Betfor = bajs?

Lajke

Trådstartare
Hörde från en tjej i mitt stall som har ett jobb där hon kommer i kontakt med mycket fodertillverkare, och både hon och fodertillverkarna verkar tycka att betfor är ett fodermedel som är helt onödigt, att det lägger sig som en hinna och gör att resten av fodret inte kan tas upp. Att man trodde det var bra förr men nu finns det många bättre alternativ.

Jag själv har aldrig hört något sånt innan, så är mest bara nyfiken - varför använder man betfor? Stämmer det hon säger, eller ger betfor andra fördelar än att det är mumsigt? Använder ni betfor, om ja, varför? Om nej, varför inte?

Nyfiken :bump:

Sv: Betfor = bajs?

Min lättfödde häst får inte betfor längre pga problem att hålla vikten men annars tycker jag Betfor är ett mycket bra foder.
Innehåller massor av fiber som hästens nyttiga tarmbakterier mår bra av.

varför använder man betfor?
Jag har haft det för att hästarna tycker det är gott, det ger snabb enegri + vatten när de behövs (tex tävlingar)
Stämmer det hon säger, eller ger betfor andra fördelar än att det är mumsigt?
Betfor är fiberrikt och brukar hjälpa till att hålla magarna i "trim". Dock får det motsatt effekt på vissa och de får diareé.
Använder ni betfor, om ja, varför? Om nej, varför inte?
Just nu har jag endast en liten miniatyr och nej han får ingen betfor av den enkla anledningen att det ej behövs i foderstaten.

Och min svårfödda får betfor, har givit honom lite mer hull och har blivit lite piggare av det. Håller magen i bra trim också på just honom, han äter ganska mycket stråfoder så det är ett bra fodermedel av den orsaken.

Hej!

Jag ger inte betfor av flera orsaker.

1. Mftast fattas det mer protein än energi i hö och då blir det ännu mer fel om jag lägger på mer energi.

2. Min nuvarande häst får diareé av det.

3. Min förra häst vart kokko i bollen och bockade av betfor.

4. De flesta betforsorter innehåller en massa socker, vilket jag inte vill ge min häst i onödan pga hennes viktproblem.

Men jag vill också säga att hade jag en häst som behövde den extra energin så hade jag kunnat fodra med betfor.

/Lavinia

Ja det är väl klart att fodertillverkarna tycker att vi ska köpa deras foder istället...
Jag ger inte betfor själv. Skulle jag ge det så skulle jag skölja av den ordentligt för att ta bort melassen som oftast är onödig.

Kan nog vara så :crazy: Blev bara nyfiken, alltid intressant att höra flera olika åsikter, men tror nog fodertillverkarna försöker sälja in sitt eget foder, ja... Min medryttarhäst får betfor och det har funkat bra för att få upp henne i vikt så nått bra måste det ju vara med det :)

KL

Har lite svårt att förstå det här med att man inte ger betfor för att hästen lätt lägger på sig och därför inte ska ha socker.

Betfor innehåller 11,2 MJ /kg torrvara. 100g är ungefär 2 dl och uppblött blir det en rejäl klatt i krubban för en ynka dryg MJ.

Socker innehåller energi precis som protein och fett. 1 MJ lär inte spela nån roll, det är verkligen mkt krubbskrammel man får utan att det kostar många kalorier.

Har haft en rutin sedan min första häst år 2000 och det är att ge betfor efter ridningen. Dels för vätskan, återhämtningen och fibrerna. Och att det är smaskigt såklart ;)

Mitt dräktiga sto var lite tunn när vi stallade in, jag har nu gett 2-300 gr torr betfor(blötlagd såklart!) o 1 dl olja förutom havre o mineraler o massor av hösilage. Hon har lagt på sig bra o är nu rund o fin.

Jag har alltid gett betfor men nuvarande hästar mår inte längre bra av det så nu ger jag inte det.
Betfor/quick beet/spedyy beet är ett riktigt bra foder även om man har en lättfödd häst just för att det blir lite i krubban även till en lättfödd häst när de andra får. Det är lätt att dölja andra foder som hästen kanske uppfattar som mindre smakligt eftersom de flesta hästar tycker om betfor och framförallt så är det ett grovfoder och grovfoder måste ju alla hästar ha tillräckligt av.
Jag har vid vissa tillfällen tagit bort ett halvt kg hö och ersatt med betfor för att det är så lite som behövs för att få upp proteinet till en lagom nivå.
Min förra häst levde i stort sett på betfor när hon var sjuk och hon gnisslade sönder sina tänder så att de blev helt blanka och hon fick svårt att tillgodose sitt behov av grovfoder med hjälp av hö. Hon kunde inte heller äta tillräckligt med lusern för det mådde hon inte bra av så därför levde hon på mycket betfor.
Betfor är ett bra och smakligt foder som jag tycker att man gärna ska ta med i foderstaten om man har möjlighet och hästen mår bra av det och då gärna spola bort sockret om hästen inte har behov av det.

Senast ändrad:

KL

Har lite svårt att förstå det här med att man inte ger betfor för att hästen lätt lägger på sig och därför inte ska ha socker.

Betfor innehåller 11,2 MJ /kg torrvara. 100g är ungefär 2 dl och uppblött blir det en rejäl klatt i krubban för en ynka dryg MJ.

Socker innehåller energi precis som protein och fett. 1 MJ lär inte spela nån roll, det är verkligen mkt krubbskrammel man får utan att det kostar många kalorier.

Men om man har ett grovfoder med tokhögt energiinnehåll så vill man inte gärna spä på men än så lite MJ.

*kl*

Det är aldrig fel att lyssna på "de vise i Uppsala" innan man avgör om det är bra för sina hästar ;) De har oftast bättre underlag för sina slutsatser :D
SLUs synpunkter:

Betmassan kan också torkas och berikas med melass. Den färdiga produkten kallas Betfor® och har en sockerhalt på 23%. Denna säljs i såväl pelleterad form som snitsel. Det är fiberdelen i Betfor®, som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Hästen har ju behov av fibrer för grovtarmsflorans foderjäsning. Pektininnehållet ( pektin är en lättlöslig vatten- och näringshållande fibertyp) är högt och utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som ett högt sockerinnehåll ger ett "snabbt" energitillskott.

Sammansättning av torkad betmassa i % av ts:

Protein 10%
Fett 2,0%
Aska 6,5%
Kolhydrater 80%
socker 5-9%
cellulosa 23%
hermicellulosa 24%
ligning 2%
pektin 23%
Vanliga frågor om Betfor® :

Får man inte ge mer än 0,5 kg Betfor® till en häst per dag?
Det får man visst. Allt beror på foderstaten i övrigt. Betfor är sockerrikt och det tar en viss tid för en häst att anpassa sig till en sockerrik foderstat, och olika hästar tål olika mycket betfor utan att bli "dåliga i magen" Har man ett mycket sött och sockerrikt grovfoder kan det bli för mycket med stor betforgiva. Är däremot grovfodret sockerfattigt kan en högre betforgiva accepteras. Betfor® är kalcium- och kaliumrikt. Mineralfodersort och -giva behöver anpassas efter hur stor Betfor®giva hästen får.
Ska Betfor® alltid blötläggas, och i så fall hur länge?
Ja. Man kan ge torr Betfor® om man använder snitseln och blandar den i kraftfodret i övrigt, men det finns alltid en risk att en glupsk häst sätter en torr betforsnitsel i halsen där de snabbt sväller upp av saliv. Det ska blötläggas så länge som den häftiga vattenuppsugningen pågår minst 20 minuter. Den ska, speciellt inte sommartid ligga i vatten över natten innan utfodring. Då börjar den jäsa.
Det är ju ganska lite protein i Betfor®. Kan det trots detta ges till unghästar?
Ja. Naturligtvis beroende på hur foderstaten i övrigt ser ut. Ett mycket proteinrikt vallfoder kan utmärkt väl kompletteras med Betfor®. Ett vallfoder med lägre proteininnnehåll bör först kompletteras upp med ex. lusern eller något proteinfoder först. Därefter kan Betfor® vara som socker på gröten.

Rolle
IpL

Jag ger båda mina väldigt lättfödda hästar betfor. De får det för att bibehålla en bra maghälsa. Alla fibrer som är bra för tarmfloran är värt mycket tycker jag. Vätskan är ett extra plus speciellt på vintern. De får dock inte så mycket i och med att de inte behöver mer energi i foderstaterna. (150 g till den stora och 100 g till ponnyn) Socker (melassen) kan man enkelt bli av med genom att skölja i durkslag.
Efter hård träning är betfor bra som energitillskott tycker jag.

Senast ändrad:

Mitt dräktiga sto var lite tunn när vi stallade in, jag har nu gett 2-300 gr torr betfor(blötlagd såklart!) o 1 dl olja förutom havre o mineraler o massor av hösilage. Hon har lagt på sig bra o är nu rund o fin.

Var det specifikt riktat till mig?

Men om man har ett grovfoder med tokhögt energiinnehåll så vill man inte gärna spä på men än så lite MJ.

1 MJ lär inte göra varken från eller till. Om man ligger så på gränsen så får man ju låta bli att ge nåt kraftfoder över huvudtaget och då är det ju inte Betfor i sig som är problemet, utan alla kraftfoder.

Nä, precis!
Det var många år sen min häst fick nåt kraftfoder om man räknar bort Krafft Muskel.

Sant. Betforn är toppen för magen o sen lätt blanda in mineral. Det är det enda jag ger, hösilage vintertid plus betfor, mineral, linfröolja. Morot o äpple för att "skoja" till det lite även om hästarna knappt bryr sej ;-)

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 996
Senast: Maniac123
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 332
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama