I
Invinciblestables
Sv: hur bemöta okunnig inackordering
Håller helt med dig här, har man folk t.ex. anställda så har man ju det yttersta ansvaret. Så det finns ju en gräns för vad som är rimligt för vad en hästägare kan kräva att få bestämma i någon annans stall, även när det gäller den egna hästen. När det börjar påverka omgivningen på ett negativt vis så är det ju inte dennes personliga angelägenhet längre.
Jag lägger mig normalt sätt inte i hur folk tränar eller fodrar, men "går det över styr" enligt min mening så lägger jag mig faktiskt i. För som du skriver så fungerar det ju inte med understimulerade och stallmodiga hästar.
Kicki
Som stallägare har man i slutändan ett ansvar för vad som sker i stallet, även om man kanske kan slingra sig ur det juridiska ansvaret så kvarstår det moraliska ansvaret.
Och som stallägare är man är absolut ansvarig för vad som händer om kräver av medhjälpare eller anställda att dom ska hantera stallmodiga, understimulerade och ouppfostrade hästar.
Om en anställd/medhjälpare blir skadad pga av ens egen flathet så har man ett defintivt moraliskt ansvar !
Det går med andra ord inte att tycka "att ägaren gör som den vill med sin häst" - det kan hästägaren kanske få göra den dagen hon/han skaffar sitt eget stall och hanterar sin häst helt själv utan hjälp av andra vilket... innebär att vederbörande skor och vaccinerar själv också
Håller helt med dig här, har man folk t.ex. anställda så har man ju det yttersta ansvaret. Så det finns ju en gräns för vad som är rimligt för vad en hästägare kan kräva att få bestämma i någon annans stall, även när det gäller den egna hästen. När det börjar påverka omgivningen på ett negativt vis så är det ju inte dennes personliga angelägenhet längre.
Jag lägger mig normalt sätt inte i hur folk tränar eller fodrar, men "går det över styr" enligt min mening så lägger jag mig faktiskt i. För som du skriver så fungerar det ju inte med understimulerade och stallmodiga hästar.
Kicki