Betesreducerare - jag är väl tvungen....

Sv: Betesreducerare - jag är väl tvungen....

Vår shettis äter både gräs, hö och ensilage med betesreducerare utan problem. Men ska du använda den modellen så se till att hitta en med hårt gummi i "botten", de andra går sönder direkt. Globus har en med hård platta och även Shire har. Shettisen avskydde den i början men det tog inte lång tid för honom att lära sig äte med den. I vinter har mina hästar (lättfödd shettis och lättfött halvblod) haft "fri" tillgång i SMH-nät, har fungerat bra och båda är i helt ok hull.

Har nyss köpt exakt en sådan betesreducerare till min häst. Hans problem är dock inte att han för tjock, utan han drar i svansar, täcken och biter sin hagkompis (det är bara busiga nafs, enligt honom...). Han får hösilage och i början var hålet för litet så fick skära upp ett lite större och sen gick det bra :).

Hur många högar med mat får de ute? Jagar han bort de andra i hagen så är ett alternativ att lägga ut fler högar med mat, jag ger 12 högar till 5 hästar och då hinner alla få i sig mat innan det är slut..

Betesreducerare är ett bra alternativ, hoppas det funkar. Glöm dock inte motionen :)

Helt rätt att det är ju inte positivt att de äter högt upp men jag skulle väga för och nackdelar här. Efter han har gått ner så kan han ju få sin mat på backen igen. Uppdatera gärna hur det går. Vore kul att följa er!

Min häst har haft en sån som du visar på bilden. Iofs på gräs men hålet mitt fram är för litet. Fick skära upp ett större hål för att hästen skulle få nåt i sig. Hästen fick även skav på mulen men det kan säkert skilja från häst till häst.

Hade satsat på Greenguard i stället om jag var du.

Håller med. Satsa på en greenguard.

Liknande trådar

Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: Buck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
R
Ekonomi & Juridik Vi har en inackordering som sakta men säkert börjar bli ett problem. H*n är jättegullig och trevlig i allmänhet. Problemet är att h*n...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 441
Senast: älgen
·
Z
Hästvård Hej. Pga mitt misstag att tro att gräset var nog i sommarbetet gick Crow ner alldeldes för mycket.. och snabbt. :/ Såg ju dem varje...
Svar
18
· Visningar
2 261
Senast: helenat73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama