Betfor = bajs?

Sv: Betfor = bajs?

Nej jag ger inte betfor.
Om jag har dåligt med protein i höt är inte betfor det lämpligaste och har jag förmycket protein i höt blandar jag det hällre med halm än ger betfor.

Mina hästar är pigga utan att ge dom betfor och en av dom blir livsfarlig när han har ätit betfor två av hästarna blir värken bättre eller sämre i magen och den tredje får inte en ända boll utan allt är löst.

Så jag har helt enkelt ingen använing av betfor.

Kram

Jag tycker betfor är ett utmärkt fodermedel som har sin självklara plats i mina hästars foderstat.
Dels för dess dietiska egenskaper och dels för dess förmåga att suga upp vätska och därmed avge vätska vid behov. :-)

Jag har lärt mig att maxgivan är 0,5 kg torrt per 100 kg levandevikt, så att ge 0,5 kg per häst och dag är lite men ger mycket i krubban och mycket vätska. :-)

Eftersom betfor räknas som grovfoder så finns ingen gräns för hur mycket man kan ge. Det är den enskilde hästens behov som avgör. Som jag skrev tidigare i tråden så levde min häst i huvudsak på betfor när hon var sjuk och det gick bra.

Jag ger lite betfor, ca 200 gr + extremt mycket vatten och det är för att min häst ska vara van vid det dels vid långa transporter/tävling/varma dagar då mer vatten behövs och dels för att kunna blanda tillskott/ev. mediciner i det. Så det är egentligen inte betforn i sig som är intressant för mig, utan det är vattnet och smaken.

Jag ger -så långt det går - bara 'rena' foder och då främst lusern och betfor.

Tycker inte det finns något negativt med något av dem.

Betfor är ju som sagt jättebra som krubbskrammel åt de tjocka hästarna (Man kan ge mer än en näve uppblött) och ännu bättre som tillskott åt de smala hästarna. Det är gott och går lättare att äta än hö. Vissa smalisar har ju en förmåga att inte äta så mkt som man vill.

Jag ger alltid mina hästar betfor.

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 996
Senast: Maniac123
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 332
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama