på 4,87.. det blir fett det.. :crazy:
 
När jag vägde betfor hemma (kanske inte superexakt) så vägde 1 L strimlad betfor 150 g och 1 L pelleterad 350 g.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp