hur bemöta okunnig inackordering

Sv: hur bemöta okunnig inackordering

Håller helt med!
Om det är ni som hanterar hästen vid in och utsläpp i de flesta fall, så brukar även den mest ointelligenta häst snabbt lära sig skillnaden på folk och folk, dvs den uppför sig när det är folk som har koll och vett att säga ifrån till den, och sparar utspelen på de folk som INTE gör det.

I övrigt tycker jag nog att man som stallägare måste acceptera att alla inte har samma syn som en själv, och jag skulle bli vansinnig om en stallägare där jag var inackorderad lade sig i min foderstat, oavsett hur denna såg ut. samma med ridningen. Jag tycker kort och gott att du lägger dig i saker du inte har ett dyft att göra med : )

Precis vad jag tänkte.
Jobbade tidigare i ett stall, där vi hade samma "problem", jag såg det mer som ett störnande moment i mina utsläppsrutiner. De hästar som sprang över folk etc lärde sig snabbt att "hålla sig i skinnet" när jag släppte ut. Se till att hästarna är säkra när ni hanterar dem. Ägaren får förhoppningsvis upp ögonen för eller senare, eller så är det bara att acceptera. Tar för mycket tid av dig som stallägare annars.

Däremot är det skönt att höra att du håller koll och är uppmärksam :)

Finns de som inte ens märker när hästar är borta. :grin:

Hade en av våra inackorderingar varit så så hade den personen fått två val, 1) träna sin häst så att den blir okomplicerad i all hantering eller 2) flytta.

Som stallägare behöver man inte ha kvar de man inte vill ha i sitt stall.

I vårat stall så har vi bara väldigt lätthanterade/välhanterade hästar både de privata och de som är i ridskolan. Vi "måste" ha det så eftersom att vi har elever i stallet.

Fodringen var ju inte huvudfrågan egentligen utan att andra måste hantera hästen dagligen förutom ägarinnan,och är den då svårhanterad så går det ju ut över alla i stallet.
Att tänka på sådant innan man tar inackorderingen kan ju vara svårt då ägarinnan inte ser problemet utan antagligen säger att hennes häst är väluppfostrad.

Tänk så eskalerar det och blir rent av farligt,då är det väl bättre att ta itu med det innan,som hänsyn till de andra inackorderade i stallet.
Det är väl schysstare att erbjuda hjälp än att sen bara säga upp personen när det gått för långt. Man måste ju tänka på de andra i stallet oxå,att det är fler som måste hantera hästen vid utsläpp som kanske inte har vanan av sådana hästar.

Vi anser att det inte är våran uppgift som stallägare att uppfostra hästen. Visst gör vi vad vi kan för att slippa bli översprungna, men det räcker inte med den träning vi ger hästen till och från hagen, när ägaren låter hästen göra precis som den vill.

Det finns fler saker med hästens beteende som jag väljer att inte ta upp eftersom det skulle bli för uppenbart vem det rör sig om.

Vad skulle du som stallägare ha gjort i denna situation?

Om jag som stallägare skulle vara i en liknande situation där min hantering inte räcker för att hålla hästen på mattan när det är jag som tar ut den. Och att den är så dåligt fostrad med flummiga gränsdragningar av ägaren att det inverkar negativt på mitt jobb oavsett vad jag gör, då får ägaren ta ut sin häst själv, punkt!

Nu brukar det ju vara så i de flesta fall, precis som flera tidigare skrivit, att hästar gör skillnad och vet vilka som det inte går att tramsa med och vilka som är ypperliga offer. Har haft en häst i stallet som var allt annat än kul och behandlade sin matte som skit iom. att hon inte kunde dra ordentliga gränser samt göra dem i tid innan allt gick över styr. Jag hade inga nämnvärda problem alls, efter ett par rejäla "utskällningar" så gick det som på räls. Men om det börjar på krävas att jag ska lägga ned en massa tid på att det ska fungera och riskerar att bli skadad då får som sagt ägaren sköta ut och insläpp på egen hand.

Kicki :laugh:

Fodringen var ju inte huvudfrågan egentligen utan att andra måste hantera hästen dagligen förutom ägarinnan,och är den då svårhanterad så går det ju ut över alla i stallet.
Att tänka på sådant innan man tar inackorderingen kan ju vara svårt då ägarinnan inte ser problemet utan antagligen säger att hennes häst är väluppfostrad.
.

Jag får intrycket att det är huvudfrågan från början, men sen kryper det fram att stallägaren stör sig på allt från foder till hästens hull, till hur den rids osv osv. Det är att lägga sig i för mycket.

Jag säger inget om det är så att stallägaren själv har massor av problem att hantera hästen. Det verkar inte så vad som anges i tråden, utan hästen håller sig på mattan. Om det är på gränsen förstår jag att man ifrågasätter om hästen ska ha mer kraftfoder -visst. Men att sen lägga sig i allt i hantering, ridning osv - det är helt off! då är man ute och cyklar som stalluthyrare anser jag.

Sen framgår det inte om stallet sköts så att stallägaren tar 90% av utsläpp och insläpp men att andra tar 10% eller hur fördelningen är. Men som sagt, som Incinciblestables säger och jag håller med i allt hon säger - det är sällan ett problem om hästen hanteras av folk som har koll 90% av tiden.

står själv kollektivt och har gjort tidigare också, och jag erfar detta jämt och ständigt. vissa hästar strular för de som är osäkra och rädda, för de andra går de klockrent. Jag märker direkt skillnaden om ngn osäker haft utsläpp ngra dagar och man sen kommer själv och ska släppa ut. då får man korrigera en del. har man sen utsläpp dag 2 så är hästarna som klockor. Hade jag alla utsläpp skulle de vara som hundar hela bunten :angel:

ett tydligt tecken är ju dock, om hästen inte uppför sig för ÄGAREN - ja då finns ett problem som bör addresseras. Helt klart. Om hästen uppför sig som en klocka för ägaren men 10% andra rädda osäkra har problem - ja då tycker jag inte att man kan straffa ägaren att ta ut sin häst varenda dag för den skull, faktiskt. Hästar är inga robotar - de är djur, och de kräver faktiskt att folk som ska hantera dem är lugna, säkra och kan hantera en dag med blåst och lite livat i hatten - för sånt händer, ofelbart, även de bästa hästar.

som sagt, jag tycker denna stallägare bör välja sina krig, och framför allt idientifiera vad som ÄR ett problem, och vad som i övrigt är ÅSIKTER hon har, om ngn som inte utför sitt hästägande så som stallägaren själv skulle. det är nämligen två helt skilda saker, och det är HELT opassande för en stallägare att ha sånt kontroll behov över sina inackorderingar att man har synpunkter på ridning, utbildning, fodring och annat, anser jag.

Jag brukar säga så här, man kan inte ta ansvar över alla hästar. Och lider inte hästen eller är ett vanvårdsfall, så är det i slutänden hästägaren som bli lidandes. Strunt i det hela, hantera hästen utifrån era rutiner vid in och utsläpp, jag håller med. T om den mest trögtänkta hästen vet vem de måste lyda och vem de kan lattja med, så jag tror inte att ni behöver frukta för er säkerhet om ni hanterar hästen på det sätt som krävs för att uppnå den säkerheten.

På ett sätt så tycker jag att det är lika bra att skita i det och låta ägaren göra som den vill.
Men samtidigt så är det ju fler som hanterar hästen och det blir alla andras problem också när hästen springer över och ingen tycker det är roligt att hantera en sådan häst.

Jag hade nog gett ägaren 3 val.
1. Uppfostra hästen.
2. Be ägaren att ta hand om sin häst själv, utsläpp, insläpp osv.
3. Flytta.

Jag förstår absolut hur du tänker och håller med om att mycket focus verkar läggas på annat kring hästen och dess skötsel.
Det håller jag med om att TS inte har med att göra,(såvitt det inte rör sig om uppenbar vanvård förstås)
Dock anser jag att om hästen blir väldigt jobbig att hantera för andra som har utsläpp så får ultimatum ställas på hästens ägare.
Men då gäller det att inte dra upp massa annat utan bara fokusera på det egentliga problemet.
Svårt att avgöra sådant här:crazy:

Jag kan förstå TS. Jag driver själv ett privatstall och tvingas dras med och se okunniga (eller ska vi kanske kalla dem "orutinerade") människor. Man bör ju också tänka på säkerheten i stallet samt hästens säkerhet. Ser jag att de leder, sätter fast eller på något vis kan utsätta hästen (eller sig själva) för fara, säger jag genast till. Jag vill inte ha olyckor i mitt stall. Eftersom man oftast ser mer av deras häst än vad de själva gör, känner man den relativt bra. Jag påpekar också om hästen varit stel på morgonen eller har tex svullna ben vid utsläppet. Jag har inte uppfattat som hästägarna skulle bli arga eller sura, tvärtom. Jag vill bara hjälpa dem till rätta och det verkar de vara tacksamma för. Jag bryr mig om en sak, hästarna. Här är hästarna A och O. Vad ägaren sen tycker och tänker bryr jag mig inte om, passar det inte, så flytta. :)

eftersom hästen inte är din så låt dem hållas....

ledarskap hit och ledarskap dit.Se till att ni inte blir översprungna när ni hanterar den så får ägaren sköta resten.

Håller helt med!

Om erat jobb med hästen endast är att leda den fram och tillbaka från/till hage så se till att den inte springer över er och låt ägaren göra som h*n vill med hästen.

Även om ägaren låter hästen springa över denne så lär sig hästar snabbt vem/vilka som tillåter dylikt beteende.

Klarar man inte av detta så får man väl säga till hästägaren att h*n får sköta in/utsläpp av sin häst själv. Alt. flytta om det inte går att prata med denne.

Senast ändrad:

*hoppar in och försöker svara på flera inlägg samtidigt*

Vill börja med att säga att som stallägare eller som anställd i stall, kort sagt om man på regelbunden basis hanterar hästen, så måste man uppfostra hästen ifråga - detta oavsett om ägaren har pli på hästen eller om ägaren ens överhuvudtaget vill ha hästen uppfostrad.

Det är en säkerhetsfråga både för personalen och för hästen, vad ägaren anser om att andra fostrar deras häst är irrelevant då det måste göras - i synnerhet om inte ägaren själv fostrar sin häst.

Landet kryllar av hästägare som har hästar som struntar fullkomligt i vad deras "mattar" eller "hussar" säger till dom... många av dessa hästägare blir dessutom upprörda när man uppfostrar deras hästar så att åtminstone man själv kan hantera hästen på ett sätt som är säkert för både en själv och hästen. Det är med andra ord ett väldigt vanligt problem, tyvärr.

Om ägaren trycker i hästen en massa kraftfoder utan att hästen får utlopp för all denna energi så blir hästen stallmodig och svårhanterlig, även detta är en säkerhetsfråga både för personalen och för hästen.

Hade det varit mitt stall så hade jag krävt att hästen skulle fostras, få en kraftfodergiva som är anpassad efter det arbete den uträttar (eller ännu hellre utifrån näringsvärdet i grovfodret) samt få hagkompisar som kan hjälpa till att fostra hästen och låta den leka av sig (hästbus är inget för människor att hålla på med).

Om inte detta passar så hade jag kastat ut vederbörande omgående....

Som stallägare har man i slutändan ett ansvar för vad som sker i stallet, även om man kanske kan slingra sig ur det juridiska ansvaret så kvarstår det moraliska ansvaret.

Och som stallägare är man är absolut ansvarig för vad som händer om kräver av medhjälpare eller anställda att dom ska hantera stallmodiga, understimulerade och ouppfostrade hästar.

Om en anställd/medhjälpare blir skadad pga av ens egen flathet så har man ett defintivt moraliskt ansvar !

Det går med andra ord inte att tycka "att ägaren gör som den vill med sin häst" - det kan hästägaren kanske få göra den dagen hon/han skaffar sitt eget stall och hanterar sin häst helt själv utan hjälp av andra vilket... innebär att vederbörande skor och vaccinerar själv också :grin:

Många hovslagare vägrar att ta sig an "bindgalna" hästar, varför ska man som stallägare/anställd/hjälpreda bara ta emot utan vidare :confused:

Om det är ägaren som hanterar sin häst så är det ägarens problem att hon blir "överkörd" av sin häst. inget jag skulle lägga mig i om hon inte bad om hjälp.
Krävvde däremot ägaren mer mat eftersom hennes häst är hungrig (vill äta gröngräs) så skulle jag lugnt förklara att hästen är ouppfostrad som går och äter gräs när hon ska leda och att hon redan får mat så det räcker eftersom hästen lämnar grovfoder på kvällen och är överviktig. Jag skulle dock kunna tänka mig att hon får köpa till mer grovfoder, hennes pengar- hennes förlust.

Är det däremot så att andra ska hantera hästen kommer det i ett annat läge. Jag själv är INTE intresserad av att uppfostra andras hästar, det räcker med mina egna;). Då skulle jag förklara att hennes häst är en säkerhetsrisk p.g.a. sin ouppfostran och ägaren får en chans till men blir det ingen skillnad får hon själv sköta hästen.

Överhuvudtaget ser jag det som positivt ju mindre hantering som behövs av andras hästar mellan de inackorderade. Säkerheten brukar bli bättre om var och en tar ansvar för och fostrar sin egen.

:bow::bow::bow:

Håller med om vartenda ord.

Resten av inlägget är knapplån...

Om vi för en stund bortser från de specifika exempel jag gav, så är grundproblemen:

1. Hästen är understimulerad och gör av med sin överskottsenergi på, låt oss säga "diverse olämpliga sätt" (vill inte gå in på detaljer här)

2. Hästen är ouppfostrad och börjar att bli direkt farlig att hantera

3. Hästägaren väljer att blunda för problemen/saknar kunskap för att förstå problemen

4. Hästägaren tar allting för personligt om man försöker säga något

Vi bor själva på gården, så det är av yttersta vikt att stämningen i stallet är god. Vi vill egentligen inte att h*n ska flytta, eftersom det i grunden är en trevlig person. Vi vill bara kunna komma till rätta med det som vi uppfattar som ett växande problem. Avsikten är inte att lägga oss i personens ridning eller hantering av hästen, utan att få ägaren att förstå orsaken till hästens felaktiga beteenden och göra någonting åt det.

Då tycker jag att ni ska börja med att berätta att om det inte blir förbättring på punkterna så måste hästen tyvärr flytta. Förhoppningsvis kommer då ägaren - om det uttalas i en vänlig ton - att senare ta till sig lite förslag på åtgärder.

Men om det är som du berättar tror jag ägaren kommer att ha svårt att ta till sig synpunkter INNAN det blir "verklighet". D v s innan det finns en följd av situationen. Om inte hästägaren gör något åt sin hästhantering (uppfostran, foder etc) så kommer hästen att få flytta. Punkt.

Sedan är jag själv inte förtjust i när stallägare ständigt ska ha synpunkter på ens hästhållning, det är fruktansvärt påfrestande att varje dag få höra att man borde ge mindre ditt, mer datt, lägga upp ridningen si eller så, använda den eller den sadeln, ge det eller det tillskottet och använda den eller den borsten. Sånt får mig att fullständigt flippa ut, och gör att jag flyttar på studs.

Jag får intrycket att det är huvudfrågan från början, men sen kryper det fram att stallägaren stör sig på allt från foder till hästens hull, till hur den rids osv osv. Det är att lägga sig i för mycket.

Här har du missförstått det hela. Det enda jag stör mig på i detta specifika fall är hästens beteende samt hästägarens oförmåga att koppla hästens beteende till rätt orsak. Sedan nämnde jag ett par exempel för att ge en bild av problemet.

Eftersom vi verkar återkomma till foderfrågan hela tiden så är det en sak som inte är specifikt för detta fall, utan som jag stör mig på i allmänhet, nämligen att hästägare ofta tycker det är helt ok att hästarna går omkring feta som tunnor, medans de tycker det är djurplågeri så snart man kan ana ett revben eller två. Jag tycker det är precis lika illa med för magra och för feta hästar.

Jag märker direkt skillnaden om ngn osäker haft utsläpp ngra dagar och man sen kommer själv och ska släppa ut. då får man korrigera en del. har man sen utsläpp dag 2 så är hästarna som klockor. Hade jag alla utsläpp skulle de vara som hundar hela bunten :angel:

Jepp, så är det, och det blir jobbigt i längden att behöva korrigera samma saker gång efter gång. Plus att det blir farligt de gånger hästen väljer att protestera.

ett tydligt tecken är ju dock, om hästen inte uppför sig för ÄGAREN - ja då finns ett problem som bör addresseras. Helt klart.

Bingo!

Sedan är jag själv inte förtjust i när stallägare ständigt ska ha synpunkter på ens hästhållning, det är fruktansvärt påfrestande att varje dag få höra att man borde ge mindre ditt, mer datt, lägga upp ridningen si eller så, använda den eller den sadeln, ge det eller det tillskottet och använda den eller den borsten. Sånt får mig att fullständigt flippa ut, och gör att jag flyttar på studs.

Här håller jag fullständigt med. Inte bara synpunkter från stallägare för den delen, utan från hästägare i allmänhet. :)

Däremot brister i kunskapen som bidrar till sämre säkerhet, eller som riskerar att leda till lidande för hästen, tycker jag man måste påpeka. Frågan är bara hur man gör det på bästa sätt.

kl

Lite OT, men om man vänder på det. Att ägaren klarar av att hantera hästen men inte övriga. Hur skulle man lösa ett sådant problem?

kl

Lite OT, men om man vänder på det. Att ägaren klarar av att hantera hästen men inte övriga. Hur skulle man lösa ett sådant problem?

Med att enbart ägaren hanterar hästen. Är någon sedan intresserad så kan de ju under översyn av ägaren lära sig hantera hästen så att det inte blir stora problem om ägaren ska till sjukhus el. dyl.

hästägare tar alltid allting personligt ;)

Det är mer accepterat att säga något nedsättande om deras äkta hälft eller deras barn än att säga något överhuvudtaget som har med hästen på något vis att göra...

Jag förstår dina problem, men tyvärr så är det ofta så i dessa sammanhang att ju mera diplomatisk man försöker vara ju värre blir det.

Det är ingen skillnad på att leda hästar eller att leda människor... så säg till henne rakt av bara - vilket bör göras i enrum.

Min erfarenhet är att de flesta människor gör vad man säger åt dom om man bara kan argumentera för sin sak, tar dom i enrum och inte nedlåter sig till några former av personangrepp ens om man blir provocerad. Viktigt är att du inte velar, för då blir du inte åtlydd - var vänlig och korrekt men 100% bestämd.

Jag tycker du ska prata med ägaren om detta och förklara exakt hur du känner om detta med att hästen är svår att hantera. Det är ju DITT stall och du har ju som sagt ett ansvar gentemot dig själv och andra som har hästar där.
Sen är det upp till henne om hon vill va omogen och inte ta till sig råd och hjälp,eller flytta.
Jag skulle ställa ultimatum för personligen skulle inte jag orka uppfostra ngn annans häst när aägaren inte har ngt som helst intresse i att göra det själv verkar det som.

Man ska inte behöva ha en kamp och känna ev. oro varje ggn det är dax för ut/insläpp pga ngn annans häst

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 598
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar