Betesexpert sökes!

A

anni0001

Vi har ett bete på ca 2,5-3 ha.
Vallen såddes i fjol.

det är ett kraftigt bete och det har växt huuuur mycket som helst nu! Dvs gräset når nästan upp till knäna på den stora hästen.
Den andra "betaren" är en b-ponny som bara äter på halvtid för att inte bli alldeles för fet.

Jag funderar på hur vi ska bete oss i sommar. Ska vi slå hagen? Ställa in en till häst? Eller ska vi bara låta den vara tills betessäsongen är över och slå sen "det som blivit över"?

Förra året stod de på en äldre vall och den växte inte på långa vägar lika häftigt som denna så den betades ju av undan för undan. Nu växer det mkt mer än vad de hinner äta.

Sv: Betesexpert sökes!

Inte någon expert men vetgirig...Ta det försikigt med betet då det är mycket kraftigt bete nu. Grannen kollar med prover då dom har högproducerande mjölk kor. Släpp inte hästarna på bete hela dygent fören efter midsommar då allt har blommat så blir det mindre innehåll i betet. Men efter regn vid torka ökar innehållet i gräset. Kan nästan jämföras med vår gräset. Likas så temperatursvängnar ökar fruktanet i gräset. Om du slår så tänk på återväxten av gräset är innehållsrikt. Här har vi bergänsat bete på dagen o hö på natten.

För sent....
De har gått ute dygnet runt i tre veckor. Mår dock bra båda två.

Uppdat:

gräset är troligen för långt redan nu. suck. Arrendatorn ska ev slå hagen i helgen men han var lite orolig för allt hästbajset.
Skulle behöva en betesputsare men hittar ingen.

Varför äter inte hästarna det långa gräset?? Ca 20 cm långt.

Man lär så länge man lever. suck.
Jag som hade drömmar om ett stort o härligt bete. Hade varit bättre och gjorde ett pyttelitet som de kunde beta av istället.

suck igen

Du verkar ha väldigt mycket vall till bara två hästar. Så det bästa hade nog varit att delat av hagen till med hanterabara hagar och slagit det som inte blev avbetat innan midsommar. Om det inte blir en väldig torr sommar så kommer ju gräset att växa hela tiden så med skifte mellan ett par mindre hagar och/eller den som ni slår till vinterfoder blir nog ganska bra till bara två hästar.

Det stora drömbetet det kan man ha på hösten när tillväxttakten på gräset minskar. Då är det bara att öppna upp hela hagen för hästarna.

Inte någon expert men vetgirig...Ta det försikigt med betet då det är mycket kraftigt bete nu. Grannen kollar med prover då dom har högproducerande mjölk kor. Släpp inte hästarna på bete hela dygent fören efter midsommar då allt har blommat så blir det mindre innehåll i betet. Men efter regn vid torka ökar innehållet i gräset. Kan nästan jämföras med vår gräset. Likas så temperatursvängnar ökar fruktanet i gräset. Om du slår så tänk på återväxten av gräset är innehållsrikt. Här har vi bergänsat bete på dagen o hö på natten.

Varför ska man inte släppa på bete dygnet förrän efter midsommar? Har du någon rimligt förklaring till det uttalandet?

Masse som haft hästarna ute dygnet runt sedan slutet på april. Hästar av varierande slag från minishettis till stora ridhästar, från föl till gamlingar över tjugo år.

Är inte det man alltid har hört att man inte ska släppa förrän efter midsommar då gräset har blommat och hästarna inte får fång lika lätt?

Och fruktanhalten, som fortfarande åker berg och dalbana. Här kan vi ha en halv plus på natten och 15 plus på dagen. (lördags)

Vår arrendator slår inte förrän efter midsommar heller då energihalterna (fruktanet??) är tokhöga innan midsommar, innan gräset går i ax eller vad det nu är.

Drömhagen funkade fint i fjol, på en annan äldre vall :D Hade inte riiiiiktigt räknat med att denna nysådda vall skulle växa SÅ HÄR kraftigt! Man lär så länge man lever. Det är vår andra sommar på vår gård så vi är ju precis i startgroparna att lära oss om gräs, vallar och annat grejs.
Nästa sommar ska vi släppa dem mkt tidigare, nu väntade vi tills gräset riktigt hade fått fart, och släppa på mindre ytor och ha växelbete istället.

Årets bete får bli som det blir :( Arrendatorn kan slå det åt oss i helgen, men då kanske vi måste låta det ligga kvar då han inte kan plasta ensilage om det kommer hästbajs med i skörden - vilket det troligen kommer göra.

Eller är det helt sonika bättre att bara låta gräset vara högt och slå sen i höst när de betat klart?

Vad händer om vi slår nu och låter det slagna gräset ligga?

Det är ingen ide att slå gräset om ni inte tar rätt på det. Då kommer det bara att ligga och kväva det som är under.

Däremot går det bra att ta reda på gräset som hö, även om det är hästskit med i det.

Är inte det man alltid har hört att man inte ska släppa förrän efter midsommar då gräset har blommat och hästarna inte får fång lika lätt?

Och fruktanhalten, som fortfarande åker berg och dalbana. Här kan vi ha en halv plus på natten och 15 plus på dagen. (lördags)

Delvis rätt. För det är just kraftiga temperaturväxlingar som kan ge fång. Men det har inte att göra med om det är före eller efter midsommar eller om gräset har blommat eller inte. Det finns alltid den risken med växande gräs och temperatur växlingar + känsliga hästar som inte klarar foderbyten oavsett årstid så länge gräset växer (lever och inte är i vintervila).

Vet inte var ni har gården men i stora delar av landet har den här våren varit exemplarisk för mycket gräs. Så räkna inte generellt att vallen ska växa så mycket som i år.
Kan som exempel jämföra vår vallskörd förra året med i år och då har vi redan på första skörden fått fler storbalar än vi fick förra året på två skördar. I har vi hittills fått 73 balar mot då förra året när fick totalt 68.

Om ni ska slå nu så bör det också på något sätt tas bort från hagen. Om ni inte slår så kommer det troligen att leda till att hästarna trampar ner mycket. Vilket kan om ni har otur leda till samma resultat som ni hugger och låter ligga kvar d v s att det blir mindre bete och att det blir till och med bli brist om det blir en torr sommar. På sikt kommer att multna bort och fungera som gödning men det kan också lätt bli till rator nästa år där hästarna inte äter.

Delvis rätt. För det är just kraftiga temperaturväxlingar som kan ge fång. Men det har inte att göra med om det är före eller efter midsommar eller om gräset har blommat eller inte. Det finns alltid den risken med växande gräs och temperatur växlingar + känsliga hästar som inte klarar foderbyten oavsett årstid så länge gräset växer (lever och inte är i vintervila).

Förr var det ju vitklöver och bete innan midsommar som orsakade fång.. Det var innan man visste bättre om vilka anledningar hästarna fick fång.

Det är en hel vetenskap detta med gräs - helt klart :D

Att ta hö blir svårt, för då har hästarna ingenstans att vara medan höet torkar på backen. Tror heller inte att arrendatorn vill ta hö till sina kossor.

Jaa ni. Hur man än vrider och vänder så har man arslet bak. Typiskt att det skulle bli så här. Och typiskt att arrendatorn är sådan som gärna titta på och sen kommer med ett "ja det såg jag redan från början att det inte skulle gå"
Han påpekar gärna fel och brister när de redan hänt och säger "ja men så där kan man inte göra vettni" istället för att vänligen komma fram från början och säga "jag tror att ni ska göra så här med betet istället. Dela av det mindre så kan jag slå och ta första skörd, sen kan ni expandera..."

suck..

(i fjol levererade han stora höbalar till oss som vi lade på logen (han hjälpte till att få dit dem oxå!). 12 av 20 balar a 300 kilo möglade :( Han sa då "ja man kan inte lägga balarna ned, de måste stå upprätt och inte så där tätt som ni ställde dem" Vaddå?? Han var ju DÄR medan vi packad in höet! kunde väl ha kläckt det då ! Nu blev vi utan hö till hästarna :( )

Kan bonden slå det och ta hand om det? Grannbonden här kan iaf slå och sen samla upp det blöta gräset, det kastas upp av ngn maskin på balvagnen, dvs på samma sätt som när han tar in sitt löshö gör han, fast med gräs.

DÅ kan man ju dumpa gräset någonstans där det inte kväver växtligheten under? Eller om bonden har knapert med betet ge det till korna direkt.

Annars är du på rätt linje, släpp tidigare nästa år. Jag har samma lyxproblem för dig, åt helvete för bra vallar, de vadar i klöver. DOCK..haken med att slå är att om det sen blir tooorka, så står man där med lång näsa. Hände förra året. Så jag som vadar i bete egentligen, fick se mig själv stalla in i förtid och fodra med (dyrt) silage.

Hade jag kunnat slå och ta åt mig själv hade det ju varit en sak, men ingen här tar silage, och jag kan inte lagra hö. Så jag skänkte bort höet till grannen. Dvs han slog och tog in hö till sig själv helt enkelt.

Så, inför i år hade jag faktiskt utfärdat förbud mot att slå innan augusti typ. Nu håller kobonden på att avveckla så han vill nog inte ens slå det, antar jag. Men då i aug får han gärna slå och mata korna med t ex. Men jag riskerar inte ett år till att åka på brist, då får de hellre vada.

Så i år har jag låtit dem överbeta den mindre hagen, den är alldeles för hårt nedbetad eg, men med flit. Så får ponnyn gå kvar där (med betesbegränsare), och fullblodet får vada i klöver upp till lång över knäna. Och jag är skonad mot ev betesbrist.

Däremot, blir det en BLÖT sommar blir det problem, risken finns du har samma läge. Nysådda vallar har inget bra grästäcke, dvs det har inte bildats ett täcke av gräsrötter. Så jorden är väldigt trampkänslig om den är blöt. Det hade förstört slutet av betessäsongen förra året om inte fbl stod som boxkonvalescent då. Dvs jag hade HAFT bete, men inte kunnat släppa på det pga att marken var för blöt.

Att de inte äter de höga gräset är för att det korta, späda är godare och energirikare.

Att lämna högt övervuxet och släppa ponnyn där i höst är dock ett smartare drag än att släppa ponnyn på slagen vall, ju kortare gräs dessto mer drag i det.

Och som någon sa - i år är ett extremt år. Det var sen start pga torka och kyla, men sen exploderade det och nu växer det i princip så man ser dag från dag.

vad händer om jag bara låter gräset stå och inte gör nånting med det nu öh? Hästarna behöver egentligen inga mängder med gräs, de får tom gå utan gräs på nätterna.

Om jag bara låter det vara - slutar det växa då underifrån?

Vad händer isf till nästa års bete?

Vad händer med nästa års bete om jag slår i HÖST och låter LIGGA?

Nej det slutar inte växa förrän torka och/eller kyla gör att tillväxten avtar.

Sen vissnar det ner, och då har du visset fjolårsgräs som ligger som ett täck över, och försvårar för det nya, friska gräset att komma upp.

Blir samma sak om du slår och låter det ligga, blir som ett täcke.

Du kan möjligen lösa årets problem med att låta hästarna gå där även i vinter om det möjligt. De kommer då att äta av gräset även om det är visset, under hela tiden det inte är snötäckt.

Du har hittat fel bonde...

12 av 20 möglade. Det blir/var dyrt...:cry:

Men visst är det många gånger så att de på läktaren vid hoppningen vet bäst hur hästen skulle ridas. :cool:

Ja höskörden var totalt misslyckad men det berodde nog inte enbart på vår förvaring, han påstod att allt var vårt eget fel men när vi pratat med gamla erfarna bönder så är de alla chockade över att han pressat över 300 kilo i varje bal, dvs de blir så extremt packade, och dessutom så tog han in höet efter relativt kort torkperiod so kombinationen lite fuktigt, hårdpressat hö som förvarades lite för tätt resulterade i att hela helvetet höll på att brinna upp för oss. Som tur var märkte jag att några balar var alldeles kokheta så det blev till att i panik rulla ut dem och dumpa dem i en myr :(

DYYYYRT!! ja...

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 404
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 457
Senast: Nixehen
·
Q
Hästvård Jag har ingen att dryfta det här med så jag tänkte höra om ni har några tankar. :) Mina hästar går nu på ca 2,5 hektar med "ny-gräs"...
Svar
9
· Visningar
1 040
Foder & Strö I år har gräset i min sommarhage hunnit växa till fullängd innan jag fått dit några hästar för att beta - tidigare år har jag släppt...
Svar
6
· Visningar
1 571
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka