P

prallan

Nu finns det så många olika på marknaden! Vilket tycker ni är bäst resp sämst och varför?
Har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa :)
 
Nu finns det så många olika på marknaden! Vilket tycker ni är bäst resp sämst och varför?
Har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa :)

Herr Häst tål inte så mycket melass, så Betfor går bort direkt av den anledningen. Annars har jag provat Speedibeet, som är "avsockrad" betfiber, och nu GrannGårdens Betfibermix. Speedibeet har jag ingenting att klaga på så, mer än att det var en aning oekonomiskt för mig som ändå ger magpulver också. GGs har jag precis börjat med, och den innehåller ju inte bara betfibrer, men eftersom att jag ger magpulver också, och det dessutom verkar gå hem hos Herr Häst, så känns det som ett bra avvägt val både sett till ekonomin och nyttan.
 
Avsköljd betfor? Jag skulle vilja veta om det är lika bra som avsockrad betfiber? Någon av er som vet?

Det är billigare men mer jobb. Jobbet kan jag leva med om det fungerar.
 
Avsköljd betfor? Jag skulle vilja veta om det är lika bra som avsockrad betfiber? Någon av er som vet?

Det är billigare men mer jobb. Jobbet kan jag leva med om det fungerar.

Det funkar men du måste skölja mycket noggrant tills vattnet är helt klart. Jag gjorde det innan det gick att köpa melassfri men tycker inte det är värt allt besvär och vattenförbrukning, såå mycket billigare är det inte.
 
Jag ger gg betfibermix och är nöjd. En halv dl ger lagom mycket att blanda mineraler i till tjockisen utan att tillföra särskilt mycket till foderstaten. Perfekt! Blir en jämntjock sörja som är lätt att blanda mineralerna i.
 
Nu finns det så många olika på marknaden! Vilket tycker ni är bäst resp sämst och varför?
Har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa :)

Jag fodrade med Speedi-Beet ett tag, var mycket nöjd! Tyvärr är det lite svårt att få tag i där jag bor nu. Betfor och Ganngårdens betfiber går bort p.g.a. min inte fixar att äta melass. Var något irriterad när jag gick in på Granngården för att köpa deras betfiber mix då det står såhär på nätet: "Sammansättning
Betfiber, vetekli, havrekli, vetefodermjöl, lusern samt linfrökaka." men när jag läste på säcken upptäckte jag att det är melass i :meh: Minns dock inte om det stod som egen ingrediens, melasserad betfiber eller hur det var formulerat. Väldigt glad att jag kollade på säcken innan jag köpte den.
 
Jag fodrade med Speedi-Beet ett tag, var mycket nöjd! Tyvärr är det lite svårt att få tag i där jag bor nu. Betfor och Ganngårdens betfiber går bort p.g.a. min inte fixar att äta melass. Var något irriterad när jag gick in på Granngården för att köpa deras betfiber mix då det står såhär på nätet: "Sammansättning
Betfiber, vetekli, havrekli, vetefodermjöl, lusern samt linfrökaka." men när jag läste på säcken upptäckte jag att det är melass i :meh: Minns dock inte om det stod som egen ingrediens, melasserad betfiber eller hur det var formulerat. Väldigt glad att jag kollade på säcken innan jag köpte den.

What?! :eek:
Jag köpte en säck med GGs Betfibermix så sent i veckan, läste både på nätet, på säcken i butik och frågade expediten för säkerhetsskull. Nej, det skulle inte vara någon melass i. (Herr Häst är nämligen "allergisk" mot dito, iaf om de är några mängder). Och hittills har inte hans mage sagt någonting om det heller :eek:
 
What?! :eek:
Jag köpte en säck med GGs Betfibermix så sent i veckan, läste både på nätet, på säcken i butik och frågade expediten för säkerhetsskull. Nej, det skulle inte vara någon melass i. (Herr Häst är nämligen "allergisk" mot dito, iaf om de är några mängder). Och hittills har inte hans mage sagt någonting om det heller :eek:

Det är ett tag sedan (kanske i somras?) som jag kollade så det kanske har ändrat sig i så fall? På den säcken stod det klart och tydligt melass iaf.
 
Det är ett tag sedan (kanske i somras?) som jag kollade så det kanske har ändrat sig i så fall? På den säcken stod det klart och tydligt melass iaf.
Aah, kanske det! För iaf på min lokala GG hade de någon stor kampanj på Betfibermix med gratisprover, informationsfoldrar och hela paketet. Så det verkade lite som en "nylansering" eller något. Min säck var f.ö. datummärkt typ 2017-01-17 eller något sånt...
 
Aah, kanske det! För iaf på min lokala GG hade de någon stor kampanj på Betfibermix med gratisprover, informationsfoldrar och hela paketet. Så det verkade lite som en "nylansering" eller något. Min säck var f.ö. datummärkt typ 2017-01-17 eller något sånt...

De hade samma hos oss, men när jag sa att min inte kunde äta något med melass i visste tjejen i kassan inte om det fanns i. Jag var inte särskilt intresserad heller så vi kollade aldrig på någon av säckarna.
 
Det är alltså den här varianten av Speedi-Beet som jag fodrat med:

speedi-beet_1.jpg


Såg nu när jag googlade runt lite att Pavo också har en variant som de kallar för Speedibeet, den har jag inte provat.
 
Jag ger betfor och till de hästar som behöver det sköljer jag den väl.
Det finns ett väldigt bra skäl till varför jag väljer just Betfor - den är producerad i Sverige av svenska råvaror.
Det låter som en utmärkt anledning! Då blir det Betfor! :up:
 
Jag sköljde betforpellets förr. Lät det svälla i mycket vatten, 1kg betfor i 10l vatten ca. Närdet var svällt hällde jag över ca 1/3 i ett durkslag från ikea som jag satte i en lite större skål (bilden), spolade vatten på, knådade runt länge och väl, lyfte upp durkslaget, skakade, slog ut vattnet och repeterade.
10808800_298273397035374_1064180704_n.jpg

"obehandlad" vs sköljd betfor

10817641_583613868406523_1727464969_n.jpg

Sköljvattnet efter skölj-knådning nr 10. Här ungefär gav jag upp, den mesta melassen var borta och det är främst sand som färgar vattnet mörkt nu även om det såklart är aningens melass kvar fortfarande.

10802404_1584480991773221_1719958849_n.jpg

1a sköljvattnet :nailbiting:

I allt detta sköljande blev den största :eek: hur mycket sand det faktiskt finns i betforpellets? Har inte provat skölja snitseln så jag vet inte hur sandig den är. Men det blev en ansenlig mängd sand som man då normalt, om man inte sköljer, faktiskt fodrar sin häst med. Fodrar aldrig med osköljd betforpellets längre. :grin:
 
Jag sköljde betforpellets förr. Lät det svälla i mycket vatten, 1kg betfor i 10l vatten ca. Närdet var svällt hällde jag över ca 1/3 i ett durkslag från ikea som jag satte i en lite större skål (bilden), spolade vatten på, knådade runt länge och väl, lyfte upp durkslaget, skakade, slog ut vattnet och repeterade.
10808800_298273397035374_1064180704_n.jpg

"obehandlad" vs sköljd betfor

10817641_583613868406523_1727464969_n.jpg

Sköljvattnet efter skölj-knådning nr 10. Här ungefär gav jag upp, den mesta melassen var borta och det är främst sand som färgar vattnet mörkt nu även om det såklart är aningens melass kvar fortfarande.

10802404_1584480991773221_1719958849_n.jpg

1a sköljvattnet :nailbiting:

I allt detta sköljande blev den största :eek: hur mycket sand det faktiskt finns i betforpellets? Har inte provat skölja snitseln så jag vet inte hur sandig den är. Men det blev en ansenlig mängd sand som man då normalt, om man inte sköljer, faktiskt fodrar sin häst med. Fodrar aldrig med osköljd betforpellets längre. :grin:
Hade ingen aning om sanden! :eek: I förra stallet hade de endast pellets, så det fick han i ca 2 år. Ska jag oroa mig för något??? :crazy::nailbiting:
 
Hade ingen aning om sanden! :eek: I förra stallet hade de endast pellets, så det fick han i ca 2 år. Ska jag oroa mig för något??? :crazy::nailbiting:
Jag är ingen expert på sand i magen, men har han ätit normal mängd betfor och inte haft några koliksymptom känns det väl som spilld energi att oroa sig för något som hände för länge sedan?

Tror många hästar äter betforpellets utan att få sandkolik, men det är ju onödigt att fodra med när man VET och man undviker att de ska få i sig sand i övrigt. Det är möjligt att olika partier har olika mängd sand i sig, jag vet inte hur tillverkningsprocessen ser ut helt och de säckar jag använde kom på samma pall till stallet.
 
Alltså, det är inte länge sedan, vi bytte stall för en vecka sedan! Därför söker jag "egen" betfor nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 428
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp