då får jag ta å be om ursäkt till alla för att det jag skrev var fel!
 
haha jo det tar sin lilla tid att krysta fram att man haft fel.. :smirk:
 
Hoppas jag svarade rätt nu... vet inte heller om nån redan har svarat

Finns ingen minsta giva för att betforn ska få "effekt" :smirk:
Därimot en maxgiva. max 200 g betfor/100 kg häst & dygn (eller var det fodringstillfälle :confused:)


Till "någon annan": :smirk:
hästen tar upp snabbenergin i tunntarmen och det tar väl (kommer inte riktig ihåg) 12-24 timmar för fodret att komma dit.
 
Typiskt fall av kvacksalvare, låter det som!

Betfor är främst ett fiberrikt foder (i vissa sammanhang räknas det t.o.m. som ett grovfoder (t.ex. i Danmark vid utfodring av idisslare...)).

Är man av någon anledning orolig för sockerinnehållet finns det betfiber utan melasstillsats.
 
2,8 kg per 100 kilo häst, står i ett av beastiebabes inläg å det är taget från en bok.

jag har reddan skrivit högre upp på denna sida att jag hade skrivit fel och skrev det med feta bosktäver då oxå, för att folk skulle se detta
 
Normal uppehållstid för foder i magsäcken är 2-6 h. Därefter passerar fodret vidare till tunntarmen.
Källa: T.ex. Björnhag, 2000
 
2,8 kg per 100 kilo häst, står i ett av beastiebabes inläg å det är taget från en bok.
Nej, läs vad hon skrev. Det var om det är melassmängden som styr maxgivan så motsvarar det ovanstående. Men det är inte det som avgör, därför stämmer inte den maxgivan. Det är 200g/100 kg häst som gäller.
 
vart läser man om det någonstans? C.Planck har då inte atgit upp det i sin senaste bok..

och dte vore bra om du skrev DIREKT vad det är som styr så alla slipper fråga.. :)
 
Ja jag har då inte sett den! Överhuvudtaget så tycker jag det snackas för mycket om maxgivor , de är oftast bara rekomendationer från våra foderkunniga att så här högt kan man säkert gå på normalhästen. Sen dyker det titt o tätt upp "maxgivor" baserade på gamla uppgifter , ren hörsägen eller tyckande,
PL
 
Jag vet att jag kollade upp det när jag hade två hästar som av olika anledningar inte skulle äta spannmål. Men var sjutton jag fick det ifrån kan jag inte komma på... Har för mig att jag mailade en agronom. Tänk vad farligt det är att bara "veta" saker!
 
måste ta å lära mig läsa tror jag :angel:
har du någon internet sida till det så man kanske får in det i huvet?
 
Ja jag har då inte sett den! Överhuvudtaget så tycker jag det snackas för mycket om maxgivor , de är oftast bara rekomendationer från våra foderkunniga att så här högt kan man säkert gå på normalhästen. Sen dyker det titt o tätt upp "maxgivor" baserade på gamla uppgifter , ren hörsägen eller tyckande,
PL

tycker detsamma.. ofta finns det inga maxgivor för att normalhästen ändå (efter tillvänjning) tål väldigt höga givor av just det fodermedlet.. och några kollossala(?) summor av ett fodermedel är det nog inte många som ger..
 
Som nästan färdig agronom måste jag tillägga att jag aldrig sett en maxgiva på betfor. Därmed inte sagt att det inte finns en, men vi har fått lära oss att man kan räkna betfor som minst 75 % grovfoder till häst och det borde ju göra att man kan ge en ganska avsevärd mängd. Det finns väl i princip bara ett par saker som begränsar mängd av det man kan ge till en häst: lättlösliga kolhydrater (socker & stärkelse) och fett (ja och så toxisk gräns möjligen men det var väl självklart).
mvh Maria
 
troligtvis så använde sig personen av kinesologi...det funkar faktiskt, om rätt person/er gör det...

Vad anbelangar betfor/melass så slutade jag med det för ca 2 år sen pga att min rygg var så paj att jag inte orkade bära hinken (till 15 häst)
och jag har BARA fördelar av att jag slutade..
1.Ryggen blev bättre
2. Betfor uppblött på sommaren över natten är ÄCKLIGT och rent ohygieniskt
3: Flugorna försvann från stallet
4. stallinredningen blev renare och inte så slabbig
5. Flera av mina hästars karleder blev MÄRKBART bättre.

Jag skulle aldrig börja med det igen...bara för att av en händelse jag slutade...och märkte alla nackdelar det fört med sig som man inte ens tänkte på...och hästarna tycker maten är lika god ändå... :d
 
2. Betfor uppblött på sommaren över natten är ÄCKLIGT och rent ohygieniskt
Jag fodrar med betfor som jag sätter i blöt när jag kommer till stallet och fodrar någon timma senare. Låter inte blöt mat ligga, inte ens på vintern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp