Betfor, hemsida med tester.

jerseyko

Trådstartare
Söker en hemsida jag besökt, en tjej som har riven och pelleterad betfor som blötläggs med olika temp på vattnet och tar sen tid hur lång tid det tar innan betforen är klar för servering.

Det var bilder på hemsidan också, tror att det var i mindre glasbehållare som stod brevid varandra så man kunde se skillnad oxå.

Skulle vilja visa uppe i stallet, då det är en väldig skillnad på hur lång tid alla tycker är som "kortast"

Sv: Betfor, hemsida med tester.

Det var väl Beastie Babe som gjorde testet, va?

Har för mig att det bara låg ute på en privat bildvisningssida, typ Pixbox eller nåt. Hon kanske inte har den kvar, det är väl några år sedan nu?

Ja det är ett bra tag sen, försöker googla men svårt vad man ska söka på. Man hamnar typ här och där finner man allt från 15 minuter till MINST 12 timmar gärna 24 om man ska tro dem.

Var är alla gymnasie (och högstadie) elever som ska göra specialarbeten :angel:

Edit: Hittade på tråden från 2006 men bilderna finns ju inte längre. Så jag PMar beastie babe och hoppas hon har det kvar någonstans.

Senast ändrad:

Då får vi väl diskutera det lite här då... ;)

Jag brukar köra med ca 20 minuter i kallvatten och 5-10 minuter i hetvatten.

Det kan fortsätta svälla lite efter de här tiderna också, men det har svällt tillräckligt för att inte fastna på vägen ner, och ger man inga större mängder så blir det ju inte så mycket svällning i magsäcken heller.

Vill ha så kort tid som möjligt, lägger aldrig till dagen efter.

Jag kör oxå på 20 minuter.

Gjorde nämligen iordning betfor samtidigt som en annan idag, min häst fick betforen till kvällsmat och den andra var orolig för om de skulle hinna bli klart till kl 7 i morgon ;)

Är ju svårt att säga till någon "så här är det" men jag minns att bilderna visade tydligt att man inte behöver mer än 15-20 min.

Man känner ganska bra på Betforen om man tar upp och klämmer/nyper med fingrarna, man känner om den är "mättad" med vätska.
Kör själv efter "regeln", hett vatten= 20minuter, kallt vatten = 1timma.

Så här står det på SLU´s hemsida:

"Ska Betfor® alltid blötläggas, och i så fall hur länge?
Ja. Man kan ge torr Betfor® om man använder snitseln och blandar den i kraftfodret i övrigt, men det finns alltid en risk att en glupsk häst sätter en torr betforsnitsel i halsen där de snabbt sväller upp av saliv. Det ska blötläggas så länge som den häftiga vattenuppsugningen pågår minst 20 minuter. Den ska, speciellt inte sommartid ligga i vatten över natten innan utfodring. Då börjar den jäsa. "

Knapplån

Jag använder pelleterad betfor och kallvatten, den vill stå i minst ca 1 och 1/2 timma innan den är klar. Jag blandar upp antingen en hink med bara betfor på morgonen att fodra med till e.m. eller (hellre) så gör jag iordning 3 hinkar (morgon, middag, kväll) med allt som dom ska få blandat och häller på vatten på det. Tycker det är jättebra! Ingen risk för foderstrupsförstoppning och för dom grisnissar som skopar ut allt så är det för klibbigt (moahaha) plus att det är bättre foderupptag när det är samma sak. Lite OT men men = )

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 753
Senast: cirkus
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 286
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024