betessläpp - hur hade ni gjort?

Sv: betessläpp - hur hade ni gjort?

Jag hade aldrig a) bytt miljö helt b) bytt hagar helt eller c) släppt ihop med andra hästar på ett nytt ställe se a och b, på en konvalecent som precis nyss tilflrisknat.

Om hagarna är som du säger, att de angränsar till varandra hela vägarna, så skulle jag ha hästen själv brevid de andra. det är en kort period det handlar om, och hästar har inget större tidsbegrepp, så att riskera ytterligare skada på en nyss friskförklarad konvalecent pga en månads bete med andra hästar (nya individer), nej det hade jag inte riskerat.

tillräckligt stort steg att släppa ut den på ett nytt ställe i större hage, från sjukhage.

den blir säkert hur glad som helst att få gå på gräs med kompisar precis brevid. som du redan noterat från ditt vanliga stall, så känner de sig som en flock även med en lina emellan så under rådande omständigheter hade jag resonerat som så att linan fick vara kvar.

Jag hade nog inte släppt ihop honom. Dels för att jag tycker att det är för liten yta och som du säger kan hästarna bli trängda. Vi har en häst i "våran" flock som är lite små hingstig och vallar gärna på de andra hästarna. Men vi har så pass stor hage att hästarna inte kommer så nära varandra.

Men hur är din häst i rang? är hästen väldigt rang låg och alltid går undan så kanske det funkar?
Har ni annars ingen annan hage som hästen kan stå i med massa gräs? och sen prova släppa ut honom tillsammans med en eller två andra hästar lite längre fram?

Men Jennie, jord äter de väl inte för att det är tråkigt? :D

Jord äts väl för mineralerna, min shettis och Annas ena nordis ratade mineralerna de fick och åt jord, bark, rötter och myror istället. :rofl: Andra hästen och Maran snörpte på nosen och åt minsann mineraler ur hink.:cool:

Ang hagen så skulle jag gjort hage parallellt med de andra hästarnas, så han har sällskap men ingen kommer åt honom.. :)

Jag hade aldrig a) bytt miljö helt b) bytt hagar helt eller c) släppt ihop med andra hästar på ett nytt ställe se a och b, på en konvalecent som precis nyss tilflrisknat.

Om hagarna är som du säger, att de angränsar till varandra hela vägarna, så skulle jag ha hästen själv brevid de andra. det är en kort period det handlar om, och hästar har inget större tidsbegrepp, så att riskera ytterligare skada på en nyss friskförklarad konvalecent pga en månads bete med andra hästar (nya individer), nej det hade jag inte riskerat. tillräckligt stort steg att släppa ut den på ett nytt ställe i större hage, från sjukhage.

den blir säkert hur glad som helst att få gå på gräs med kompisar precis brevid. som du redan noterat från ditt vanliga stall, så känner de sig som en flock även med en lina emellan så under rådande omständigheter hade jag resonerat som så att linan fick vara kvar.

Så hade jag också resonerat.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
809
Senast: Lucifer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka