betessläpp - hur hade ni gjort?

Nominous

Trådstartare
tror jag måste få hjälp att tänka klart nu :)

har tänkt släppa hästen på bete en månad nu för att den ska få lite semester och få äta lite gräs.

där betet är finns inga stora hagar, utan det är många mindre som hästarna skiftar mellan. bra med bete är det. mina vänner har sina hästar där :)

jag har alltid varit för att hästarna ska gå i stora flocker och ha ett trevligt hästliv på sitt sommarlov. men jag blir så osäker nu :crazy:

grejen är den att hästen har varit skadad pga en spark som resulterade i ett griffelbensbrott av den svårare sorten, själva brottet var enkelt men det har tryckt ordentligt på senorna. detta var för 5 månader sedan. sedan misslyckades kliniken med op så han var fortsatt halt och op har gjorts om och det har varit såååååå omständigt hela tiden med en massa klater med halsar osv.

nu har äntligen op lyckats och stygnen är tagna för en vecka sedan. han är äntligen på väg mot ett haltfritt liv :love: han blir bättre och bättre för var dag och igår syntes ingenting ÄNTLIGEN!! en sådan helvettessommar det varit!

så nu när det börjar bli dax för betessläpp blir jag rädd för att han ska göra illa sig igen när han äntligen börjar bli frisk :( eller är jag självisk som tänker så? hästarna är för honom inte helt okända då de står i annat stall - men vi rider ihop så de träffas men har aldrig umgåtts eller vad man ska säga?

hur resonerar ni? alla hagar har kontakt med varandra så de blir inte själv. men hagarna är ändå så pass ''små'' att de kan bli trängda om man har otur tror jag. hagarna är kanske på en hektar styck.

jag vill att han ska gå ilag med de andra men är sååå rädd att han ska göra illa sig nu när han äntligen är frisk efter att ha stått i sjukhage i 4 månader nu :(

hade ni låtit han gå med de andra eller gå själv?

Senast ändrad:
Sv: betessläpp - hur hade ni gjort?

Hade du frågat för ett år sedan hade jag svarat ihop. Men efter två rejäla sparkskador som vi haft så hade jag varit väldigt noga med vilken häst jag skulle släppa ihop med isåfall.

Eftersom hästen är precis nu haltfri så; Nej de hade jag inte gjort.
Sparkar kommer så fort och ihopsläpp kan vara en risk även för en "frisk" häst.

Tycker det kan bero på hur din häst är i en flock...
Ranglåg-Ranghög?
Och själv tycker jag inte att det är något måste med bete...

Mina hästar går kvar här hemma hela somma<ren... Vanliga hagar, som också kommer användas i vinter...

Svävande svar:o Men jag vet inte, själv hade jag säkert tänkt likadant... Med att jag inte vill ha en ny skada- Och det kan ju hända men samtidigt hade ju det kunna hända vilken sommar som helst:cool:

Eftersom han varit skadad så länge och inte gått med någon av de andra hästarna så hade jag nog haft honom i en egen hage.

Jag tycker att det hade varit en helt annan sak om han kände hagkompisen (arna) utan och innan, och det aldrig varit något tjaffs dem emellan. Om det hade gällt en av mina två hästar hade jag inte tvekat att ha dem i samma hage, eftersom de är lugna, trygga med varandra och aldrig sparkar mot varandra.
Men såsom du beskriver hade jag haft hästen i en egen hage där han kan se och nosa på de andra hästarna.

I ditt fall kan det ju vara en idé att låta honom gå tillsammans med kanske bara en eller två hästar till som du tror kan funka bra ihop med. Jag skulle avvaktat med att släppa hästen med jättemånga på en gång utan att jag vet hur pass bra hästen är socialt tillsammans med andra hästar.

med tanke på hästens skada, så hade jag inte vågat släppa in den i en befintlig flock. Kommer garanterat bli en massa spring, o med tanke på att stygnen nyligen togs bort, så kan det ju inte vara länge sedan op. Så nej jag hade inte släppt ihop med flocken

Tycker det är för stor risk med tanke på den korta perioden oavsätt frisk eller inte.

Kram

Det kanske är lite tidigt med tanke på allt spring som kommer bli om hästen inte är riktigt igång än.

Men sen när hästen är frisk, när den är igång så tveka inte med att låta hästen gå i flock, det är en risk men samtidigt är det lite en risk man får ta för hästarnas skull. Skador kan hända överallt.

Men att släppa en häst som inte är helt igång än med nya hästar i ny flock skulle jag nog inte göra. Är ju kanske lite bra att ta det lugnt i början.

det är ju bara två hästar där, så det är ju inte nån större flock att släppa in han i, men de två som går där kan ju vara desto med tighta med varandra?

men helt klart kan de ju bli lite spring och slag och vet inte om jag pallar med en skada till.

så det blir nog att han får stå ensam för att vara på den säkra sidan ändå.

jag vet att det inte är nåt måste med bete för alla hästar, men han har haft en skitsommar i sin ensamhet så lite gräs kan han iafl få tycker jag. och nu när det uppdagats att han börjat käka jord :cry: i hagen så känner jag ännu mer att jag MÅSTE bryta hemmamönstret!!!! och fortsätter han käka jord på betet tror jag att jag släpper in han med de andra hästarna för å se om han slutar. då får de kosta vad det vill, men jag vill inte att han käkar jord :crazy: jävla skit... finns en annan tråd om det på vård :(

Är det två helt okända hästar han ska gå med? Jag förstod det som att dina kompisar hade sina hästar på bete där - det är inte två av hans stallkompisar?

Finns det flera små hagar som hästarna växlar mellan så kanske han kan gå ensam i hagen bredvid de två andra hästarna någon vecka innan de släpps ihop?

Jag tycker att du ska vara försiktigt efter en sådan skada, men hör med den ansvarige för betet om det inte går att hitta en lösning för "mjukstart".

ja alltså det är mina vänners hästar, men de står i ett stall 2km bort.så vi rider ihop jämt men hästarna har aldrig stått med varandra eller ens i närheten i hagar så att säga.

de som äger marken bryr sig inte hur vi gör, de är bara glada att vi betar av marken :) så vi lägger ju upp det som vi vill. så om han går själv så blir det i en hage bredvid deras, men det är inte kontakt då det är ca 3 m mellan alla hagar som en korridor.

Jag skulle aldrig låta hästen stå ensam på sommaren.
Tycker det är rent elakt att göra det nu när det är så mkt insekter.

Visst förstår jag om du är orolig, det skulle jag också ha varit, men Jag skulle ändå inte välja att ha hästen själv.
Man måste ju inte slänga in hästen i hagen direkt utan man kan ju låta den stå några dagar ensam i hagen bredvid, för att sen släppa ihop lite försiktigt med de andra/en av de andra.

Jag skulle aldrig låta hästen stå ensam på sommaren.
Tycker det är rent elakt att göra det nu när det är så mkt insekter.

Visst förstår jag om du är orolig, det skulle jag också ha varit, men Jag skulle ändå inte välja att ha hästen själv.
Man måste ju inte slänga in hästen i hagen direkt utan man kan ju låta den stå några dagar ensam i hagen bredvid, för att sen släppa ihop lite försiktigt med de andra/en av de andra.

jag har vart av precis samma åsikt som dig hela mitt liv!! men nu efter att ha haft en häst som vart skadad hela sommaren oh fått stått i en hage på 4*4m och vart helt jävla galen till att bli överlycklig när han får ridas och gå i stor hage så känns det sååå svårt att riskera att han kan gå tillbaka till samma djävulskap :( han är jättelycklig med lite gräs, en hage i sin ensamhet med hästar på andra sidan tråden. visst han blir lyckligare med sällskap - men är den lilla lyckan mer värd än risken att han blir helt trasig i psyket igen så tätt inpå? det är så jag funderar.. skitjobbigt är det.

sedan insekterna oroar jag mig inte ett dugg av. betet ligger på höjde och det är väldigt öppet nerifrån så det blåser hela tiden. det är samma som i mitt vanliga stall då det är några gårdar bort brara :) han står själv lika dant nu och de viftar knappt på svansen. finns nån fluga men inga broms eller sånt. vi använder inte ens flugmedel :) så det är det sista jag oroar mig för. de hästar som går där har inte ett bett.

Har han inte någon hästkompis från stallet ni står i som kan vara villig att släppa på bete tillsammans med din?

Jag förstår att du är tveksam till att släppa ihop.. Min häst är också konvalecent. (En gaffelbandsblödning som nästan är ihopläkt) Jag har henne på stall hela sommaren. Det blir en massa mer strul iom att jag gärna vill åka bort lite... Men jag vägrar släppa ihop henne med nya kompisar. Hade det varit en flock där hon känner ALLA, då hade jag släppt henne på betet.

Nu har jag ju tur eftersom det är två av hennes vanliga kompisar som också står på stall så att de kan gå i en stor hage på dagarna tillsammans... Det är det bästa jag kan tänka mig i nuläget och om du kan lösa det på liknande vis tror jag att det nog skulle vara helt ok för din häst med.

Eller om du har möjlighet kanske han kan gå bredvid dem i beteshagarna på dagen o sen stå inne på natten?

Hoppas jag var till någon hjälp :) Lycka till!

Har han inte någon hästkompis från stallet ni står i som kan vara villig att släppa på bete tillsammans med din?

Jag förstår att du är tveksam till att släppa ihop.. Min häst är också konvalecent. (En gaffelbandsblödning som nästan är ihopläkt) Jag har henne på stall hela sommaren. Det blir en massa mer strul iom att jag gärna vill åka bort lite... Men jag vägrar släppa ihop henne med nya kompisar. Hade det varit en flock där hon känner ALLA, då hade jag släppt henne på betet.

Nu har jag ju tur eftersom det är två av hennes vanliga kompisar som också står på stall så att de kan gå i en stor hage på dagarna tillsammans... Det är det bästa jag kan tänka mig i nuläget och om du kan lösa det på liknande vis tror jag att det nog skulle vara helt ok för din häst med.

Eller om du har möjlighet kanske han kan gå bredvid dem i beteshagarna på dagen o sen stå inne på natten?

Hoppas jag var till någon hjälp :) Lycka till!

varför ha han inne på natten? :)

nej det finns ingen från stallet som kan följa med på betet dåd e är tävlingshästar som tävlar hela sommaren så de går inte på bete :) tyvärr.. annars hade det varit en jättebra lösning.

men ja jag vet inte vad jag gör. lutar åt att jag ställer han i egen hage första dagarna och sen provar släppa ihop dem en och en

alla våra hästar går typ en och en i de vanliga stallet och de ligger alltid och sover på dagarna. så det är jag inte orolig över! men det är en bra tanke :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
809
Senast: Lucifer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka