Dressyrtjejen är förbannad. Riktigt förbannad faktiskt :rage:
Har ju nu köpt GGs Betfibermix till Herr Häst. Har på alla håll och kanter försökt läst mig till och frågat om det är melass i. Nej, det ska det absolut inte vara - du kan vara lugn, har jag läst både i infobladet man fick med, på GGs hemsida, hört i butik osv. osv. Det skulle kort och gott vara lugnt. (Är medveten om att Pancake här i tråden sa att det skulle vara melass i men).
Har nu första veckan blandat Betfibermixen med Speedibeeten, och ingenting har hänt, så trodde i min enfald att det faktiskt var okej. Men så idag, när Speedibeeten var definitivt slut, så luktade jag på Betfibermixen då jag tyckte den luktade sött. Tänkte först att den hade möglat eller något pga. lukten. Men insåg sen vad den antagligen innehöll. :grin: :rage: Är så förbannad att det sprakar om mig typ! Aaagghh!!
Varför, varför, varför kan de inte vara tydliga med att den innehåller melass?! :banghead: :rage:
Får hoppas att H.Hs mage inte mår allt för dåligt imorgon. :cry:

@Dressyrtjejen_97 och @TinyWiny

Min stallägare köpte en säck häromdagen lämpligt nog, fotade innehållsdeklarationen igår och jag tycker nog det är ganska tydligt om man läser på säcken, däremot sjukt dåligt att det inte står på andra ställen. (säcken märkt 20161229)



Jag förstår inte problemet, det är ju väldigt tydligt vad fodret innehåller?!
Hur kan någon missa detta?
 
Jag förstår inte problemet, det är ju väldigt tydligt vad fodret innehåller?!
Hur kan någon missa detta?

Problemet, för mig, var att jag kollade på hemsidan först. Där står det såhär:

"Sammansättning
Betfiber, vetekli, havrekli, vetefodermjöl, lusern samt linfrökaka."

Eftersom det inte står något om melass begav jag mig till butiken för att köpa det men väl där läste jag på säcken och såg då att det stod "melaserad pressad betmassa". Jag kände mig lite lurad och tyckte nog att det kunde vara bättre om texten på hemsidan överensstämde med texten på säcken. Men det är min åsikt, andra kanske har reagerat av andra anledningar.
 
Problemet, för mig, var att jag kollade på hemsidan först. Där står det såhär:

"Sammansättning
Betfiber, vetekli, havrekli, vetefodermjöl, lusern samt linfrökaka."

Eftersom det inte står något om melass begav jag mig till butiken för att köpa det men väl där läste jag på säcken och såg då att det stod "melaserad pressad betmassa". Jag kände mig lite lurad och tyckte nog att det kunde vara bättre om texten på hemsidan överensstämde med texten på säcken. Men det är min åsikt, andra kanske har reagerat av andra anledningar.

Poängterade ni det för personalen? Har inte uppmärksammat det heller - men jag kan försöka se till att ta upp det så informationsblad och hemsidan överrensstämmer med säckens innehåll. Tycker det är lite klantigt av de som sköter hemsidan och gör infobladen, även om jag gissar att det har förväxlat "betfiber" och "betfor".


Annars finns det kwikbeet från Dodson i många av butikerna framöver, antingen några i lager eller osm beställningsvara!
 
Poängterade ni det för personalen? Har inte uppmärksammat det heller - men jag kan försöka se till att ta upp det så informationsblad och hemsidan överrensstämmer med säckens innehåll. Tycker det är lite klantigt av de som sköter hemsidan och gör infobladen, även om jag gissar att det har förväxlat "betfiber" och "betfor".


Annars finns det kwikbeet från Dodson i många av butikerna framöver, antingen några i lager eller osm beställningsvara!

Min fetning. Betfor är ett varumärke och att de skulle vara okej att skriva på ett annat märkes innehållsförteckning ser jag som ganska otroligt. Det borde stått betfiber och melass för att vara korrekt.
 
Min fetning. Betfor är ett varumärke och att de skulle vara okej att skriva på ett annat märkes innehållsförteckning ser jag som ganska otroligt. Det borde stått betfiber och melass för att vara korrekt.
Ja, jag vet att betfor är ett varumärke.
Men alla på kontoret är inte i grund och botten kanske hästmänniskor/bönder och en förväxling/skrivfel/tankefel kan lätt ske. Då tänker jag på de som administrerar hemsidan och även skyltar. Jag tycker också det är klantigt - men mänskligt. Att man då när man hittar ett fel, uppmärksammar företaget är nog någonting som alla glada över! Men jag jobbar där och kan mejla och be dem ändra. Ja, det borde stått melasserad pressad betmassa - precis som det är.
 
Ja, jag vet att betfor är ett varumärke.
Men alla på kontoret är inte i grund och botten kanske hästmänniskor/bönder och en förväxling/skrivfel/tankefel kan lätt ske. Då tänker jag på de som administrerar hemsidan och även skyltar. Jag tycker också det är klantigt - men mänskligt. Att man då när man hittar ett fel, uppmärksammar företaget är nog någonting som alla glada över! Men jag jobbar där och kan mejla och be dem ändra. Ja, det borde stått melasserad pressad betmassa - precis som det är.

Visst är det mänskligt att fela men ett så allvarligt fel hoppas jag får påbackning. Man bör veta vad man gör på sitt jobb så att inte sådana fel sker. Jag tror inte att de tar ansvar för de hästar som blir sjuka pga deras misstag. Men jag är inte förvånad. Nonchalansen inom kraftfoderindrustrin är helt vidrig.
 
@fridaxi

Jag sa inte till i butiken. De är inte så hästkunniga och har ju inget finger med i spelet. Däremot tänkte jag maila om det men minns inte om jag faktiskt fick iväg nåt mail.
 
@fridaxi

Jag sa inte till i butiken. De är inte så hästkunniga och har ju inget finger med i spelet. Däremot tänkte jag maila om det men minns inte om jag faktiskt fick iväg nåt mail.
Tråkigt att de inte har något hästvan i butiken! Men skicka ett mejl bör de kunna ändå hoppas jag
Jag mejlar kontoret imorgon o ber dem fixa! När vi i vår butik pratat om betfiber mix så brukar alltid vi säga att det är "betfor" (för att fler ska förstå),men där man blandat även vetekli, havrekli, vetefodermjöl o linfrökaka. Vi har poängterat den lägre sockerhalten, men säger inte att den är sockerfri. Näringsinnehållet berättar totala procentuella halten socker, vilket vi brukar visa i "foderkataogen"för de som vill. Hur stor andel som sen kommer från en liten del melass, betfibern i sig, eller från någon av de andra råvarorna är svårare att säga. Men så gäller även för i princip alla foderblandningar till både djur o människa
 
Visst är det mänskligt att fela men ett så allvarligt fel hoppas jag får påbackning. Man bör veta vad man gör på sitt jobb så att inte sådana fel sker. Jag tror inte att de tar ansvar för de hästar som blir sjuka pga deras misstag. Men jag är inte förvånad. Nonchalansen inom kraftfoderindrustrin är helt vidrig.

På näringsvärdena står sockerhalten 6%. Det är väl ändå det viktiga vid känslig häst? Det totala värdet för fodret. Sockret kan ju vara delvis från melass, delvis från betfibret i sig, delvis från lucern osv. Det är ju inte 6% tillsatt melass som menas. Så blir en häst sjuk för deras miss (hjälp och uppmärksamma är det bästa) så bör det inte bero pp felskrivningen på hemsidan, utan en angiven total sockerhalt under näringsvärden som hästen inte klarade.
 
På näringsvärdena står sockerhalten 6%. Det är väl ändå det viktiga vid känslig häst? Det totala värdet för fodret. Sockret kan ju vara delvis från melass, delvis från betfibret i sig, delvis från lucern osv. Det är ju inte 6% tillsatt melass som menas. Så blir en häst sjuk för deras miss (hjälp och uppmärksamma är det bästa) så bör det inte bero pp felskrivningen på hemsidan, utan en angiven total sockerhalt under näringsvärden som hästen inte klarade.

Nu syftade jag på att kan man glömma bort en ingrediens så kan man glömma fler. Det finns hur många olika sorters känslighet som helst och det är inte alltid den totala summan av något som avgör. Melass kan ge diarré och står det inte ens på innehållsförteckningen att ingrediensen finns i så kan det ta onödigt lång tid innan fodret tas bort och kolik är verkligen inte kul. Jag tycker att det borde vara helt självklart att innehållsförteckningen stämmer för hur ska man annars kunna avgöra om man vill köpa fodret eller ej och hur ska man när foderproducenterna är så nonchalanta att de gör ett sådant fel veta vad mer som är fel? Ska man utgå ifrån det? Ska man skicka in produkten på egen analys? Den som skrev in det borde ju haft en innehållsförteckning att utgå ifrån så jag förstår verkligen inte hur man kan missa något så viktigt som en ingrediens.
 
Nu syftade jag på att kan man glömma bort en ingrediens så kan man glömma fler. Det finns hur många olika sorters känslighet som helst och det är inte alltid den totala summan av något som avgör. Melass kan ge diarré och står det inte ens på innehållsförteckningen att ingrediensen finns i så kan det ta onödigt lång tid innan fodret tas bort och kolik är verkligen inte kul. Jag tycker att det borde vara helt självklart att innehållsförteckningen stämmer för hur ska man annars kunna avgöra om man vill köpa fodret eller ej och hur ska man när foderproducenterna är så nonchalanta att de gör ett sådant fel veta vad mer som är fel? Ska man utgå ifrån det? Ska man skicka in produkten på egen analys? Den som skrev in det borde ju haft en innehållsförteckning att utgå ifrån så jag förstår verkligen inte hur man kan missa något så viktigt som en ingrediens.

Självklart ska innehållsförteckningen stämmma. Självklart vill ingen, inte ens foderproducenterna, att ett djur ska fara illa. Och innehållsförteckningen stämmer på säcken. Sen har det blivit en miss på den som gjort infobladet och hemsidan (antagligen samma digitala text som kopierats) vilket är klantigt och ska inte hända, men nu har det hänt. Det blev tokigt och det bästa är då att hjälpa till! Jag har idag mejlat in till huvudkontoret så att detta kan korrigeras. Kommer följa upp så att det sker också.

Och det är tråkigt att du tror att inga företag tar ansvar. Jag vet ett fall där kunden hade köpt en vara som den påstod gjorde deras häst sjuk så de fick åka in till veterinär. Företaget betalade då all veterinärkostnad och tog hygienanalys på varan och fler ur samma batch - vilket inte visade något fel. Men de tog ansvar och hjälpte kunden.
 
Kl
Jag tycker nog att eftersom innehållet är redovisat på säcken så måste man som konsument kunna inse att felfaktor ang produktblad etc faktiskt sker .
Kolla att innehållsförteckningen finns på säcken helt enkelt och stämmer med det man letade efter , innan man köper .
Om det nu är häst/hund/katt/människofoder or whatever ...

Nog för att det även kan ifrågasättas hur innehåll redovisas eller ej utöver detta allmänt , men i just detta fallet så står ju faktiskt allt korrekt på säcken .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 428
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp