Sv: Betesexpert sökes!
Jo, absolut, det förstod jag. Men det blir ju bara i år det hjälper? Annars måste du ju efter skörd när du släpper på hela fortsätta mocka. Annars ligger det ju bajs igen inför skörd 2010?
Tricket emd vinterbete är att då äter det de som finns, dvs det gamla höga gräset blir nedbetat =) De äter rator med om de blir tillräckligt hungriga, men det är inte att rekommendera.
Men att endera släppa på höstbete, så de väljer rätt länge gräs (även om det är torrt och gammalt) för grovfoder, och vintertid är det bra sysselsättning för dem att pilla i sig gräs vid sidan av grovfodergiva.
Lämpar sig extra väl för de lite mer lättfödda, kan bli knepigt med svårföda som pga smaklighet väljer gamla gräset före grovfoder och då inte får i sig tillräckligt.
Min ena vinterhage har vilat 2 år nu, och den har knähögt tjockt gräs nu. Kommer inte slå den, det blir PERFEKT för dem att knapra på i höst/vinter.
Om man inte vill ha hagen söndertrampad och förstörd får man släppa när det frusit på. Mina har gått på betet stor del av vintern (då vinterhagen blev upptrampad när det var blött på hösten, sen frös det utan snö och den blev knölig. Så då gick de ut på betet, när marken var frusen. De var mycket lyckliga åt att kunna peta i sig lite gräs)
Har man tillräckligt stora marker, 'parasitfriahästar' osv kan man köra året om bete, så gjorde jag förr. De gick i samma hagar hela året, de han aldrig beta ner för hårt. Innebär att sålänge det inte var djup snö, hade de alltid mat att söka rätt på och knapra i sig. Det är idealet för mig, att de alltid har något att pilla med, även om det är näringslös bukfylla.
Finns vissa aspekter att ta hänsyn till vad gäller fruktanhalter och fruset gräs och så dock om man vill gardera sig, detta gäller ffa under perioden när det är nattfrost och dagsmeja dock.