Betesskiftingar, får vs hästar?

Gullan86

Trådstartare
hoppas denna fråga hamnar rätt, jag undrar om det är någon fara att växla hästar med får på beten under sommar/vinter?
om tex fåren först betar av en äng och att man sen låter hästarna gå där efter samma år alltså direkt efter.
är det någon far för hästarna, har fåren nån slags mask eller annat som kan smitta?
eller kan fåren bli sjuka?
kan man ha får och hästar tillsammans?

Sv: Betesskiftingar, får vs hästar?

Jag tror att det allra bästa om man vill minska parasitmängden (både för fårens och hästarnas del) är att låta hästarna beta ett år och fåren beta ett år. Är anledningen till växelbetet att man vill slippa putsa beten så kan man göra som du skriver.
Vi stängslar numera med fyra järntrådar eftersom det fungerar för alla djurslag.

Jag vet att det finns de som har får och hästar i samma hage men då har de stora marker så att flockarna inte stör varandra. Normalt sett så är det nog hästarna som kan vara problemet. Hästar kan vara elaka mot både får och kor, idisslare behöver kunna vara ifred när de idisslar för att de inte ska drabbas av stress.

hoppas denna fråga hamnar rätt, jag undrar om det är någon fara att växla hästar med får på beten under sommar/vinter?
om tex fåren först betar av en äng och att man sen låter hästarna gå där efter samma år alltså direkt efter.
är det någon far för hästarna, har fåren nån slags mask eller annat som kan smitta?
eller kan fåren bli sjuka?
kan man ha får och hästar tillsammans?
Nej, fårens parasiter går inte på häst och hästparasiter smittar inte får.
Ja, man kan ha får och hästar tillsammans.

Vi har våra får och hästar tillsammans, de är vana vid varandra. Men man får se upp lite speciellt med lammen. Hästarna kan ibland jaga fåren och det tycker inte jag är bra. Jag brukar inte ha dem tillsammans när lammen är små.

okej tack för era svar, det är så att det är en man som äger alla våra beten och vi (som har 2 islandshästar) och så de med fåren, får växla mellan att "låna" betena, och oftast är det fårägarna som får företräde.
men då tänkte jag att då kanske man kunde ha hästarna ihop med fåren lika gärna om de nu skulle gå. och det är ju bara bra för hästarna om fåren får beta av innan hästarna släpps där eftersom våra hästar blir så lätt feta.
skönt att ingenting smittar får och hästar emellan.
smittar det om man har kort och hästar ihop? har hört att de va nåt djurslag som inte va bra för hästar.

Kor och hästar går också bra ihop.

Åsnor och hästar bör man undvika, pga att åsnor ofta har lungmask, som kan smitta hästarna.

Vi har får och hästar som växelbetar. I sommras när det bara var två hästar i stallet och den ena behövde åka inte till klinken akut och även fick stanna där ca 4 dagar fick hästen hemma gå med fåren och dom gick faktiskt tillsammans och betade mest hela tiden, även om hästen körde lite med dom.

Mina får och hästar går tillsammans i hagarna året runt.
galafar.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 427
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 671
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 122
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka