hur bemöta okunnig inackordering

Sv: hur bemöta okunnig inackordering

Som stallägare har man i slutändan ett ansvar för vad som sker i stallet, även om man kanske kan slingra sig ur det juridiska ansvaret så kvarstår det moraliska ansvaret.

Och som stallägare är man är absolut ansvarig för vad som händer om kräver av medhjälpare eller anställda att dom ska hantera stallmodiga, understimulerade och ouppfostrade hästar.

Om en anställd/medhjälpare blir skadad pga av ens egen flathet så har man ett defintivt moraliskt ansvar !

Det går med andra ord inte att tycka "att ägaren gör som den vill med sin häst" - det kan hästägaren kanske få göra den dagen hon/han skaffar sitt eget stall och hanterar sin häst helt själv utan hjälp av andra vilket... innebär att vederbörande skor och vaccinerar själv också :grin:

:bow: :bow: Håller helt med dig här, har man folk t.ex. anställda så har man ju det yttersta ansvaret. Så det finns ju en gräns för vad som är rimligt för vad en hästägare kan kräva att få bestämma i någon annans stall, även när det gäller den egna hästen. När det börjar påverka omgivningen på ett negativt vis så är det ju inte dennes personliga angelägenhet längre.

Jag lägger mig normalt sätt inte i hur folk tränar eller fodrar, men "går det över styr" enligt min mening så lägger jag mig faktiskt i. För som du skriver så fungerar det ju inte med understimulerade och stallmodiga hästar.

Kicki :laugh:

"om du inte gör något med din häst snart så får du hantera den helt själv och betala enbart kallhyra. jag vill inte ha med den att göra och jag vill inte ha den med mina hästar, vi kan ev. göra en egen hage åt den bredvid... din häst är en fara, den kliver över mig och jag vill inte riskera att bli skadad av din häst"

Något sådant skulle jag tänka mig att det skulle låta i vårat stall.... Senast här om dagen ringde jag stallägaren och sa att hon fick ta in sin egen häst. Han var uppjagad för det blåste storm ute och han tar verkligen inga tillsägelser. Han ÄR snäll men han blir så stor och sprattlar med benen åt alla håll när han är på sånt humör = farligt för mig att ta in honom = jag vägrar

Jag tycker att det är en självklarhet att påpeka en häst beteende då det utgör en fara för andra. Jag skall inte behöva känna mig osäker eller bli rädd pga att någon annans häst inte kan uppföra sig.

I det förra stallet där jag hade min häst tidigare var det en unghäst som var väldigt understimulerad och tog ut det på diverse påhittiga sätt. Hon blev även trotsig och slutade bry sig om att respektera det personliga utrymmet. Då såg jag det som en självklarhet att påpeka detta till ägaren.
Men sen kan man välja på vilket sätt man lägger fram saker och ting också. Förhoppningsvis tar ägaren sitt ansvar och gör någonting åt problemet om inte så får man ställa ett ultimatum.

kl

Om hästen är en säkerhetsrisk på något sätt ska man ju såklart säga till!
Samtidigt är det ju hennes häst och jag förstår de som säger att du borde låta henne vara.
Lägg fram tydligt vad det är för problem du har med henne/hennes häst, det är ju ditt stall.

Kl

Detjag inte begriper är hur det kan vara en säkerhetsrisk för omgivninhgen att kraken klampar iväg och slukar en grästuva?

*tänker mig typ ouppfostrad shettis stuket*

Som jag har förstått TS är hästen benägen att inte bara gå iväg utan skulle lika gärna kunna kliva över en person. Det är inte okej. Om andra skall hantera ens häst får man se till att de kan känna sig trygga.

Måste det alltid hända en olycka innan det görs någonting?
Om hästen har börjat tappa respekt för människan måste man göra någonting!

Det är:
1. inte stallägarens häst
2. skillnad på klumpig häst, ouppfpstrad häst, och farlig häst.

Faktum kvarstår fortfarande att andra människor hanterar hästen.
Och skall de fortsätta att göra det så måste de göra någonting åt beteendet hos hästen om de inte känner sig trygga med att hantera den.

Den dagen jag skiter ner mig för att en häst försöker ta en grästuva lovar jag lägga hästarna på hyllan:p

*kl*

Det handlar väl för tusan om HUR hästen gör när den vill åt grästuvan... om den kliver rätt över den människa som leder den för att komma åt nämnda grästuva och sedan står och hytter med bakbenet för att man inte ska komma och "störa" så är det inte lika roligt längre - eller hur !

Och om det är någon annans häst eller inte spelar egentligen ingen roll för den som hanterar hästen regelbundet (oavsett om det är hästägare eller stallägare eller stalldräng eller hovslagare...) måste kunna hantera hästen på ett sätt som är säkert för både hästar och människor.

Även klumpiga hästar går i viss mån att uppfostra så att dom faktiskt lär sig att vara lite uppmärksamma... inte fasen acceptarar du att folk springer över dig på jobbets fikarast på väg mot bullfatet bara för att dom råkar vara lite "klumpiga" och ouppmärksamma.

Alla hästar kan bli farliga hästar....

enligt ts så står ingen häst och hytter iaf..

det är det jag försöker komma fram till att det ÄR skillnad på farlig och ouppmärksam häst.
Hästar som dyker på mat hela tiden är irriterande men inte livsfarlig.

Personligen så tänker jag såhär när det gäller inackorderingar.

I vårt stall har vi en policy som säger att djuren ska hanteras vänligt och att våld inte är accepterat i allmänhet. Alla ska kunna ta ett vuxet ansvar för sina djur, sina saker, sina antaganden och sig själv. Alla ska hjälpas åt att bidra till god stämning mellan hästägarna.

Om jag upplever att en hästägare är peoblematisk pga att denne inte hanterar sina hästar på ett vänligt sätt (enligt mina mått mätt efter som att det är jag som driver lösdriften och är ansvarig för den) så tar jag kontakt med personen och erbjuder hjälp eller tid för personen att åtgärda problemet. Om detta inte löser problemet så säger jag efter en varning upp hästägaren. Det är viktigare att vi har god hästhållning i stallet och att folk runt ikring inte känner sig illa till mods pga våld eller annat, än att alla platser är uthyrda.

Om personen har en häst osm är problemtisk att hantera för andra som måste hantera den i stallet/hagen, så gör jag på samma sätt. Jag pratar med ägaren, erbjuder hjälp vid behov och ger personen en angiven tid att lösa/förbättra problemet under. Om det inte löser sig får personen en varning och om ännu inget sker så sägs personens stallplats upp. Samma som ovan.

Alla människor passar inte överallt. Tänker man väldigt olika behöver det inte vara fel på ngt sätt men det ska vara bekvämt för dem som står i samma stall. Iom att vi har en policy så vet de som flyttar hit vad som gäller och vad för värderingar som är önskvärda. Och självklart så kan man inte ha en häst som är problematisk i ett stall där andra än en själv måste hantera hästen, det säger ju sig självt.

Säg upp inackorderingsavtalet. Eller sluta diskutera saken med hästägaren. Hantera själva hästen på ett tydligt och säkert sätt när ni som stallägare behöver hantera den.

KL

Jag säger såhär, efter diskussionen vi haft där flera håller med om att hästar ofta gör skillnad på "person och person".

Jag ser omöjligt problemet om 90% av tiden hästen hanteras av konsekvent folk som inte är rädda, och som är tydliga i sitt språk till hästen och det som förväntas av den.

Därmed ser jag inte riktigt att hästägaren, om denne inte regelbundet är den som släpper in och ut sin häst varje dag, är den som orsakar att hästen är helt oregelbar när andra ska ta in och ut. Det borde vara alltför få gånger jmf med andra gånger ngn annan tar in och ut den, för att det skulle ha ngt vidare effekt på hästens uppförande.

Om det däremot är fler som är ovana, otydliga eller okonsekventa runt sin hantering av hästen, som inte uppfyller mallen för en klockren häst som går som en robot in och ut ur hagen, 365 dagar om året, ja då finns svaret kanske där.

tycker oftast det glöms bort att det är VI som uppfostrar hästarna till hur de beter sig, - inte hästen själv som bara är en "ouppfostrad individ".

I övrigt, de som svarar att om det blåser en dag och ngn häst är upprörd och i gasen när de ska ta in hästen, att de då ringer och säger till att det får ägaren fixa själv. Jag förstår inte riktigt hur ni tänker? Hur kan ni då stå uppstallade på ett sånt sätt att det ingår att ni tar vissa insläpp/utsläpp?
Hästar är DJUR, det är helt att förvänta sig att såna situationer KOMMER uppstå emellanåt, även med den bästa individ. Jag förutsätter att stallar man upp sig på såna premisser är man införstådd med detta och även kapabel att faktiskt hantera det när det kommer en sån enstaka dag med blåst eller upprörda hästar för de sett ngt i hagen osv. :confused:

Jag håller med i det du skriver. Och tillägger att var och en bestämmer givetvis vilken nivå man vill hålla i sitt eget stall. T ex högaktar jag verkligen de stallägare som i sina annonser skriver ut att de söker hästägare med okomplicerade och lätthanterliga hästar.

Jag vet att vårt fullblod INTE tillhör den gruppen, och då kan jag enkelt avstå från att svara på just den annonsen. Vi har inga problem med vårt fullblod, och kan hantera honom som vi finner bäst, men om någon annan tar honom krävs det att man vet vad man gör. Han blir fullkomligen odräglig och läser snabbt av hur långt han kan gå. Och blir faktiskt farlig med folk som inte vet vad de gör. Han är en ofelbar människokännare, och drar man inte snabbt gränsen för honom fladdrar han runt, kickar, stegrar och drar.

Vi kan inte göra mer åt det, vi kan ta honom i grimma och pannlugg (det lilla där är), men jag vet att vi inte kan sätta honom på ställen där stallägaren inte kan/vill hantera sådana här hästar.

Viktigast är kommunikation tycker jag. Vad förväntar sig stalllägaren, vilken hantering har hästägaren och hur uppför sig hästen?

ouppfostrad är ett vitt begrepp.

vissa skulle rycka på axlarna åt saker som andra skulle bli rabiata över.

Tex en häst som hela tiden dyker ner i gräset. Irriterande men knappast farligt.

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 598
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar