Betfor FÖRE eller EFTER ridning?

M

moalin

Vilket är bäst, att ge betfor 2 timmar innan ridning eller ganska direkt efter? Har hört att det finns studier som visar att man hellre ska ge efter efter hårdare träning?

Hästen får 1 kg groov innan träning också, kanske blir lite mycket med betforn då också?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betfor FÖRE eller EFTER ridning?

Om du i vilket fall som helst ger hästen groov innan träning kan du utan problem ge betforn samtidigt.

Jag resonerade lite med mig själv, om jag ger betorn efter - borde inte de vara bättre?

Då får hästen i sig vatten efter träningen samt att jag blandar saltet i där också?

tacksam för svar

Varför ger du ett kg groov innan träning?

Jag har alltid fått lära mig att det är farligt att ge kraftfoder närmre än en timme innan ridning...

Tror hon menade att hon även ger den två timmar innan träning :)
(jag tror det iaf)

Jaa det är klart, så måste det ju vara!
Jag bör nog läsa ordenltigt innan jag svarar, förlåt ts :D

Håller med övriga, varför ger du kraftfoder innan träning? Ok 2 timmar innan men det är inte direkt att rekommendera att ge precis före.

Angående betforn, sockret i det ger snabb energi medan resten (det mesta) av energin smälts långsamt då det finns i betfibrerna. Att ge lite snabb energi direkt efter träning kan ju vara helt ok, bra med lite vätska också. Men inte stora mänder kall vätska direkt efter, det kan ge kolik. Innan är väl också kej om det rör sig om mindre mängder, men knappast nödvändigt. Blodsocker som går upp och ner är väl nappast bra om du vill ha lång uthållighet, även om hästen kanske inte påverkas så mycket av det. Att ge mycket foder innan är inte bra.

Senast ändrad:

Håller med övriga, varför ger du kraftfoder innan träning? Ok 2 timmar innan men det är inte direkt att rekommendera att ge precis före.

Därför att alla hästar går in klockan 4 och får sitt kraftfoder strax efter då, tränar klockan 7 och ska vara framriden och klar och efter det blir det för sent att ge för då kommer det för nära inpå kvällskraften:)

Ger du så mycket kraftfoder då ? Menas att, kan du inte ge det du ger före ridning samt kvällsmålet vid ett och samma mål ?

Nej tyvärr inte, hästen rör inte kraftfodret om det blir för mycket...

min häst får oxå betfor med salt, han får betforn just för att han inte äter saltet annars, så han äter bara 2dl torr betfor. Min häst får det vid kvällsfodringen ca. halv 10 på kvällen. Jag har fattat det som att det är bra att de får salt efter att de tränat och bli svettiga så de kan täcka natrium förlusten. Så jag skulle ge betforn efter om jag var du...

Att ge 1 kg grov 2 h innan ridning ser jag inte något som helst problem med. Och jag tycker också att det låter som en bra idé att ge betforen efteråt. Ev kan du ju ge hälften innan och hälften efter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka