Jag kanske har loppfrön någonstans :idea: Lika bra köra en kur kanske..
 
Jag kanske har loppfrön någonstans :idea: Lika bra köra en kur kanske..
jag tänker mig att om hästen dagligen i två års tid fått ungefär samma giva betfor utan kolik lär det inte just idag bli farligt. Men loppfröna skadar ju inte så det är klart du kan ge det för att lugna dina nerver. :)

Ibland undrar jag hur mycket jag gör för hästen som verkligen gör nytta och vad jag gör för att jag själv ska må bättre. :angel:
 
Granngårdens betfiber mix innehåller 9% stärkelse och 6% socker. Betfor innehåller numera 10% socker (mot tidigare 20%) och betfiber utan melass runt 5% socker. Stärkelsehalten är låg för båda sorterna. Betfor i pelleterad form har jag ingen koll på.

Betfiber mix är därför inte lämplig till hästar som är sockerkänsliga. Vanlig betfor är nästan okej även utan sköljning (beroende på hur känslig hästen är). Rekommenderar att skölja ändå antingen före eller efter blötläggning pga eventuell sand. Men med tanke på pris och transportsträcka skulle jag bara välja melassfri om hästen inte tål melass.
 
Det är väl överdriven sandkonsumtion som skulle vara ett problem? Sanden kan ju också vara jord från betorna. Jord innehåller ju sand men i väldigt liten mängd tänker jag och jord får de ju i sig hela tiden.
 
tillägg: Mitt betforpelletssköljande var på tiden för det "gamla receptet" med 20% socker.

Jag tyckte att det var MYCKET sand i mitt kilo torr pellets. uppskattningsvis ca en halv dl per 1/3 kilo jag sköljde. Självklart inget jmf med hästarsom drar upp rötter i sandmark och äter sånt hela dagarna men känns ändå onödigt att fodra hästen med sand.
 
tillägg: Mitt betforpelletssköljande var på tiden för det "gamla receptet" med 20% socker.

Jag tyckte att det var MYCKET sand i mitt kilo torr pellets. uppskattningsvis ca en halv dl per 1/3 kilo jag sköljde. Självklart inget jmf med hästarsom drar upp rötter i sandmark och äter sånt hela dagarna men känns ändå onödigt att fodra hästen med sand.

Ja, det känns fel när man vet om det liksom och i samlad form dessutom.
 
Företaget själva rekommenderar att man inte fodrar med det sista i säcken, samt att man blötlägger alla hästars betfor i en stor hink och lämnar det sista i botten, om man vill undvika sand (som står som aska på innehållsförteckningen).

Det ska inte vara för mkt mängd för en frisk häst, men vill man vara riktigt säker kan man göra enligt deras rekommendationer. :)
 
Jag ger betfor och till de hästar som behöver det sköljer jag den väl.
Det finns ett väldigt bra skäl till varför jag väljer just Betfor - den är producerad i Sverige av svenska råvaror.

Jag mailar lite då och då o påtalar att jag vill köpa utan tillsatt melass. Bor ett stenkast från Örtofta :( Det, jozosaltet (?) och mineralerna var enda som inte var producerat i Skåne som hästen åt tills denna vintern då foderbutiken hade beställt danskt potatisprotein till mig och inte det från Vilomix som jag frågade efter.

TS: Ger Speedi Beet eftersom tillsatt socker i onödan för mig väger tyngre än lokalproducerat. Den svenska fodermarknaden ligger pinsamt efter tycker jag.
 
TS: Ger Speedi Beet eftersom tillsatt socker i onödan för mig väger tyngre än lokalproducerat. Den svenska fodermarknaden ligger pinsamt efter tycker jag.

Jag gör samma sak. Jag gör åt nästan 2,5 säckar speedibeet per år och även om jag hade velat köpa lokalproducerat så skäms jag inte en sekund för att jag väljer det som är bäst för hästarna. Eftersom de svenska foderproducenterna varken lyssnar eller ens kan förklara varför de gör de foder de gör och svarar goddag yxskaft när man frågar något och med de uppenbara hälsofaror för hästarna som de stoppar i sina foder bara för att det säljer till okunniga istället för det som är det bästa för hästarna så har jag ingen lust alls att sponsra dem.
 
Jag gör samma sak. Jag gör åt nästan 2,5 säckar speedibeet per år och även om jag hade velat köpa lokalproducerat så skäms jag inte en sekund för att jag väljer det som är bäst för hästarna. Eftersom de svenska foderproducenterna varken lyssnar eller ens kan förklara varför de gör de foder de gör och svarar goddag yxskaft när man frågar något och med de uppenbara hälsofaror för hästarna som de stoppar i sina foder bara för att det säljer till okunniga istället för det som är det bästa för hästarna så har jag ingen lust alls att sponsra dem.

Men typ så ja!

Vi ger 100 g totalt till våra 2 ponnys. Minns inte när jag köpte betfibrer senast :)
 
Dressyrtjejen är förbannad. Riktigt förbannad faktiskt :rage:
Har ju nu köpt GGs Betfibermix till Herr Häst. Har på alla håll och kanter försökt läst mig till och frågat om det är melass i. Nej, det ska det absolut inte vara - du kan vara lugn, har jag läst både i infobladet man fick med, på GGs hemsida, hört i butik osv. osv. Det skulle kort och gott vara lugnt. (Är medveten om att Pancake här i tråden sa att det skulle vara melass i men).
Har nu första veckan blandat Betfibermixen med Speedibeeten, och ingenting har hänt, så trodde i min enfald att det faktiskt var okej. Men så idag, när Speedibeeten var definitivt slut, så luktade jag på Betfibermixen då jag tyckte den luktade sött. Tänkte först att den hade möglat eller något pga. lukten. Men insåg sen vad den antagligen innehöll. :grin: :rage: Är så förbannad att det sprakar om mig typ! Aaagghh!!
Varför, varför, varför kan de inte vara tydliga med att den innehåller melass?! :banghead: :rage:
Får hoppas att H.Hs mage inte mår allt för dåligt imorgon. :cry:
 
Dressyrtjejen är förbannad. Riktigt förbannad faktiskt :rage:
Har ju nu köpt GGs Betfibermix till Herr Häst. Har på alla håll och kanter försökt läst mig till och frågat om det är melass i. Nej, det ska det absolut inte vara - du kan vara lugn, har jag läst både i infobladet man fick med, på GGs hemsida, hört i butik osv. osv. Det skulle kort och gott vara lugnt. (Är medveten om att Pancake här i tråden sa att det skulle vara melass i men).
Har nu första veckan blandat Betfibermixen med Speedibeeten, och ingenting har hänt, så trodde i min enfald att det faktiskt var okej. Men så idag, när Speedibeeten var definitivt slut, så luktade jag på Betfibermixen då jag tyckte den luktade sött. Tänkte först att den hade möglat eller något pga. lukten. Men insåg sen vad den antagligen innehöll. :grin: :rage: Är så förbannad att det sprakar om mig typ! Aaagghh!!
Varför, varför, varför kan de inte vara tydliga med att den innehåller melass?! :banghead: :rage:
Får hoppas att H.Hs mage inte mår allt för dåligt imorgon. :cry:

Ja varför kan inte fodertillverkare vara tydliga med sitt foders innehåll? Det har jag och många med mig ifrågasatt men vi får inga vettiga svar utan bara goddag yxskaft svar. Det fodertillverkare är intresserade av är att sälja, alltså tjäna pengar. De struntar i hästarna. Det de bryr sig om är att fodret ska vara smakligt så att fodret fortsätter sälja. Hade de inte struntat i hästarnas väl och ve så hade det inte funnits så många foder med helt idiotiska innehåll och helt idiotiska utfodringsrekommendationer och de hade deklarerat sitt rätta innehåll rakt av. Det finns en bra anledning till att jag aldrig någonsin köper färdigblandade foder utan enbart rena råvaror. Där är chansen iallafall något högre att det som står på säcken stämmer då det inte säljs under flashiga namn i flashiga säckar för att attrahera kunden.
 
Ja varför kan inte fodertillverkare vara tydliga med sitt foders innehåll? Det har jag och många med mig ifrågasatt men vi får inga vettiga svar utan bara goddag yxskaft svar. Det fodertillverkare är intresserade av är att sälja, alltså tjäna pengar. De struntar i hästarna. Det de bryr sig om är att fodret ska vara smakligt så att fodret fortsätter sälja. Hade de inte struntat i hästarnas väl och ve så hade det inte funnits så många foder med helt idiotiska innehåll och helt idiotiska utfodringsrekommendationer och de hade deklarerat sitt rätta innehåll rakt av. Det finns en bra anledning till att jag aldrig någonsin köper färdigblandade foder utan enbart rena råvaror. Där är chansen iallafall något högre att det som står på säcken stämmer då det inte säljs under flashiga namn i flashiga säckar för att attrahera kunden.

Nej, det är ju helt obegripligt! Jag menar, på människo-mat måste man ju skriva sanningsenliga innehållsförteckningar, varför ska det vara så svårt med hästmat?! :rage:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 430
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp