Betesexpert sökes!

Sv: Betesexpert sökes!

ja visst kan de gå där i vinter.

Men det känns som att bästa alternativet är att försöka ta reda på det som en skörd.
Att börja med att dela hagen så de får mindre yta att beta. Resten får vi ta hö på och SEN släppa hästarna på stor yta igen.
Hur kommer det sig att hästbajset inte har någon betydelse för höet men för ensilaget? som någon skrev här.

Men om grannen har kor så har han väl en betesputs? Det skulle vara ett alternativ att ni delar av hagen och putsar den ena delen och byter sedan. Kolla med maskinring för putsning alt skörd.

Alltid bra att ha hagar uppdelade även om de kan ha möjlighet att gå på hela.

ja visst kan de gå där i vinter.
Hur kommer det sig att hästbajset inte har någon betydelse för höet men för ensilaget? som någon skrev här.
Först så kanske det inte är helt OK med hästbajs i höet. Inte om man ska följa djurskydds reglerna som säger att foder ska god hygienisk kvalité
Men skillnaden mellan hö och enslilage är ju att höet dels torkas och dels förvaras i öppna balar eller till och med löst.
Ensilaget plastas ju och man stänger in allt i balen även då bakterier och annat icke önskvärt. Vissa av de här otygen som t ex den som ger botulism trivs alldeles utmärkt inne i balen. Andra blir jättepigga av ett litet hål i plasten och kan förstöra hela balen.

men hur blir det med en betesputs? Om man slår och låter det ligga så blir hästarna sjuka, hur ser det ut efter en putsning? Kan de gå kvar på samma ställe direkt då? Har nu fått veta att bonden äger två betesputsare så det är ju ett alternativ om det skulle funka på nått sätt.

Bara vi får hagen ordnad så kommer de få gå på mindre ytor alternativ ta in fler hästar i hagen. Nästa år ska de släppas tidigare och inte på lika stor yta utan ha växelbete så att ena delen kan skördas innan betessläpp.

Man lär så länge man lever som sagt ;) :p

Betesputserfarenhet sökes!

Vi putsar betet minst en, ibland 2 ggr beroende på betestryck.
Efter putsning så brukar det få växa i 2-3 v innan de släpps tillbaka, kan givetvis variera beroende på väder, betestillgång och antal betande hästar.

Ok. Så om jag stänger av hagen och putsar den hälft som hästarna inte går på, då kan de beta där igen efter tre veckor?
Jag tänkte att det slagna gräset som blir liggandes kvar, oavsett putsning eller huggning, blir "äckelgräs" eftersom det inte bara är rator som ska putsas utan ett helt bete.
Men putsning är kanske bättre?

Å andra sidan har jag nästan bestämt mig nu för att stänga en liten hage och sen helt sonika ta skottkärran med mig och gå o mocka ur den skit jag hittar. Drygt men va fan gör man?? Då kanske vi endera får ett jäkla fint hö eller så får bonden ta ensilage. (vi har redan en täkt att ta vårt hö på men hade gärna använt detta oxå)

Ok. Så om jag stänger av hagen och putsar den hälft som hästarna inte går på, då kan de beta där igen efter tre veckor?
Jag tänkte att det slagna gräset som blir liggandes kvar, oavsett putsning eller huggning, blir "äckelgräs" eftersom det inte bara är rator som ska putsas utan ett helt bete.
Men putsning är kanske bättre?

Å andra sidan har jag nästan bestämt mig nu för att stänga en liten hage och sen helt sonika ta skottkärran med mig och gå o mocka ur den skit jag hittar. Drygt men va fan gör man?? Då kanske vi endera får ett jäkla fint hö eller så får bonden ta ensilage. (vi har redan en täkt att ta vårt hö på men hade gärna använt detta oxå)

Om du putsar och låter ligga så är det torrt så torkar gräset. Observera att det kan innebära att vissa ogräs som hästarna egentligen inte äter, äts upp torrt. Borde inte vara någon större risk på vall att få med giftigt ogräs, men..

Om du putsar när betet är nedbetat är det ju bara ratorna som blir liggande. Är man extra duktig då krattar man undan det, så solen kommer 'ner' ordentligt i ratorna, och torkar ut bajshögarna, då mår ev maskar inget vidare.

Att putsa en fullvuxen vall och låta det ligga är inget jag skulle vilja göra sådär rakt av, du kan få ganska otrevlig värmeutveckling i det som ligger, det torkar på ytan men är fuktigt under.

Att mocka bajs etc fungerar ju, men då får du ju göra samma sak nästa år, men då är det än mer bajs ju? För annars står du ju där igen nästa år.

Vinterbete som någon föreslog har jag idkat ibland, för att bli av med långt, övervuxet gräs. Hästarna gillar det skarpt. Nackdelen är att det blir ett större parasittryck om hästarna inte är 'parasitfria'. Dessutom har de en förmåga att 'bajsa på hög' vintertid, men det går ju mocka bort.

Anledningen att mocka bajs är för att då kan bonden ta ensilage eller vi ta hö ! Dvs vi stänger av hagen och brukar den "som vanligt " helt enkelt. Men då måste skiten bort.

Vinterbete låter ju otroligt bekvämt i sammanhanget :D Men nu är det ju inte liiiite gräs vi har "över" utan ca 2,5 ha. Dessutom får vi snö i november typ. tror du att det funkar ändå? Är första gången som djuren går på marken (avmaskade innan släpp) så jag är inte så orolig för parasiter.

Men alltså, när gräset slutar växa framåt hösten - äter de fortfarande inte det långa gräset då?!?!
Dvs, om vi låter hagen vara så länge och låter dem gå där - står de då hellre o svälter än att äta det långa gräset??

Sen när hästarna ska gå i sin vinterhage så får vi väl putsa betet då istället så att det inte står en massa högt gammelgräs kvar i hagen till nästa sommar.

Jo, absolut, det förstod jag. Men det blir ju bara i år det hjälper? Annars måste du ju efter skörd när du släpper på hela fortsätta mocka. Annars ligger det ju bajs igen inför skörd 2010?

Tricket emd vinterbete är att då äter det de som finns, dvs det gamla höga gräset blir nedbetat =) De äter rator med om de blir tillräckligt hungriga, men det är inte att rekommendera.

Men att endera släppa på höstbete, så de väljer rätt länge gräs (även om det är torrt och gammalt) för grovfoder, och vintertid är det bra sysselsättning för dem att pilla i sig gräs vid sidan av grovfodergiva.

Lämpar sig extra väl för de lite mer lättfödda, kan bli knepigt med svårföda som pga smaklighet väljer gamla gräset före grovfoder och då inte får i sig tillräckligt.

Min ena vinterhage har vilat 2 år nu, och den har knähögt tjockt gräs nu. Kommer inte slå den, det blir PERFEKT för dem att knapra på i höst/vinter.

Om man inte vill ha hagen söndertrampad och förstörd får man släppa när det frusit på. Mina har gått på betet stor del av vintern (då vinterhagen blev upptrampad när det var blött på hösten, sen frös det utan snö och den blev knölig. Så då gick de ut på betet, när marken var frusen. De var mycket lyckliga åt att kunna peta i sig lite gräs)

Har man tillräckligt stora marker, 'parasitfriahästar' osv kan man köra året om bete, så gjorde jag förr. De gick i samma hagar hela året, de han aldrig beta ner för hårt. Innebär att sålänge det inte var djup snö, hade de alltid mat att söka rätt på och knapra i sig. Det är idealet för mig, att de alltid har något att pilla med, även om det är näringslös bukfylla.

Finns vissa aspekter att ta hänsyn till vad gäller fruktanhalter och fruset gräs och så dock om man vill gardera sig, detta gäller ffa under perioden när det är nattfrost och dagsmeja dock.

det var så du menade. Men tanken är att nästa år släppa dem tidigare och att redan från start ha växelbete och att kunna putsa INNAN det blir så här långt. Alt ha ett mindre bete totalt helt enkelt.

Låter som att vinterbete kan vara en god idé faktiskt... kanske det bästa?
Har två väääldigt lättfödda herrar och det skulle ju innebära en hö-besparing oxå.

Ska försöka få in någon häst till i hagen och sen får de väl gå där tills det är för mkt snö. Hagen är stor men risken är ju ändå att den blir lite söndertrampad när lerperioden i höst kommer... hmmm...

Vad är det jag har ställt till med!? Vilka bekymmer! :D

Kan de inte gå över i vad som nu är tänkt som vinterhage om/när det blir söndertrampad då?

Men då har du ju en plan för nästa år, och då ska det ju fungera ändå, om du kör hövarianten i år.

Ang vinterbete bara, tänkt på att det är mest bukfylla, så så himla mycket hö sparar man tyvärr inte in. Däremot så kan man slippa oroa sig för att de går med tom mage/utan mat mellan fodringarna, och på så vis iaf slippa överutfodra för att de inte ska stå utan mat.

Men vinterbete är oftat (lite beroende på var man bor, men du talar om mycket snö, så *s*) terapi mer än 'mat'. Men terapi är värt väl så mkt ffa för de hungriga tjockisarna som står på diet ;)

Ja det var mer det jag menade oxå ;) Bukfylla = behöver fodra lite mindre :D

Nu fodrar jag med hö för att hålla dem aktiva och varma = blir tjocka o feta. Med lite att plocka i på marken så kanske jag kan fodra "normalt" och de behöver inte bli hysteriska av hunger :D

Det låter faktiskt som en väldigt lättsam o smart idé :D

De kommer inte bara tvärsluta äta gräs i sommar nu då bara för att det växer så mkt långt gräs där??

(va fan, då får de väl för fan svälta om de är SÅ kräsna så att de helt ratar allt långt gräs hahahaha)

nejdå, det kommer de inte. Däremot kommer de mest troligt beta hagen väldigt ojämnt, hårdbeta vissa ställen och rata andra. Hästar är kassa betesdjur så.

Men det kommer ordna till sig i vinter. Nöden har ingen lag typ ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 404
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 457
Senast: Nixehen
·
Q
Hästvård Jag har ingen att dryfta det här med så jag tänkte höra om ni har några tankar. :) Mina hästar går nu på ca 2,5 hektar med "ny-gräs"...
Svar
9
· Visningar
1 040
Foder & Strö I år har gräset i min sommarhage hunnit växa till fullängd innan jag fått dit några hästar för att beta - tidigare år har jag släppt...
Svar
6
· Visningar
1 571
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka