Betesreducerare

iska

Trådstartare
Jag har köpt en betesreducerare till min häst, då hon blir som en tunna bara hon tittar på gräs. Problemet är att hon vägrar äta med den på och hon blir jätteledsen, står bara vid grinden hela tiden och gnäggar så fort hon ser en.
Hon har som längst tid haft den på i 12 timmar. Tänkte att någon blir hon väl hungrig och börjar äta, men icke.
Någon som har nått förslag på vad jag ska göra? "Betet" hon går på nu är extremt ner ätet. Men det hjälper inte magen bara växer och växer...

// Iska

Sv: Betesreducerare

Vilken sort har du köpt?

Är det hinkmodellen med bara ett litet hål? I så fall förstår jag hästen.
Jag fick skära upp hålet så det blev dubbelt så stort innan han fattade att det gick att äta med den på.

Är det bara magen som är stor? Inga fettdepåer? Är det bara magen som är stor så kan det vara vatten från gräset som fyller ut tarmarna.

Är du säker på att hon inte äter när du inte ser? Så gör nämligen några hästar i vår hage. När ägaren inte är där äter de glatt men så fort ägaren kommer så ser de bara ledsna ut, äter inte och gör allt för att ägaren ska förstå hur synd det är om dem och ta av betesreduceraren...;)Be någon annan spionera på henne lite.

Har du provat att mata henne genom hålet så hon fattar att mat kan komma in där? Min surade i 5 timmar och vägrade äta när hon först fått på sig sin. Sedan blev jag lite nojjig för att hon inte åt så jag matade henne med gräs genom hålet. Höll sedan gräset längre och längre ner tills jag var ända vid marken. Då trillade polletten ner och hon fattade att man faktiskt KAN äta med munkorg på. Sedan den sekunden äter hon obekymrat med munkorg på sig, även när jag ser henne.

Hon blir FET!
Jag har henne hemma och hagarna går runt huset så jag ser henne från alla rum utom sovrummet. Hon verkligen bara och hänger och är allmänt lessen, har provat att ge henne mat genom hålet, men hon vägrar....

den hon har som är som korg eller vad man nu ska kalla det får, har provat en som var mer som en "platta", men den passade inte i formen.

Mitt recept... mera motion , gärna många hästar tillsammans så dom motionerar varandra, stalla in på natten , ge lite hö .

Är det den med ett runt hål mitt i så ta och titta var hålet är i förhållande till munnen. Det sitter mitt på mulen! Hade en som fixade det ändå men till den andra skar vi upp ett hål ca 4 ca brett och knappt 1 cm högt under det befintliga hålet med rundade ändar. Det fungerade jättebra när det hamnade mitt för munnen och hon fick i sig lagom med gräs.

Var de tillräckligt stora då när hålet hamnade så att de inte kunde äta?
Jag har fått gå upp en storlek på min korg, full mot normalt cob. (och korgen kunde gärna ha fått vara ännu större för min del) Först köpte jag cob och då satt den helt tight och hålet hamnade helt fel. Tveksamt om hon fått i sig någon mat med den eller ens kunnat öppna munnen ordentligt. Den provades bara i stallet och byttes sedan mot full. Med full kan hon till och med gäspa utan att korgen tar emot och tugga och äta är inga problem. När hon bara står rätt upp och ner så är ju hålet på fel ställe men när hon äter så bökar hon runt med mulen i korgen så att hon får i sig mat, gott om plats.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 996
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama