Det finns väl i princip bara ett par saker som begränsar mängd av det man kan ge till en häst: lättlösliga kolhydrater (socker & stärkelse) och fett (ja och så toxisk gräns möjligen men det var väl självklart).

Faller maxgivan för soja inom ramen för "toxisk gräns" då?

mvh Jessica
 
:) fast jag tror inte att de flesta gör så...

sen när man som jag har såpåass mycket häst, så blir det äckligt på sommaren, jag har varken tid eller lust att rengöra 16-20 krubbor varenda dag + väggarna som är bredvid :crazy:
..som sagt så har jag knappt en enda fluga istallet numera... :) :)
 
Och var hittar du maxgivan för soja idag?
Soja skall man vara försiktig med pga dess extremt höga proteinhalt, man kan lätt orsaka allvarliga magstörningar om man använder det fel. Ge inte soja utan att räkna på foderstaten, ge inte för mycket per giva utan dela upp. Ge vettig tillvänjning. I grunden är det summan av näringsämnena som är viktigt inte ev maxgivor av enstaka fodermedel.
PL
 
vad väger 1 liter betfor? mer/mindre än ett kg? för min häst väger väl runt 550 kg, det innebär att jag ska ge henne 550 gram ungefär. Men e det drygt en halvliter då eller? Eftersom att måtten vi har är i liter... om man alltså ska lyda era råd om 100g/100kg häst eller hur var det nu?
 
Betfor är lätt, vill du veta så väg, volymvikten varierar.
Hur mycket du skall ge beror på din foderstat o varför du ger det.
PL
 
nja den var ute å fiftade den som sa 100g/100kg häst d.v.s. jag :angel:

ingen anning om det, kommer du över med en liter betfor så kan vi väga det hos oss :D

Däremot så kan det finnas en maxgiva på 2,8kg/100kg häst som har räknats ut via melasens maxgiva, infon kommer från beastibabes inläg på sida två i denna diskusion

till beastiebabe :bow:
 
Så du menar att maxgivan på soja, 100 gr / 100 kg häst, inte gäller alltså. :confused: Menar du att om jag vet att min häst behöver 200 gr smrp så kan jag ge 500 gr soja trots att hästen väger 400 kg, om jag bara vänjer in det tillräckligt sakta?

mvh Jessica
 
hmm... okej för en tjej i mitt stall säjjer att hon inte ska ha så mkt, bara ett "silvrigt mått" och jag tror det innehåller en halvliter, men jag ska kolla upp det. men då kan man alltså ge nästan 3 liter/100kg häst utan att det är någon fara... dåså... tack för tipsen....
 
det har jag aldrig sagt, betforn behöver inte väga ett kilo på en liter och jag betvivlar på att du skulle behöva använda dig utan den så kallade maxgivan på betfor. det är det väldigt få som behöver...
maxgivan är 2,8 kg/100 kg häst om man utgår ifrån melasen inte 3liter/100kg häst, maxgivor sätter man aldrig till liter, eftersom att olika foder väger olika mycket tillexemple så väger 1 dl strimlad betfor bra mycket mindre än vad 1 deciliter pelleterad betfor väger.
 
Såvitt jag vet finns det ingen "officiell" maxgiva idag. Men som rekomendation är den helt ok. Hästen kan må helt ok på den givan du nämner men då är du ute o tänjer på gränserna. Om grovfodret är så dåligt skulle jag inte ge hela proteintillskottet som lättsmält proteinfoder utan även komplettera med lusern alt skaffa åtminstone en del bättre hö. Maxgivor kan slå fel åt bägge hållen, dels kan de ge en falsk säkerhetskänsla fastän man i själva verket är alldeles fel ute beroende på vad man ger i övrigt o dels kan de innebära att man inte vågar ge tillräckligt när det verkligen behövs. Jag skulle våga att med försiktighet gå över 100g/100kg men det är knappast den väg jag normalt skulle välja.
PL
 
Vill här vika in en liten desäng ang betfor. Betfor är ett ypperligt fodermedel OM man använder det vid rätta tillfällen. Då hästägaren i gemeneman använder betfor så har dom ingen aning om varför man ska använda detta och när. Det används generellt som "godis". Lika illa är det då hästar inte tål betfor, detta har de heller ingen aning om, då heter det att hästen är allergisk :smirk:.......men det finns ju ofta förklaring till detta en helt naturlig sådan.

Växter innehåller socker och när vi skördar vallen så går en del socker förlorad. Sockermängden i fodret bestäms nämligen av bla sort, gröda, skördetid, förtorkning och då det gäller ensilage, hur hycket som själva ensileringen förbrukat. Då hästägarna skickar in foder för analys så har man totalt glömt bort att analysera WSC. Detta kan ju få följder för hästen om man råkar ha ett grovfoder med mycket socker + att man vill trycka i hästen betfor. Tacka 17 för att en del hästar inte tål detta. Kom också ihåg att det finns socker i kraftfoder också :smirk:. Lika illa är det om tex ensilage innehåller lite eller rent utav noll (0) i socker dvs ensileringen har slukat allt, detta är heller inte bra för hästen, DÅ är det läge att ge betfor och även se över totalfoderstaten vad gäller det totala sockerinnehållet. Då det gäller sockerinnehåller i grovfoder har nog de flesta inte en susning om på vilken nivå detta ligger eftersom man inte bryr sig om att analysera detta.
 
Håller med om att det kan bli fel om man kombinerar betfor med en i övrigt sockerrik foderstat särskilt om det ingår mycket stärkelse. Undrar däremot på vilket sätt en låg sockerhalt skulle var negativ så länge hästen kan fylla sina glykogendepåer från propionsyra o stärkelse. Jag har alltid fått lära mig att kor behöver en viss mängd socker för att hålla mikroberna pigga o glada, men hästar?
PL
 
Socker är lättare att spjälka och kostar ingen energi. Propionsyra kostar energi. Depåerna fylls snabbare med glykos än om vi går via propionsyra. Ponera att vi skulle ta bort allt socker i foderstaten och bara förlita oss på stärkelse så funkar ju inte detta eftersom man vill sträva efter låga stärkelsehalter i totalfoderstaten av olika anledningar som vi vet.

Även hästens mikrober vill vara glada :D
 
Hästens grovtarmsmikrober lär inte ha så stor nytta av sockret (skall dom bli glada får man väl ge lite korn), men det kanske har betydelse för mikroberna i övre delen av magsäcken?
Talar man om att minska stärkelse vid muskelproblem så är socker lika illa. Ger man mycket lättlösliga kolhydrater kan det säkert vara bättre om en del är i form av socker som kan tas upp tidigare i tarmen. Vid mindre givor spelar det knappast någon roll.
PL
 
Hästens grovtarmsmikrober lär inte ha så stor nytta av sockret (skall dom bli glada får man väl ge lite korn), men det kanske har betydelse för mikroberna i övre delen av magsäcken?

Jajamen, närmare bestämt i magsäckens blindsäck. Icke att förglömma, för där har vi faktiskt en mikrobiell jäsning där bla streptokocker och lactobaciller verkar. Dessa skall aboslut hållas glada :D
 
Soja är väl i princip det enda fodermedel man använder som man kan få en överdosering av lättlösligt protein på häst, därför kanske man inte pratar om det så ofta. Som Peter skriver är det i de flesta fall att föredra att använda t ex lucern eller ett bättre grovfoder för att få upp proteingivan.
Och jag håller med om att maxgivor kan vara lite lömskt, beror mycket på vad hästen får i sig i övrigt. Om man tex ger soja ihop med ett klöverrikt hö får man ju lättare en överdosering av lättlösligt protein.
mvh Maria
 
Jag har fått för mig att strepto är mer specificerade på stärkelse och sockerarter (oligosackarider och disackarider). Lacto skulle då koncentrera sig på pektin m.m. Stämmer det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp