Betesreducerare - jag är väl tvungen....

Winterqueen

Trådstartare
Det här går inte längre, jag håller på att få smått panik! Kallblodet är fet, och vi får honom inte att gå ner i vikt då han äter upp allt hö i hagen. Han äter sitt och sen tar han resterande också. Jag kan inte dra ner på mer hö i hagen, och jag kan inte lägga honom ensam. Är han så här då gräset kommer så är jag säker på att det går åt h-vete! Han måste ner åtminstone lite innan det blir grönt!

Jag har dragit mig in i det längsta, men nu måste jag väl nog fundera på att göra det här.... oavsett hur mycket skratt man än kommer att få av andra.... :grin:
Kan man sätta på honom en betesreducerare? Kan han äta hö med det? Vi har hösilage i stallet nu (torrt, nästan mer som hö) med långa strån.
Jag har kikat på en sådan här:

_MG_9321-ny.png

Är de något att ha? Fungerar de som de ska? Hur är det med storlekarna? Kallblodet har strl: x-full i grimmor & träns.
Sen har jag också hört om betesreducerare att dom kan ge skav. Finns det någon som provat en och fått skav? Vilken modell är/var det?
Vad ska man tänka på då man använder dessa? Finns det någon här inne som har en sådan på sin häst/ponny vintertid när de bara äter hö?

Sv: Betesreducerare - jag är väl tvungen....

Min häst har haft en sån som du visar på bilden. Iofs på gräs men hålet mitt fram är för litet. Fick skära upp ett större hål för att hästen skulle få nåt i sig. Hästen fick även skav på mulen men det kan säkert skilja från häst till häst.

Hade satsat på Greenguard i stället om jag var du.

Senast ändrad:

Har ingen erfarenhet av betesreducerare. Själv hade jag nog provat att låt hästen äta i annan hage/stallet eller kanske testat slowfeed-hönät.

Min numera avlidne häst åt utan problem hö ur en sådan. Men hinken ska sitta löst, hästen ska kunna "arbeta" innuti (Alexandras beskrivning har jag för mig) den.

Diverse slowfeedingnät var min tok alldeels för klippsk för, även med dubbla nät åt han på tok för mycket alldeles för fort. Men det gick bättre med betesreduceraren även om han hatade den i början och i princip matvägrade första dygnet innan han förstod att det gick att pilla i sig gräs genom hålet. Jag fick börja med att klippa upp ett stort hål så att han förstod att reducerare=mat, sen fick jag snabbt byta till en hel reducerare eftersom han fick upp tekniken ohyggligt snabbt.

Min före detta häst hade en sån efter han hade fått fång. Tyvärr så lyckades han göra hålet större med hjälp av tungan och åt lika mycket som vanligt...

Om den nu äter mkt under dagen så får du försvåra ätandet både där o inne o ge mindre till natten. Den äter ju mer än vad den ska ha dagtid. då behöver den inte lika mkt under natten när den sen kommer ut o .... svullar.

Jag har precis en sådan till min kallblodskorsning på sommaren. Den fungerar bra på honom. Precis som någon annan sa så ska de sitta löst och denna modellen var den enda som funkade på min (x-full) eftersom den går att reglera med kardborreband. Första dygnet matvägrade han men sedan gick det bra. Några timmar per dygn har jag haft honom inne utan BR för att han ska kunna klia sig lite och få lite halm. Vet även att det finns större modeller av BR att beställa från utlandet. PMa för länk. Utan BR och ordentligt med motion så är jag övertygad om att min häst utvecklat fång på våra beten.

Om den nu äter mkt under dagen så får du försvåra ätandet både där o inne o ge mindre till natten. Den äter ju mer än vad den ska ha dagtid. då behöver den inte lika mkt under natten när den sen kommer ut o .... svullar.

Hur lite vågar man ge under natten? Just nu får han ca 4kg till natten. Är det för mycket eller i underkant?

Jag har precis en sådan till min kallblodskorsning på sommaren. Den fungerar bra på honom. Precis som någon annan sa så ska de sitta löst och denna modellen var den enda som funkade på min (x-full) eftersom den går att reglera med kardborreband. Första dygnet matvägrade han men sedan gick det bra. Några timmar per dygn har jag haft honom inne utan BR för att han ska kunna klia sig lite och få lite halm. Vet även att det finns större modeller av BR att beställa från utlandet. PMa för länk. Utan BR och ordentligt med motion så är jag övertygad om att min häst utvecklat fång på våra beten.

Det är just det jag har börjat få panik för också! Då betet kommer vågar jag inte släppa honom där om han ser ut på det här viset, och då hamnar han helt ensam vid stallet, och det går bara inte. Han måste ner i vikt nu!
Hittar den bara i storlek full dock (eller så är jag dålig på att söka) Går det med den storleken eller är den för liten?

Min är i full men just det märket funkar till min x-fulls häst. Understryker verkligen vikten av motion också. Får han gott om mat ute nu så tycker jag att du ska dra ner givan inne och kanske ge den i SMHN.

Jag använder greenguard på sommaren vid behov. Min fick skav i början men det gick över.

Är han tjock o äter alldeles för mkt dagtid- ge 2 kg eller nästan bara halm. de äter om de måste. 4 kg är ganska mkt.
Alt. dra ner på maten ute o ge halm. Prata med dina hästägare som du delar hage med om det skulle vara OK eller lösa det på annat vis.

du är helt rätt ute att den måste NER NU om den ska gå på bete.

Jag håller på o banta en av mina nu o man måste vara stenhård- som med all bantning;)

Min ponny lärde sig snabbt att ta av den där ;) Hon hatade den :devil: Finns ju bättre betesreducerare ;)

Jag har nu i en veckas tid tagit tid på hur snabbt han äter, och i genomsnitt så tar det ca 20-25 minuter för honom att sätta i sig 2kg hö!!! :eek: Hur han får det att gå kan jag bara inte förstå! :confused: Den häst som äter långsammast så tar det ca 1,5h för med lika stor mängd.
Så då han är utan så går han helt enkelt och schasar bort övriga från högarna och äter upp det också :crazy:
Det kan ju inte vara bra för honom själv heller att äta på det viset, kroppen kan ju inte må bra av sådan "hetsätning"! Han är ingen stressad häst på något vis alls, världens filbunke, men höet ska man slänga i sig!

Senast ändrad:

Får han gott om mat ute nu så tycker jag att du ska dra ner givan inne och kanske ge den i SMHN.

Hur är det med SMHN till skodda hästar? Och hur är det egentligen med placeringen högt upp av hönät? Inverkar det jättemycket och jättedåligt på hästarna om de får all mat ute i sådana nät? Tänkte om man har sådana nät dagtid ute, men lägger nattmaten som vanligt i boxen.

Hur är det med SMHN till skodda hästar? Och hur är det egentligen med placeringen högt upp av hönät? Inverkar det jättemycket och jättedåligt på hästarna om de får all mat ute i sådana nät? Tänkte om man har sådana nät dagtid ute, men lägger nattmaten som vanligt i boxen.

Jag har haft smhn till hästarna dygnet runt trots att de varit skodda å det har inte varit några problem alls med det.

Om din häst äter så fort som du säger så skulle jag absolut välja smhn både ute och inne.
Även om han säkert lär sig att äta ganska fort trots näten så inbillar jag mig att det ändå bromsar ned lite och det borde vara bättre för hans mage än att hetsäta.
Fast för mig har det fungerat allra bäst med att ge fri tillgång på hö till hetsätarna, visst de äter hur mkt som helst i början men när de kommer på att det faktiskt alltid finns mat så lugnar de ned sig och har ätit mindre än när jag portionerade ut maten.

Dock kan smhn vara en nackdel för de hästarna som äter väldigt långsamt.

Jag har använt en sån som på bilden och hålet va jättebra i storlek till min häst. Förra sommaren gick hon med en Greenguard vilket resulterade i att framtänderna blev nerslitna... Plasten va för hård..
Så i år blir det en ny i hinkmodell.

Min dam har haft BÅDE betesreducerare OCH småmaskigt hönät under hela vintern.Hon är grymt lättfödd, medans hagkompisen kräver fri tillgång för att inte gå ner sig fullständigt. Tack vare BR (av hinkmodell) så har vi kunnat ha fri tillgång på hö(i småmaskigt hönät) ute i hagen hela vintern utan att min häst blivit smällfet. Pållen var INTE nöjd de första dagarna med BR, men lärde sig snabbt att pilla i sig så pass mycket att vi blev tvungna att lägga höet i nät för att hindra hennes framfart ytterligare.

Hej!

Min pålla kan äta ALLT med en sån betesreducerare, men så är hon en smart arab också. Jag började med att vänja in henne korta stunder och visade att gräset skulle in i hålet. När jag var i stallet vägrade hon äta, men alla andra såg henne äta så nog kunde hon :-). Hö, silage, maskrosor, morötter mm- allt har hon lyckats sätta i sig.

De har börjat göra för större storlekar, med ett större kallblod skulle jag definitivt satsa på xl eller större i storlek. Min pålla har cob i vanliga fall, full i betesbegränsare är på gränsen till för smalt.

Och har man den på dygnet om får de ofta skavsår, både på mulen, längs kanterna och på min pålla även längs med alla "snören". Hon ser störtlöjlig ut i den för jag har ludd precis överallt..

/Lavinia

Hej!

Min pålla får 4 kg till natten nu, men hon behöver inte längre banta. När hon behövde banta fick hon 3 kg silage och 4 kg halm (hon behöver mängder med fibrer för att hålla igång magen).

Det viktiga är väl hur mycket hästen sätter i sig totalt per dag. Om du vill att den ska gå ner måste du antagligen dra ner den till gränsen på ok ts, både ute och inne. Det är svårt, men fång är ännu värre..

/Lavinia, vars pålla äntligen gått ner så jag får ge henne vettigt med grovfoder :-)

Liknande trådar

Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: Buck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
R
Ekonomi & Juridik Vi har en inackordering som sakta men säkert börjar bli ett problem. H*n är jättegullig och trevlig i allmänhet. Problemet är att h*n...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 441
Senast: älgen
·
Z
Hästvård Hej. Pga mitt misstag att tro att gräset var nog i sommarbetet gick Crow ner alldeldes för mycket.. och snabbt. :/ Såg ju dem varje...
Svar
18
· Visningar
2 261
Senast: helenat73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama